sälja ponny till vuxen ryttare?

jag har inte bestämt mig för någonting. jag ville bara höra andras åsikter.
och det där med vad som är rätt och fel när det gäller hästar säger jag inget om.
det finns alltid människor som lägger sig i om andras kunskap när de kanske inte borde göra det.
dessutom vet ingen av oss hur den här mamman är, vad hon vet, har för erfarenheter osv. bara jag, lite åtminstonde. och vad jag har hört från henne verkar mycket vettigt. hon är mycket noga med att påpeka att ponnyn hon ska köpa till sin familj måste vara viktbärande.
min ponny har för senast 2 år sedan helt utan problem burit upp mig regelbundet, jag väger 60 kg utan utrustning. hon har aldrig haft problem med vare sig rygg, ben, leder, ovilja att arbeta osv. tvärtom. hon har alltid varit helt frisk.

jag har inte bestämt mig som jag redan sagt.
men däremot har jag bestämt mig för att de ska få komma och provrida. min ponny kommer som också sagts innan huvudsakligen att ridas av hennes tioåriga dotter.

70 kg på en b-ponny är på toook för mycket tycker jag! hur viktbärande den än är! 70 kg okej väldigt korta stunder men inte mer! det sliter oerhört på hästen, tänk på att med all utrustning blir det ca 76 kg. skal man sälga hästen till en ryttare som rider regelbundet tycker jag man skal sätta en ganska låg max vikt efter som den kommer bli riden offta.

Det är ju en fördel om man har en erfaren lätt vuxenryttare som rider till shettisen ibland. Jag menar, nog för att min dotter är duktig, men ponnyer brukar lägga till sig olater ibland ändå. Jag tömkör han själv och jobbar han från backen, men nog tycker jag att det är bra att en erfaren ryttare får till hjälperna som en 9-åring inte klarar av att lära in.

Att alla föräldrar inte vill kasta upp en 9-10åring på en maxad b-ponny har jag full förståelse för. Hur många avåkningar har man inte varit med om då hästen har varit starkare än vad ungarna klarar av? Jag tror inte att en 10-åring uppskattar en ponny som kommit på att bockar jag lite så åker hon/han av för hon/han inte har tillräckligt långa ben att omsluta med för att hålla sig kvar.
Jag förstår också era synpunkter på varför det inte är lämpligt, men ibland överdriver folk när det gäller vikten.

*lånar bara din svarsknapp*

Vi har en b-ponny, korsning russ-new forest, kraftigare typen. Maxad. Jag skulle aldrig sälja honom till en familj där en vuxen på 70 kg ska rida ponnyn regelbundet. Aldrig i livet. Ponnyn får kanske inte ont direkt, men slitage på leder osv kan göra att livet förkortas rejält för ponnyn. Och vad säger att de håller ponnyn i toppmuskler och därmed har bärigheten kvar? Att sätta sig på en välmusklad ponny då man väger 70 kg kan vara ok då och då, men vad säger att hon inte rider ponnyn trots att den tappar muskler eller hon går upp i vikt?

Och Gumman, det finns gott om trevliga ponnys i både b, c och d storlek. Det gäller bara att hitta ponny på rätt utbildningsnivå till barnet. Min 10 åring har en svårriden b-ponny som hon tävlar högt med, samt en 4 årig c-ponny hon håller på att rida in. Det passar henne. Din dotter ska efter din beskrivning tydligen ha något lättridnare, lugnare, tryggare ponny. Och som tur är finns ju båda sorterna. Det är ju inte höjden som gör ponnyn lättriden.

Jag pratade med en ridlärare om ponnys igår och hon sa att "Ni vill ha dom där heta, busiga ponnysarna som kan hoppa 150cm, vi vill ha de lugna, snälla kompisarna som barnen är trygga med". Visst är det skönt att båda sorterna finns och behövs? ;)

Så vad är då snällast mot en viktbärande B-ponny. Att bli riden 2-3 timmar om dagen av folk med varierande kunskaper och en vikt på max 50kg inklusive exv en och annan hopplektion med 50kg ryttare som håller på att lära sig eller 1-2 timmar om dagen av samma personer hyfsat duktiga men en dag i veckan väger ryttaren 70 kg. Givetvis förutsätter jag att hästarna i övrigt sköts på bästa sätt.

En obalanserad nybörjare är mycket tyngre för hästen än en hyfsat duktig ryttare med samma vikt. Snuffsan, om några hästar tar stryk så lär det vara din ridlärares inte privatponnyn. Kanske är det även så att Minisuffs hästar får ta mer stryk och slits mer med tanke på att duktiga hopphästar utsätts för mycket påfrestningar. Klarar en viktbärande B-ponny inte av "snäll" ridning en dag i veckan så är det inte många arbeten den är lämpad för.

jaa du...hon tycker nog mest om små ponnyer vad jag förstod det som. hon ville nämligen ha en med mankhöjd kring 1.30 hon ville ha islänningslik kraftig o viktbärande ponny eftersom de är billigare än en islänning eller nåt..o min ponny är väldigt lik en islänning.

Jag ser rött!! "Islänningslik" är inte lika med islänning. Vill hon ha en "islänningslik" häst, kan hon bannemej köpa en islänning, för har man råd att köpa häst ö.h.t. så har man råd att lägga ett par tusen extra...

Neee, jag slår bakut...! En vuxen människa på 70 kg. ska INTE upp på en liten b-ponny.

Det beror på. Vet vi att den här 70 kilosryttaren ÄR duktig ryttare då? Hon är kanske obalanserad? Det var det jag menade med att man vet ju inte om de rider då ponnyn ev tappat muskler osv. Det finns liksom inga marginaler för 70 kg på b-ponny. Det vill till att ponnyn har muskler och balans och ryttaren vet vad hon gör.

Att ridskoleponnys tar stryk vet vi ju alla, därför behövs det extra omvårdnad och tillsyn när det gäller sådana. Minis ponnys jobbar hårt på sitt sätt och har naturligtvis tillsyn och "service" därefter. Som alla tävlingshästar.

Klarar en viktbärande B-ponny inte av "snäll" ridning en dag i veckan så är det inte många arbeten den är lämpad för.
Vi vet ju ingenting om hur snäll ridningen är, och hur ofta det blir. Allt vi vet är att de frågat om ponnyn är viktbärande och allvarligt talat, den frågan kan ju vem som helst ställa. De kan vara hur duktiga eller hur okunniga som helst. Jag skriver bara att jag därför inte skulle sälja till någon vuxen som tänker rida en b-ponny.

hon ville inte ha en häst med exakta egenskaper som en islänning. en som var lik islänning i typen. :smirk:

Vi vet ju ingenting om hur snäll ridningen är, och hur ofta det blir. Allt vi vet är att de frågat om ponnyn är viktbärande och allvarligt talat, den frågan kan ju vem som helst ställa. De kan vara hur duktiga eller hur okunniga som helst. Jag skriver bara att jag därför inte skulle sälja till någon vuxen som tänker rida en b-ponny.

man vet sällan till vem man egentligen säljer sin häst.
det kan komma världens mest urgulliga familj som vill köpa ens häst och verkar otroligt rätt. men ändå kan denna urgulliga familj sedan göra i princip vad de vill med den nyinköpta hästen.
ville bara säga det. att man kan aldrig så noga veta.

Nej, det kan man inte veta, men i det här fallet VET du att en ryttare på 70 kilo ska rida ponnyn. Och jag tycker det är för mycket för en b-ponny.

Jag menar inte att hon nödvändigt vis ska sälja till dessa människor, men oavsett vem som köper finns det risker. Vad finns det för möjligheter och alternativ för en stor snäll B-ponny?

Till duktig ryttare som tävlings häst - går endast om den har kapacitet

Till ridskola - Knappast bättre för hästen

Till motsvarande barn där ingen förälder kan tänkas rida hästen regelbundet - Tja då blir det antagligen till en icke hästintresserad/kunnig familj. Kan säkert bli bra men riskerna är på inget vis mindre.

Till häst familj som menar att det bra är barnet som ska rida - håller de det löftet, klarar barnet av hästen eller behöver den ridas till regelbundet och i så fall av vem?

Det är nog hopplöst svårt att hitta ett garanterat bra hem till en ponny. Säljaren bör snarare värdera alternativen som dyker upp och välja det bästa möjliga, vilket kanske är detta eller något helt annat. Med tanke på att hästen tidigare ridits regelbundet av en ryttare på 60kg så lär det rent statistiskt rent belastningsmässigt bli bättre för pållen.

Har du något förslag som är helt riskfritt? Vad folk än lovar så kommer man alltid till den punkten att man inte riktigt vet, man kan bara utgå från vad man själv kan luska ut + ev referenser.

Med risk för att vara tjatig, är det bättre med exv 50kg gräns på ridskola än en gång i veckan med 70kg? Jag fick aldrig ett svar på denna fråga.

Det är väl självklart att det inte finns några helt riskfria alternativ.

Vad det finns för möjligheter för en stor snäll b-ponny beror ju på individen. Men beskrivningen snäll och stor är en eftertraktad kombination för en b-ponny. Som första ponny till barnet. Är det en stor modell av b-ponny är det vanligen inte de allra yngsta som fastnar för den utan just barn i 10-11 års åldern. Är den dessutom inkörd så är den ändå attraktivare, det är lätt att som vuxen köra ponnyn och rasta av den någon dag i veckan.

100% bra hem finns nog inte. Jag tror säkert att både du och jag och alla andra fattas någon procent. Men precis som du skriver så måste man värdera alternativen som dyker upp och välja det bästa möjliga. Och jag tycker inte att det bästa är ett hem där man från början säger att en vuxen kommer att rida en så pass liten ponny. Det finns inga garantier för att det inte händer hos andra säljare skriver du, nej, men här är det ju garanterat att det kommer att hända.

Och jag tycker inte att det bästa är ett hem där man från början säger att en vuxen kommer att rida en så pass liten ponny. Det finns inga garantier för att det inte händer hos andra säljare skriver du, nej, men här är det ju garanterat att det kommer att hända.

Med tanke på vad normen i vårt samhälle är så är det förmodligen fler som håller tyst om en sådan här lösning än talar öppet om den. Bara det faktum att de inte döljer "obekväma" sanningar är ett stort plus.

Anledningen till att jag tog upp ridskola men även din dotters ridning är att den aktuella ponnyn förmodligen fått jobba bra mycket hårdare hos er (som tävlingsponny) eller på en ridskola och utsatts för betydligt större påfrestningar. Jag vill bara få in lite perspektiv i diskussionen, alla verkar vara så fördömande utifrån vikten när det endast är en liten del om man ser till helheten och alternativen.

Skulle du avråda henne från att sälja till dig eller en bra ridskola?

Men du kan väl inte förutsätta att alla som köper häst kommer att behandla dom fel? Jag har då aldrig kommit på tanken att sätta upp vuxna på våra ponnys. Då det har krånglat och vid inridningen av c-ponnyn har jag tagit hjälp av en duktig tjej på ridgymnasiet som varken är för lång eller för tung. Det behöver ju inte vara att man döljer något, tvärtom tänker man kanske göra rätt?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 694
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 897
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 308
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 321
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Flytta med utekatt