Håller med Lobelia!
Russ kan mer än vad man tror....
Har ju själv ett russ som nu fyller 32 år den 17. Han var 8 när jag köpte honom och jag var 13. Jag fortsatte att rida honom fastän att jag blev vuxen. Mitt fina russ var fräsch långt upp i 20 årsåldern, fortfarande mest riden av undertecknad och då vägde jag också ca 70 kg. Han reds även senare men då av små barn. Bracke har varit halt EN gång under den tid som jag haft honom pga av en yttre skada som sedermera fick opereras. Han har aldrig haft ont i ryggen. På ålderns höst har det dock konstaterats att han har åldersrelaterade förändringar i hasorna men enligt vet ej pga slitage av arbete. (Men om han varit människa hade han varit ca 90-110 år gammal och säg vilken "gube" i den åldern som har ben som en tonåring!
).
Kan dock sägas att Bracke är ett russ i den större modellen kraftigt byggd etc. I sina ungdoms år var han strax över 130 cm i mankhöjd men har blivit mindre nu på gamla dagar.
Att en vuxen relativt tung ryttare skulle automatiskt medföra att en ponny blir utsliten i förtid skulle jag nog INTE hålla med om (evil grin).
Min andra ponny som jag själv har kontinuerligt ridit( och fortfarande rider) fyller 26 i april. Dvs han har ridits av en vuxen ryttare under många års tid ( jag var 16 när han var tre och jag red in honom). Visst jag har växt/ blivit tjockare gradvis och han har musklar sig efter det. De senaste två tre åren har jag vägt kring 80 kg.
Och nu talar vi ponny som är kanonfräsch, varit halt en gång i livet pga hovböld, och en annan gång (som föl) pga skada. En ponny som oftast är lika pigg och glad som när han var unghäst. Har ALDRIG varit ryggöm.
Denna 26 åring är visserligen C-ponny men welsh sec B och ingen ras som man traditionellt anser vara viktbärande. Visserligen är han av den sk gammalengelska litet kraftigare typen men ändå!
Som sagt jag tror nog att man lugnt kan sälja ponny till vuxen ryttare under förutsättning att personen i fråga är hästkunnig samt rider bra.
Hur många ponnyer blir inte förstörda av ponnyungar som bara vill galoppera runt i skogen, samt flänga över hinder helt okontrollerat??? Troligen en hel del!
Sälj ponnyn till det hem som DU anser vara bäst!
/KT