sälja ponny till vuxen ryttare?

Jag skulle inte rida en ponny varken hemma eller på ridskola om jag vägde 70kg.

Det sliter om man rider på ridskola eller skogsridning och som sagts här vet man ju inte hur dom kommer att

Det sliter om man rider på ridskola eller skogsridning och som sagts här vet man ju inte hur dom kommer att rida när dom

Det sliter om man rider på ridskola eller skogsridning och som sagts här vet man ju inte hur dom kommer att rida när dom väl köpt

som jag också sagt här innan vet ingen hur personer som köper ens häst kommer rida när de väl fått hem hästen!

Som någon påpekat tidigare så verkade du ha bestämt dig redan innan. Varför skrev du tråden? För att döva samvetet och få ryggen fri om det händer något?

Ska jag lägga till ytterligare en sak som får min varningsklocka att ringa? Man åker inte 60 mil för att titta på en "familjeponny". Det finns gott om ponnys som är snälla och viktbärande, varför åka 60 mil för att titta på en? Oavsett hur trevlig din ponny änn må vara. 60 mil åker man för en tävlingsponny med meriter, eller ett avelssto med bra stam, eller en ponny man träffat innan och förälskat sig i. Inte för en okänd familjeponny. Skumt.

När vi sålde vår ena ponny, en typisk första-tävlings-ponny (viktbärande B-ponny förresten :) ) så åkte flickan 40 mil ungefär. Så jag vet inte om varningsklockorna måste ringa..

De hade letat närmare men inte hittat vad de letade efter. Jag tror att just B-ponnys kan vara lite svåra att få tag i de sa iallafall det. Det var antingen för svårridna tävlingsponnyer eller så var de riktigt trista att rida på. Oridna och istadiga.

har jag sagt 60 mil? i så fall har jag sagt fel och ber om ursäkt över det, eller så har du helt enkelt bara tagit ett värde som lät bra och då får du väl tro på det.
de gör som de vill, jag bryr mig inte om de vill åka långt för att de tror de har hittat rätt ponny. det där är upp till var och en. man kan åka långt även för en ponny man inte tänker tävla med.

Som någon påpekat tidigare så verkade du ha bestämt dig redan innan. Varför skrev du tråden? För att döva samvetet och få ryggen fri om det händer något?

om det händer något kan jag aldrig döva samvetet genom att ha skrivit den här tråden. varför tror du det?
det kanske är fel att rådfråga andra, man kanske ska sluta med det? eller vad tycker du? :mad:

jag skrev tråden för att jag ville höra andras åsikter, nu har jag fått det. och JA jag har redan bestämt mig för att de ska komma o provrida min ponny. MEN har jag någonsin sagt att jag har bestämt att jag tänker sälja henne till dem? nej, just det. De verkar vara en mycket passande familj till ponnyn och om du anser att man itne borde rådfråga andra eller höra andras åsikter så anser jag att du verkar ganska trångsynt. ;)

Nej man vet aldrig hur ens häst kommer att få det efter den är såld, men oddsen för att den ska få det bra ökar väl knappast om säljaren redan från början visar prov på dåligt omdöme :confused:

70 kg (80 med sadel) är definitivt för mycket för en liten B-ponny. Att det handlar om skogsridning är egentligen en dålig ursäkt då den flesta skogsryttare INTE rider hästen i den form som möjligtvis skulle kunna göra vikten lite lättare att bära. Hade ryttaren dessutom varit såpass skicklig att hon ridit hästen i form hade hon förmodligen tömkört hästen i stället och på så vis helt sluppit ifrån viktproblematiken.

vad jag har sett, när jag kollat bakåt i tiden, har jag sagt 40 mil och inte 60.
däremot har 60 KG nämts.

när jag skrev det första hade jag inte pratat så mycket med dem, två gånger tror jag.
det kommer mest att vara tioåriga dottern som rider eller så komemr hon mest att bli körd. sen kommer mamman någon gång i veckan rida ut en liten skrittur.
man kan aldrig veta vad som stämmer när det gäller någon, men detta är vad de har berättat för mig.

mamman har (vad hon säger) ridit i hela sitt liv och jobbat med hästar och är MYCKET noga med att ta reda på hur viktbärande min ponny är, om hon haft några skador som kan hindra henne från att bära tyngre osv osv.

OK då låter det bättre, fast det var inte riktigt det intrycket jag fick av ditt första inlägg ;)
Du får väl bilda dig en uppfattning när de kommer och provrider. Ibland kan man få en helt annat intryck när man träffar någon i verkligheten.

nä, det första inlägget är lite missvisande nu när det gått lite mer tid. har fått reda på mer runt spekulanterna och hur de tänker använda min ponny, om jag nu säljer till dem.
det får jag ju se när de kommer o hälsar på, de ska dessutom antagligen sova över eftersom de har en bit att åka. därför får vi ju spendera mer tid med dem o de får träffa ponnyn mer, vilket jag tycker verkar mycket bra..:)

Tror du själv kan avgöra vad som känns rätt för din ponny, när du väl får träffa familjen. Tråkigt att flera ska ifrågasätta din tråd bara för att du vill höra andras åsikter...
Och Snuffsan, att åka 60 mil för en simpel ponny, skulle det vara en stor varningsklocka...?
Jag åkte 80 mil för att enbart kolla på min familjehäst, dock köpte jag på studs eftersom jag föll pladask :love:

Håller med Lobelia!

Russ kan mer än vad man tror....

Har ju själv ett russ som nu fyller 32 år den 17. Han var 8 när jag köpte honom och jag var 13. Jag fortsatte att rida honom fastän att jag blev vuxen. Mitt fina russ var fräsch långt upp i 20 årsåldern, fortfarande mest riden av undertecknad och då vägde jag också ca 70 kg. Han reds även senare men då av små barn. Bracke har varit halt EN gång under den tid som jag haft honom pga av en yttre skada som sedermera fick opereras. Han har aldrig haft ont i ryggen. På ålderns höst har det dock konstaterats att han har åldersrelaterade förändringar i hasorna men enligt vet ej pga slitage av arbete. (Men om han varit människa hade han varit ca 90-110 år gammal och säg vilken "gube" i den åldern som har ben som en tonåring! :) ).

Kan dock sägas att Bracke är ett russ i den större modellen kraftigt byggd etc. I sina ungdoms år var han strax över 130 cm i mankhöjd men har blivit mindre nu på gamla dagar.

Att en vuxen relativt tung ryttare skulle automatiskt medföra att en ponny blir utsliten i förtid skulle jag nog INTE hålla med om (evil grin).

Min andra ponny som jag själv har kontinuerligt ridit( och fortfarande rider) fyller 26 i april. Dvs han har ridits av en vuxen ryttare under många års tid ( jag var 16 när han var tre och jag red in honom). Visst jag har växt/ blivit tjockare gradvis och han har musklar sig efter det. De senaste två tre åren har jag vägt kring 80 kg.

Och nu talar vi ponny som är kanonfräsch, varit halt en gång i livet pga hovböld, och en annan gång (som föl) pga skada. En ponny som oftast är lika pigg och glad som när han var unghäst. Har ALDRIG varit ryggöm.

Denna 26 åring är visserligen C-ponny men welsh sec B och ingen ras som man traditionellt anser vara viktbärande. Visserligen är han av den sk gammalengelska litet kraftigare typen men ändå!

Som sagt jag tror nog att man lugnt kan sälja ponny till vuxen ryttare under förutsättning att personen i fråga är hästkunnig samt rider bra.

Hur många ponnyer blir inte förstörda av ponnyungar som bara vill galoppera runt i skogen, samt flänga över hinder helt okontrollerat??? Troligen en hel del!

Sälj ponnyn till det hem som DU anser vara bäst!

/KT

tack så mycket till dig också :)

min ponny har ju blivit riden av mig regelbundet från det jag var 11 år och hon 3, fast de senaste 2 åren har min syster ridit henne. jag väger nu ca 58-60 kg utan utrustning och hon har heller aldrig varit halt eller ont i ryggen....också mycket fräsch.
jag tvivlar inte på hennes kapacitet när det gäller så tung ryttare som mig själv som rider bra.
så, återstår att se. men tack för ditt inlägg.... :)

Ska väl bara tillägga att min hästar inte är vanvårdade "ök" utan snarare i kategorin "pampered pets".

Welshponnyn reds fö på kurs i akademiskt för Suzanne Cewe höstas och han fick massor av beröm för att han var så fin och fräsch för sin ålder!!! Han blev tom provriden av Suzanne för att han var så söt!!! (~mallig känsla!~)

/KT

Ska väl bara tillägga att min hästar inte är vanvårdade "ök" utan snarare i kategorin "pampered pets".

Welshponnyn reds fö på kurs i akademiskt för Suzanne Cewe höstas och han fick massor av beröm för att han var så fin och fräsch för sin ålder!!! Han blev tom provriden av Suzanne för att han var så söt!!! (~mallig känsla!~)

/KT

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 692
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 897
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 304
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 317
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka