Sälja min häst med reservation i försäkring?

L

lainen

Jag ska sälja min häst som jag haft i ca 5 år.

Jag har en reservation för "hältor och komplikationer därav", hästen har dock aldrig varit halt eller haft några problem med ben eller övriga kropp överhuvudtaget.

Anledningen till att reservationen finns är att hästen visade hälta på ett ben vid böjprovet?!
Sedan valde vi reservation för billigare försäkring helt enkelt, jättedumt ,men trodde aldrig den här hästen skulle säljas vidare.

Hur trovärdigt låter det för en köpare?!och går det att nya köparna tar bort reservationen om dom önskar?
:banana:

Sv: Sälja min häst med reservation i försäkring?

Börja med att ringa försäkringsbolaget och fråga hur ni får bort reservationen. Personligen låter det som hästen köptes och försäkrades obesiktigad, och därför fått reservationen.

Jag hade inte ens lagt ut annons förrän jag vetat mer om vad som krävs för en ordentlig försäkring.

jodå hästen bes. men visade hälta efter böjprovet.
på ett ben.

Du skrev ju precis att den inte varit halt? Uppenbarligen har den ju problem och går inte igenom ett böjprov.

Det känns som läge att FÖRST kolla att hästen är frisk och säljbar (besiktiga innan annonsering) innan försäljningsansträngningar påbörjas. Det är svårt nog att sälja en frisk häst idag, en som inte går igenom besiktning och inte går att försäkra är m e m omöjlig att sälja.

nej hästen har ALDRIG varit halt, men visade hälta vid böjprov.

okej, dock har jag fått många seriösa svar:)

Hästen har ju helt bevisligen varit halt, hur skulle den annars visa sig halt? Du har ju det i besiktningsprotokoll t o m.

Börja med att kontrollera att det är en frisk häst du har, en sjuk häst kommer du få svårt att sälja.

För mig är en häst halt om den visar hälta vid böjprov. Sen behöver det inte nödvändigtvis vara något allvarligt.

Nu vet jag inte hur vanligt det är, men jag har varit med om att en häst som inte visade någon som helst tendens till hälta fick underkänt på ett böjprov. Vid nytt böjprov lite senare var det dock inga problem. Så ibland kan man nog bara ha lite otur och hästen reagerar p.g.a. något annan orsak. Hästen ifråga uppvisade ingen hälta senare heller.

fast jag har för mig att hästar kan visa hälta just pga av böjproven?
hästen har ju inga problem med sånt annars.

Nu var det ju 5 år sen den här vetbesiktningen gjordes, är ju inte säkert hästen visar något denna gång:)

En böjprovsreaktion är en indikation att hästen har ett problem. Vad det är för problem bör man givetvis utreda. Har en äldre häst jämna små reaktioner (bägge fram t ex) kanske det går att leva med, men en häst som reagerar på ett ben håller jag mig långt ifrån.

Visar den obehag sparar den sig i den sidan vilket ger en snedbelastning och på sikt betydligt mer problem än böjprovsreaktionen i sig.

okej intressant att veta:)
får se hur det går denna gång, detta är en häst som används som promenadhäst bara, så den blir inte ihjälriden:)

Spelar väl ingen roll, hästen är väl inte mindre värd ett ohalt liv utan obehag för att den är promenadhäst? Även en promenadhäst ska givetvis utredas om det finns anmärkningar!

ja hästen SKA ju besiktigas.

Jag tror du blandar ihop begreppen. En besiktning och en utredning är två helt skilda saker.

När hästen visar en böjprovshälta ska man ju givetvis utreda detta, inte nöja sig med att jaha, den var halt - vi fortsätter promenadrida. När hästen haltar betyder det ju att den har ont, det ska den inte behöva ha. Är det så att den haltar utan att ha ont (väldigt ovanligt) kommer det ändå att betyda bekymmer på sikt, eftersom den är oliksidig och snedbelastar sig och därmed får problem med resten av kroppen.

Djurskyddslagen är väldigt tydlig på den punkten. En häst som visar att den har ont ska utredas och behandlas.

Om det är fem år sedan denna besiktning gjordes så är det inte alls säkert att hästen har några problem med detta idag. Den kan ha haft något tillfälligt som indikerade en böjprovshälta just då. Smartast hade ju varit att ha kollat den redan tidigare och få bort reservationen då om hästen var ok. Du måste ha fått en tidsbegränsning på reservationen antar jag?

Men om den ska besiktigas nu så ger det sig och är besiktningen ua så är en tidigare reservation inget att bry sig om.

A

o jösses!

hästen är inte besiktigad ännu, om det skulle visa något denna gång så utreder vi om det blir nödvändigt, den förra besiktiningen gjordes för över fem år sedan, och hästen har aldrig visat någon hälta, tror faktiskt att jag borde ha märkt det under dessa år.

tack för sista svaret, du förstod mig=)
vore ju toppen om reservationen går att ta bort om hästen är grön denna gång, ifall köparna vill det.

I vår ena hästs försäkring står det :
Reservation för hälta men kan omprövas med longering och böjprov samt intyg från hästens ägare att han är frisk.
Detta kom från en gaffelbandsskada . Står det inget liknande i din försäkring ?

Hej från Hambo

o jösses!

hästen är inte besiktigad ännu, om det skulle visa något denna gång så utreder vi om det blir nödvändigt, den förra besiktiningen gjordes för över fem år sedan, och hästen har aldrig visat någon hälta, tror faktiskt att jag borde ha märkt det under dessa år.

Jag har en gång fått ta bort en häst som inte visade någon hälta, förutom på böjprov, men var så slut i ett bakknä att den inte ens kunde gå i hagen utan att ha ont.

(Jag hoppas förstås inte att din häst har några sådana problem, men vill belysa att hästar visar smärta på olika sätt och i olika hög grad.)

Fast jag håller med Lovisaelonora, varför utreddes inte hästen vidare efter den hade visat hälta vid böjprovet? På dig låter det som att ni trodde att böjprovet i i sig hade framkallat hältan och därför sket ni att ytterligare utreda/behandla varför hästen visade hälta och bara använde hästen som promenadhäst? För att det hade kostat pengar att behandla och utreda hästen? OM det är så tycker jag det är ytterst oansvarigt och också ett brott mot djurskyddslagen antar jag. Nu är ju det här 5 år sen, och förhoppningvis har inte hästen lidit under den tiden. Men det kan man ju aldrig veta. Jag tycker synd om hästen om detta scenario är sant.

För övrigt är det svårt att upptäcka hälta på en häst för en lekman alla gånger även om man är mycket erfaren.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 829
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 991
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar