Sälja min häst med reservation i försäkring?

Sv: Sälja min häst med reservation i försäkring?

innan du planerar att sälja hästen, ta den till vet. gör böjprov och kolla ifall den går igenom till 100% och gör den inte det, behandla den och få den friskförklarad med en försäkring som täcker innan den säljs vidare. Det brukar vara ca 6 mån omprövning vid böjprov. Så går den inte igenom nu får du räkna med att behandla den och göra nytt böjprov 6 månader senare. Dock måste man såklart upplysa en spekulant att den blivit behandlad och sätta priset därefter sedan om den säljs såpass tätt inpå.

Senast ändrad:

Hästen har ju helt bevisligen varit halt, hur skulle den annars visa sig halt? Du har ju det i besiktningsprotokoll t o m.

Börja med att kontrollera att det är en frisk häst du har, en sjuk häst kommer du få svårt att sälja.

Jag kan ju ha missförstått men jag uppfattar på TS inlägg att hästen för fem år sedan besiktades i samband med köp, visade reaktion på böjprov på ett ben. Försäkrades med reservation (pga böjprovsreaktionen) och därefter varit frisk och ohalt.
Nu, fem år senare, funderar TS på att försöka ta bort den fem år gamla reservationen på sin ohalta häst...

Ja, det är ju vad vi svarat på? Att det första steget är att kontrollera att hästen är ohalt, d v s besiktiga (UA) för att ens fundera på hur få bort en reservation.

KL.
Jag och de allra flesta hade ALDRIG köpt en häst med reservation i försäkringen för hälta. Då står man ju där och får inte ett korvöre i hjälp vid ev hälta oavsett vad det gäller. Kolla upp om hästen kan friskförklaras och fullförsäkras om den går igenom ett böjprov. Detta hade jag gjort innan jag sålde den då det höjer värdet rejält. Du kan ju inte direkt ta mkt betalt för en sån häst i dagsläget.

Jag och de allra flesta hade ALDRIG köpt en häst med reservation i försäkringen för hälta.

Inte jag heller. Hälta kan ha för många olika orsaker, och min ekonomi håller inte för att ha en sådan reservation i försäkringen, om oturen skulle vara framme.

Jag kan ju ha missförstått men jag uppfattar på TS inlägg att hästen för fem år sedan besiktades i samband med köp, visade reaktion på böjprov på ett ben. Försäkrades med reservation (pga böjprovsreaktionen) och därefter varit frisk och ohalt.
Nu, fem år senare, funderar TS på att försöka ta bort den fem år gamla reservationen på sin ohalta häst...

Det verkar ju konstigt för om hästen därefter varit frisk och ohalt efter böjprov hade det ju bara varit att skickat in papper på det till försäkringsbolaget och då hade dom ju tagit bort reservationen.

Det låter mer som om hästen inte alls besiktigats om utan TS har upplevt att den varit ohalt och struntat i det hela.

För det första tycker jag att många är snabba med att döma TS.. Hon vill ha hjälp, men blir som jag uppfattar det påhoppad om att hon inte utrett en böjprovshälta - för 5 år sedan!

Vi har ingen aning om hur stor reaktion hästen visade, vi vet inte vad veterinären sa, och vi vet inte hur försäkringsbolaget resonerade DÅ. Jag har själv varit med om hästar med under 1 grads hälta vid böjprov som veterinären inte tyckte "var något", men måste notera och som resulterar i reservation hos försäkringsbolaget. Dessutom ser veterinärer olika på "småhältor" beroende på hur de släcks ut. En veterinär nollar om hältan släcks på "tillbakavägen", en annan kan tycka att det är en etta om hästen visar det minsta lilla. En böjprovsreaktion är som sagt en indikation, men avhängigt hästens ålder, kondition och användningsområde - inte alltid ett bevis på en skada. Själv är jag MYCKET förvånad om inte hästen visar någonting alls vid böjprov, och har sett allt från att hästar varit blockhalta första stegen (som sedan släckts helt) till totalt "rena" hästar.

Att man inte bryr sig om att ändra, eller vill få bort reservationen tidigare är inget konstigt - har man inga problem med sin häst under lång tid är det kanske inget man tänker på... förrän man ska sälja.

TS bör alltså först och främst ta kontakt med försäkringsbolaget och höra efter vad de kräver för att ta bort reservationen. Att hästen varit skadefri är ju bara positivt. Beroende på hästens värde och försäkringsbelopp kan man dessutom tänka sig att besöka olika veterinärer, för att få flera utlåtanden.
Har TS "tur", kanske ombudet kan ta bort reservationen själv - har hen otur visar sig andra skador vid en besiktning.
Att ha en reservation sänker ju värdet på hästen såklart, men jag vet flera som köpt hästar (även jag själv) med detta "fel" - utan att det sedan varit några problem..

Vissa försäkringsbolag har "pippi" på reservationer - värst var det ombud som satte reservation på päls/hud för att hästen var väldigt "prickig" dvs apelkastad! Massa krångel för att häva det blev det!

Lycka till TS och hoppas du får hästen såld!

Jag håller med.

Har medverkat på ett stort antal besiktningar på klinik (arbetat i tävlings och försäljningsstall bl a) och det finns definitivt skillnader både i hur veterinärer böjer, och hur de tolkar reaktioner.
Men fortfarande har förs.bolaget sista ordet.

Jag köpte en unghäst med en yttepytte böjprovsreaktion, kunde inte ens graderas, men ändå en reaktion. Veterinärens utlåtande var positivt ändå och rtg UA. Jag gjorde en deal med säljaren som innebar att hästen skulle lämnas tillbaks om den inte var UA på böjprov inom 2 v, och att pappren skulle skrivas då. Jag följde veterinärens rek och var tillbaks på kliniken efter 2 v och då var hästen ren. Om jag minns rätt gav försäkringsbolaget ändå ett halvårs reservation som innebar att jag var tvungen att göra om böjprov+ longering efter 6 mån-3 år och om hästen var symptomfri (vilket den var) skulle reservationen hävas. Jag gjorde affär då med återköpsrätt ifall reservationen inte var hävd efter ett år. Vet inte hur försäkringsbolaget agerat om jag väntat längre än 3 år.
Hästen var helt ohalt och tävlades och tränades under de 6 år jag hade den, gick igenom besiktning UA när den såldes och är efter 3 år hos ny ägare ännu helt 100 :)

Men sälja/köpa oförsäkrade, ofräscha hästar eller hästar med beståeende reservationer skulle jag akta mig för.

Det TS borde gjort för fem år sen var ju såklart att kolla upp hästen på nytt efter besiktningen, men med tanke på till exempel ovanstående behöver det inte alls varit minsta bestående fel på hästen. Och det går ju tyvärr inte att ändra sina beslut i efterhand.
Den kan mycket väl vara UA på böjprov i dagsläget och är den inte det är väl TS lite klokare nu och går vidare med det :idea:
Jag skulle ringt till försäkringsbolaget direkt och hört med dom vad som gäller och informera om situationen, mycket möjligt att reservationen hävs direkt med ett godkänt böjprov.

Om hästen inte varit halt på fem år så är det högst osannolikt att den är fullständigt kass i benen, och att ts har ridit på sin sk halta häst i fem år som vissa påstår här.... Varför förutsätter man att ts är helt okunnig och dum i huvudet?? :crazy:

Utöver det kan man även ställa sig frågan om hur vettigt det är med böjprov. Samma häst kan böjas ua och 2 gradigt halt av två olika veterinärer. I många länder gör man inte ens böjprov nu för tiden.

Jag skriver inte så för att jag har hästar som inte går igenom böjprov, även 17 åringen var ua. Men jag är skeptisk till den vikt som läggs vid böjprov här i landet, om hästen är fräsch vid mönstring och longeringstest och aldrig varit halt, knackig eller haft gallor etc så är den förmodligen frisk. Man bör komma ihåg att en led aldrig i naturen utsätts för en sån provokation som ett böjprov innebör, att tvinga ihop benet i x antal sekunder ingår inte i hästens rörelsemönster...

Ts; du måste nog besiktiga om hästen för att ta bort reservationen skulle jag tro, annars har ju fs ingen garanti för att du talar sanning när du säger att hästen inte är halt.

Det är ju ganska irrelevant att diskutera böjprovets vara eller icke vara sålänge försäkringsbolagen kräver UA på detsamma.

Visst finns det säkert vissa, mycket känsliga individer som inte någonsin under sitt liv går igenom böjprov, och vissa hästar det går att "böja sönder", men jag personligen skulle under inga som helst omständigheter köpa en såpass känslig häst och förvänta mig att den skulle kunna användas fullt ut till ridning. Ej heller använda en sån individ till avel.
Böjprovet är en bra indikator och de allra flesta hästar som är friska och inte lastgamla ska inte ha några problem att gå igenom ett böjprov UA.

Men böjprovet visar ju bara på statusen i det exakta nuläget och kan vara en helt annan en timme senare. En fullt fräsch häst kan visst ha en liten reaktion om de trampade snett i släpet på väg mot kliniken te x, men i det läget är det ju viktigt att ta hänsyn till omständigheterna, utreda varför böjprovsreaktionen fanns där och göra en uppföljning.

En led kan visst utsättas för samma belastning och större under längre tid dessutom, helt naturligt, när hästen ligger ner (kolla på vilka konstiga sätt de kan vika "yttre benparet" under sig och ändå ligga bekvämt). En frisk, fräsch och rörlig häst reser sig obehindrat och snabbt medans en lite knackig häst kan ju "avslöjas" på sättet de reser sig, rör sig efteråt samt på att de ogärna ligger eller ligger konstigt. Liten reflektion bara.

Håller också med här! TS har inte tänkt sälja sin häst och varför h*n nu måste det kan vi bara spekulera i, men det är säkert tråkigt nog som det är.

Jag kan bara tala för Agria. Då står det antingen "ej omprövningsbar reservation för hältor med komplikationer" eller "reservation för hältor med komplikationer, kan omprövas med böjprov och longering tidigast (datum)"
Ett ombud kan inte lyfta reservationen själv utan veterinärintyg.

Travare av båda raserna och galoppörer som införsäkras eller omförsäkras från Aktiv till A1försäkring får alltid reservation om de inte har godkänt veterinärintyg. Detta oavsett om de gått på bana eller inte.
När hästen fyllt 16 år förvandlas reservationen till ej omprövningsbar. Tänk på det ni som har den typen av hästar!

I det här fallet, förutsatt att hästen är under 16 år, skulle jag ta ut veterinär och göra nytt böjprov. Visar det inget försvinner reservationen, visar det något kan man kolla upp vad det är. Det måste kännas skönare att sälja med alla kort på bordet så man slipper bråk i efterhand, för det kan lätt uppstå när pengar är inblandade.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 501
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 790
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 896
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka