Saker som stör mig orimligt mycket, eller orimliga saker som stör mig. Del 4

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Ceta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 016
  • Visningar Visningar 113 547
Status
Stängd för vidare inlägg.
Man får, och bör, absolut ha vinterdäck om det är vinterväglag nu.
"Dubbdäck efter den 15 april
Det är lagligt att köra med dubbdäck efter den 15 april och innan den 1 oktober om det är eller befaras bli vinterväglag.

Det är vinterväglag om det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan. Tänk på att även vägrenen räknas till vägbanan."
- Polisens hemsida.
Fast det är ju inte bara att byta fram och tillbaks hur som helst?

Man får, och bör, absolut ha vinterdäck om det är vinterväglag nu.
"Dubbdäck efter den 15 april
Det är lagligt att köra med dubbdäck efter den 15 april och innan den 1 oktober om det är eller befaras bli vinterväglag.

Det är vinterväglag om det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan. Tänk på att även vägrenen räknas till vägbanan."
- Polisens hemsida.

Både SMHI och polisen har ju uppmanat folk att byta tillbaka/att inte byta än. Det är inte säkert ännu.

Som jag sa i en annan tråd, jag tar hellre böter än förlorar livet. Sedan ska det till att vara en extremt övernitisk polis som bötfäller någon direkt efter den 15:e oavsett väglag.

Jag stör mig på att dom ändrade lagen från sista april till 15 april. Hade det varit kvar så hade man inte behövt fundera.
Helt sinnes. Folk hetsas att byta för att de är rädda för böter som nästan aldrig utfärdas, och skapar en massa helt onödiga olyckor. :rage:
Sjukt många har bytt även här uppe i norrland. Bilolyckorna har avlöst varandra senaste två veckorna i och runt stan. Tack och lov inga dödsfall. Men det gör ju att man själv inte precis vill ge sig ut i onödan trots att man själv har vinterdäcken kvar.

Som jag sa i en annan tråd, jag tar hellre böter än förlorar livet. Sedan ska det till att vara en extremt övernitisk polis som bötfäller någon direkt efter den 15:e oavsett väglag.
Man måste ju trots allt välja en dag när man byter speciellt om man inte byter själv. När jag bokade tid för däckbyte - och även när jag bytte - var det inte vinterväglag.

Facebook har bytt visningsformat eller nått på bilder, dom är inzoomade pixliga och jävligt jobbiga att se :turd: Dom blir i normalt format när man klickat upp dom, men varan jag vill inte behöva klicka på alla bilder :banghead::banghead: Detta är då i mobilen, hoppas flr guds skull att det inte är samma på datorn :meh:
Edit: nu verkar det vara som vanligt igen. Nu stör det mig att jag hann skriva det här inlägget :meh:

:confused: Jag byter på verkstaden. Kan väl inte köra dit med dubbdäcken idag och be dem byta tillbaka? Och sedan om ett par dagar köra dit och få på sommardäcken igen?
Aha. Aldrig gjort på det viset och känner ingen som inte byter själva så det är lite främmande för mig. Menneh, det beror väl på hur uppbokade de är? Men det blir ju dyrt förstås. Men har man bytt till sommardäck redan så tycker jag att man får ta sitt ansvar och låta bli att köra bilen i fråga.

Facebook har bytt visningsformat eller nått på bilder, dom är inzoomade pixliga och jävligt jobbiga att se :turd: Dom blir i normalt format när man klickat upp dom, men varan jag vill inte behöva klicka på alla bilder :banghead::banghead: Detta är då i mobilen, hoppas flr guds skull att det inte är samma på datorn :meh:
Ser inget konstigt...

Jag förstår nog inte riktigt hur du menar.

Finns knappast en verkstad som har öppet idag annandag påsk väl :confused: Jag var för övrigt på verkstaden i ett annat ärende på skärtorsdagen och de hade INGA lediga tider ÖVERHUVUDTAGET (ja bokningskillen använde stora bokstäver han hade nog fått neka många kunder den dagen ;)) de närmsta två veckorna och då ska väl ändå snön förhoppningsvis vara borta :cautious: kanske

Aha. Aldrig gjort på det viset och känner ingen som inte byter själva så det är lite främmande för mig. Menneh, det beror väl på hur uppbokade de är? Men det blir ju dyrt förstås. Men har man bytt till sommardäck redan så tycker jag att man får ta sitt ansvar och låta bli att köra bilen i fråga.
De är väl knappast öppna annandag påsk? Och, ja, självklart får man ju köra efter däcken som sitter på bilen.

Finns knappast en verkstad som har öppet idag väl :confused: Jag var för övrigt på verkstaden i ett annat ärende på skärtorsdagen och de hade INGA lediga tider ÖVERHUVUDTAGET (ja bokningskillen använde stora bokstäver han hade nog fått neka många kunder den dagen ;)) de närmsta två veckorna och då ska väl ändå snön förhoppningsvis vara borta :cautious: kanske
Vi byter själva så jag hade ingen tanke på verkstad och sånt. Sen var det väl inte riktigt "idag" jag tänkte på. Snarare situationen som helhet. :)
Men använder man sig av verkstäder för däckbyte så får man nog antingen ta i lite i överkant för att vara säker eller vara beredd på att lämna bilen hemma. Folk härikring gör verkligen inte det. :banghead:

De är väl knappast öppna annandag påsk? Och, ja, självklart får man ju köra efter däcken som sitter på bilen.
Ah, du var så specifik. Nä de flesta har nog ledigt just idag.

Finns knappast en verkstad som har öppet idag annandag påsk väl :confused: Jag var för övrigt på verkstaden i ett annat ärende på skärtorsdagen och de hade INGA lediga tider ÖVERHUVUDTAGET (ja bokningskillen använde stora bokstäver han hade nog fått neka många kunder den dagen ;)) de närmsta två veckorna och då ska väl ändå snön förhoppningsvis vara borta :cautious: kanske
Precis. Just vid deras högsäsong kan det ta tid att få en tid.

Jag måste få till logistiken kring mitt byte i år, jag har två verkstäder inblandade. När jag bytte förra gången drog de av en bult utan att säga något, jag åkte på en reparation på 2000 spänn. Så nu ska jag byta bort dem. Det innebär att jag först måste boka tid för skifte på nya stället, sedan se till att det gamla har mina däck framme så att jag kan hämta dem någon halvtimme innan. Allt måste dessutom ske på arbetstid så jag vill hålla det så kort som möjligt. :meh:

@Elementary Den 15 april är ju helt klart ett galet datum för nu har vi ju vinter igen i hela (nästan?) Sverige. Enligt SMHI så ska kylan fortsätta några dagar till, Kung Bore struntar i almanackan helt klart.
Och i min lokala tidning så var det för ca två veckor sedan en liten notis om att "tänk på att det snart är olagligt med vinterdäck" :meh: Så jag frångick min gyllene regel om att aldrig byta före påsk :banghead:

Och nu snöar det ännu mera här Kung Bore ska busa ordentligt tydligen :sneaky:

@Elementary Den 15 april är ju helt klart ett galet datum för nu har vi ju vinter igen i hela (nästan?) Sverige. Och i min lokala tidning så var det för ca två veckor sedan en liten notis om att "tänk på att det snart är olagligt med vinterdäck" :meh: Så jag frångick min gyllene regel om att aldrig byta före påsk :banghead:
Åh så dumt av tidningen! :banghead:
Sambon är stenhård på det där. Har det inte varit rejält varmt så byter han inte innan sista veckan i april. Han tar hellre en böter (aldrig hänt) än riskerar våra och andras liv. Precis som @athena_arabians sa. :up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker! 99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
133 281
Senast: Lilla
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
341
· Visningar
10 190
Senast: gul_zebra
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
15 756
Senast: qitis
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
36 911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka