Saker och företeelser man inte förstår sig på

Jag måste säga att jag tycker att det är konstiga saker som tas upp i tråden. Ämnet är saker man själv inte förstår sig på. Jag tolkar det som företeelser som man verkligen undrar över hur det fungerar eller inte kan se hur någon annan kan se poängen med.

Men flera av de exempel som tas upp i tråden... Såsom Gekås, vin, energidryck, att dricka för att bli berusad... Det är rätt vanliga företeelser som det är ganska lätt att se varför många gillar, även om man själv inte tycker att det är så lockande.

Eller personer som är gnälliga. Trist såklart men det har ju alltid en förklaring.

Är det verkligen så svårt att sätta sig in i andra människors situation?
 
Jag kan knappt åka till IKEA utan att känna att jag villslå ner folk för att de är för många, konstant i vägen och alla går jättelångsamt!! :nailbiting: :cautious:

Jag har insett att jag ska hålla mig långt från Gekås i Ullared...
IKEA är ju plättlätt, man vet vad man ska ha, går in via utgången, plockar på självplocken och raka spåret till självskanning och ut. Alternativt alla genvägar genom varuhuset till rätt avdelning, plockar det man ska ha och genvägarna direkt till självskanning och ut.
 
Jag måste säga att jag tycker att det är konstiga saker som tas upp i tråden. Ämnet är saker man själv inte förstår sig på. Jag tolkar det som företeelser som man verkligen undrar över hur det fungerar eller inte kan se hur någon annan kan se poängen med.

Men flera av de exempel som tas upp i tråden... Såsom Gekås, vin, energidryck, att dricka för att bli berusad... Det är rätt vanliga företeelser som det är ganska lätt att se varför många gillar, även om man själv inte tycker att det är så lockande.

Eller personer som är gnälliga. Trist såklart men det har ju alltid en förklaring.

Är det verkligen så svårt att sätta sig in i andra människors situation?
Fast det är väl just det som är grejen - om man själv inte gillar det alls eller finner det lockande så är det ju rätt svårt att förstå varför andra är lockade? Om man tycker vin verkligen är BLÄ eller Gekås är helvetet på jorden så känns det ju rätt orimligt att andra kan gilla/uppskatta det.

Man kan ha förståelse för att folk fungerar olika - utan att ha förståelse för deras faktiska böjelser, så att säga. Bara för att det är vanliga företeelser så betyder det ju inte att det blir lättare att begripa. Barnaskaffande är normen men jag KAN verkligen inte HUR mycket jag än försöker förstå hur en person som skaffar barn resonerar. Det är verkligen helt, helt orimligt i min värld.
 
Varför vill folk ens åka dit? Trängas bland galningar och köpa skräp? 😅
Jag hatar verkligen att erkänna det, men det är något med att ha prydliga rader av tandkräm och handtvål hemma och aldrig bekymra sig över ett glapp i tillgången på tvättmedel som verkligen är tillfredsställande.
Jag har definitivt mjuknat inför Ullared, men det beror till 95 % på bunkringsgenen i mig :D
 
Jag hatar verkligen att erkänna det, men det är något med att ha prydliga rader av tandkräm och handtvål hemma och aldrig bekymra sig över ett glapp i tillgången på tvättmedel som verkligen är tillfredsställande.
Jag har definitivt mjuknat inför Ullared, men det beror till 95 % på bunkringsgenen i mig :D

Har du sett TV-programmen från USA om de som håller på med kuponger? Där kan vi snacka om bunkringtill lågt pris!!
 
Har du sett TV-programmen från USA om de som håller på med kuponger? Där kan vi snacka om bunkringtill lågt pris!!
Jag har nog sett en glimt av det vid något tillfälle men där har det DEFINITIVT slagit över!! Det här med bunkring har liksom blivit en sport för mig, där det är minst lika viktigt att göra perfekta avvägningar av vad som faktiskt går åt, som att det är gött att ett lager hemma. Som lyckligast blir jag när allt tar slut samtidigt och jag inte har köpt för mycket av vare sig vita bönor eller deodoranter :D
 
Det räcker att linda plast runt änden på stjälkarna så håller de bättre och går åt mindre plast.
Det låter mycket smartare det. Själv förstod jag inte alls resonemanget men lät honom hållas, orkade inte med diskussion.
När jag själv handlade åt honom bla. hamnande dom lösa i vagnen utan extra påse, och märkte då ingen större skillnad i hållbarhet.
 
Det räcker att linda plast runt änden på stjälkarna så håller de bättre och går åt mindre plast.
Jag har för mig jag såg en video om det där de testade om bananerna verkligen höll bättre om man gjorde så. I den videon var det ingen skillnad.

Hittade videon jag syftade på, om den inte börjar på rätt ställe så är det från 3:46 fram till 4:22
och sist 11:30 med bananernas slutresultat:
 
Choklad! Jag har provat flera gånger eftersom gemene man tycker att det är det bästa som finns men jag förstår verkligen inte det goda i det. Jag blir bara törstig och klibbig i munnen och om det är mjölkchoklad är det för sött och är det mörk choklad är det för beskt.

Prydnadssaker. Att betala pengar för någonting som inte fyller någon funktion mer än att samla damm är svårt att förstå, tycker jag.

Förlossningar. Att frivilligt vilja och våga utsätta sin kropp för en sådan enorm belastning med risk för livslånga skador efteråt har jag svårt att förstå. Jag känner lite beundran för de som faktiskt gör det, och de som gör om det flera gånger dessutom.
 
Ähum.
Om man vet vad man vill ha så fyndar man. Jag har köpt märkesväskor för en bråkdel av priset. Samma med andra märkesvaror. Men att kliva in och strosa planlöst är en dålig idé.
Det finns en hel del på gekås jag har inte så långt dit så jag åker dit framåt kvällen när folk har åkt hem, ibland är det nästan helt tomt, då kan man fynda mycket men åker man innan 16 är det ju bara folk överallt.
 
Jag hatar verkligen att erkänna det, men det är något med att ha prydliga rader av tandkräm och handtvål hemma och aldrig bekymra sig över ett glapp i tillgången på tvättmedel som verkligen är tillfredsställande.
Jag har definitivt mjuknat inför Ullared, men det beror till 95 % på bunkringsgenen i mig :D

Och jag som känner en lättnad när något tar slut så jag får "börja om" 😅
Värsta som finns att ha högar av diverse reserver liggande, som bara ökar på tyngden av allt som ska hållas ordning på!
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 372
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 866
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 226
Senast: mars
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 083
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp