Sv: Säga till sin häst
Men en häst som biter p g a att den tigger godis måste du ju säga till för att ändra på det felaktiga beteendet! Hur ska du annars få den att sluta?! Samma sak med sparkar, krafsande med hovar på stallgången osv.
Och visst varnar en häst ofta innan den bits/sparkar men vissa saker får den helt enkelt finna sig i. Gör det ont när sadelgjorden spänns kan den hugga i luften eller stampa med benet- den böver inte hugga nån i armen eller måtta en kospark! Det är otrevligt, respektlöst och framför allt farligt!
Jag blir så j-vla trött på alla som behandlar sina hästar som små söta gosedjur som de inte vågar ryta till åt för att de är rädda att de inte är bästa kompisar sen...
En bra hästmänniska säger åt hästen när det behövs, och har en känsla för hur skarpt det behöver göras. Samtidigt är den lyhörd för vad hästen försöker säga och handlar däreffter, t ex säger till om hästen bits men tänker samtidigt efter varför den börjat bitas när sadelgjorden spänns och t ex kollar upp sadeln eller spänner mycket försiktigare nästa gång.
En bra hästmänniska vet också när det är läge att locka och ”muta” hästen till att göra det man vill och ger beröm ofta och mycket.
Jag skulle aldrig få för mig att skälla eller säga till en häst som bts eller sparkas. Den försöker ju berätta för oss att något är fel. det ligger inte i hästens natur att sparkas eller bitas. Endast när rangen brukar liknande betéende uppstå. Men det är sällan det går så långt att hästen börjar bita eller sparka mycket. En gång eller så kanske inte är så jätte ovanligt men de betéende störningarna som vi beskriver att dessa hästarna har är ju att de sparkas eller bits regelbundet.
En häst som bits kanske har fått för mycket godis av människor. Hästen är sugen på mer godis och ber om mer, det är väl inte så jättekonstigt att den börjar bita då?! Sen säger vi till hästen att den är dum? Den är ju snarare smart. Hästar försöker aldrig vara elaka och de ljuger aldrig. Att bitas är något vi människor lärt våra hästar så varför skäller vi på hästarna när det är vi människor som varit så korkade?
Att hästen bits eller sparkas kan ju också bero på att den är rädd eller att den bara leker. Hästar leker ibland de naffsar varandra och jagar varandra. Tänk positivt och se att hästen vill leka och vara med dig i så fall!
Sparkande beror nästan alltid av rädsla eller irritation. Gång på gång har hästen get dig små signaler med öron, svans, ögon ja hela sin kropp. Men du har inte lyssnat då är ju den sista utvägen att sparkas då är det ju inte hästen vi ska skylla på utan oss själva hästen har försökt berätta något för oss men vi har inte lyssnat. Ni vet väl själva hur irriterande det kan vara när någon ignorerar en.
Visst kan hästar oskå bocka eller sparkas när de är pigga eller glada fyllda med extra energi då ser jag endast detta som något possitivt, hästen har kul, vad har jag att klaga eller säga till om då? :P
Men en häst som biter p g a att den tigger godis måste du ju säga till för att ändra på det felaktiga beteendet! Hur ska du annars få den att sluta?! Samma sak med sparkar, krafsande med hovar på stallgången osv.
Och visst varnar en häst ofta innan den bits/sparkar men vissa saker får den helt enkelt finna sig i. Gör det ont när sadelgjorden spänns kan den hugga i luften eller stampa med benet- den böver inte hugga nån i armen eller måtta en kospark! Det är otrevligt, respektlöst och framför allt farligt!
Jag blir så j-vla trött på alla som behandlar sina hästar som små söta gosedjur som de inte vågar ryta till åt för att de är rädda att de inte är bästa kompisar sen...
En bra hästmänniska säger åt hästen när det behövs, och har en känsla för hur skarpt det behöver göras. Samtidigt är den lyhörd för vad hästen försöker säga och handlar däreffter, t ex säger till om hästen bits men tänker samtidigt efter varför den börjat bitas när sadelgjorden spänns och t ex kollar upp sadeln eller spänner mycket försiktigare nästa gång.
En bra hästmänniska vet också när det är läge att locka och ”muta” hästen till att göra det man vill och ger beröm ofta och mycket.