Enligt mig handlar ovett så som att bitas eller dylikt om smärta eller obehag. Häster enligt min erfarenhet använder inte den kanalen för att uttrycka sådana saker. Då det handlar om ridning och "ofog" som är smärt/obehags baserat handlar det om att ryttaren pressar hästen såpass långt över dens gräns att den reagerar mot just smärtan/obehaget. Väldigt sällan kan en människa på marken provocera fram samma smärt/obehags reaktion. (är min uppfattning)
Därimot tror jag som en del andra tidigare nämnt att många kan ha svårt att kommunicera med sina hästar och även att samarbeta med dem. Jag tror att hanteringl, träning och teamwork/ledarskap från marken är en del av träningen som borde utgöra MINST 1/3 av den tid som man rent generellt arbetar med hästen, och då menar jag att man faktist arbetar - inte står och ryktar.
Om man reagerar på en hästs signaler tror jag att man generellt sett kan avvärja saker så som bett och liknanade redan innan de händer. (exemplet med hovslagaren tror jag kan vara ett exempel på detta) Då man arbetar med en häst finns det en balans där man själv och även hästen har ett personligt utrymme som måste accepteras och respekteras. Om du redan när hästen utan inbjudan fortsätter låta den vistas i din personliga svärt, så kommer hästen att dominera dig och kunna exempelvis bita dig - du har påvisat att hästen styr ditt område, inte tvärt om och framför allt inte jämntställt.
Säger man ifrån redan då hästen börjar provocera (vilket är långt innan den bits, sparkas) slipper man slutstriden. Ibland då man har en dominat häst kan man behöva ta en regelrätt strid, eller två, eller tre, för att hästen ska acceptera det personliga utrymmet - men då bör man förstå och vara införstådd med att det är just det man "fightas" om... tror jag