Säga till sin häst

Sv: Säga till sin häst

jag säger: : "att säga till, eller för den delen säga till på skarpen" (korrigera)

du säger ""En häst som får mycket stryk blir rädd" "

jag säger: "att putta, bonka till eller till och med sparka hästen vid rätt tillfällen är inte att varesig spöa, slåskiten ur, ge stryk eller något liknande. "

du säger något i stil med "varifrån får du dina dumma och barnsliga fördomar ifrån?" (vilka det mer specifikt skulle vara vet jag inte, du får gärna vara lite mer explicit i dina uttalanden, du är allt lite otydlig)

jag skriver: "Jag har aldrig talat om stryk. Jag har talat om korringeringar. Du och någon tidigare person benämner detta som stryk, (och dylika ord) vilket enligt mig indikterar att det är väldigt våldsamma sätt som ni korrigerar era hästar på. (exempelvis spade)"

du säger sedan något om hur väl du behandlar dina hästar minsann! (jag har inte lyssnat in på vad du än må ha sagt tidigare utan vad du har svarat på min inlägg, därav anser jag inte att du under vårt utbyte av ord har sagt något dylikt eller förklarat vilken filosofi du än må ha)

allt som allt tycker jag att dina "hårda uttalanden" och aggressioner är något överdrivna - har du ingen möjlighet alls att samtala eller diskutera något utan att slänga ur dig saker så som "varifrån får du dina dumma och barnsliga fördomar ifrån?
det verkar som du har tömt ditt lager med vettiga åsikter, du visar dig bara dummare genom att skriva som du gör.. " ?

om du istället besvarar och förklarar din ståndpunkt blir allt mycket trevligare.

Jag vet att du riktar dig till Fannih, och förstår varför du blir kränkt - tänkte bara svara att det är lätt att tolka in saker mellan raderna, saker som skribenten inte egentligen skrev. Det är ingen ursäkt, men en förklaring till att tonen kan bli hätsk :).

Nu har visst korrigering också blandats in. Tycker själv det blir lite konstigt med alla olika ord som för mig nästan betyder samma sak. Korrigering är för mig mer ett ord som gör så att det blir rätt. Vi människor är inte så bra så att vi kan vissa våra hästar, världens unikaste varelse på denna jorden, vad som är rätt eller fel.

Istället för att lära hästarna vad som ska göras och inte göras så tycker jag att vi ska lära av hästarna. Oftast är det dem som vet bäst i de flesta situationerna. Jag personligen gillar inte tränare som säger till vad man ska ändra på och hatar nämligen när folk berättar hur jag ska göra det och vad som är fel. Alla människor är ju inte som jag självklart men man kan ju ändå jämföra och sätta sig in i hästens sitation. Vi visar vägen, vi kallas dem smarta, vi bestämer, vi korrigerar hästen. Hur kul hade vi tyckt det hade varit att ständigt ha denna efter sig att ständigt lyssna och lyda den personen? Jag hade hatat det! Så varför låter vi inte hästen visa vägen, kalla dem de smarta, låta dem bestäma, låta dem korrigera oss. Visst är det svårt att alltid låta detta ske men jag tycker att man hela tiden ska veta om detta och vara medveten om detta i all hästhantering.
Självklart kan vi inte låta hästen bestämma så mycket så att det innebär en fara men det är mycket den kan bestäma och vissa om vi bara lyssnar på den. Vem gillar någon som bara bestämer över en hela tiden?

I häst floken är de ranghöga en hög position men det blir aldrig så att den ranglåga hästen aldrig får bestämma något. Hade den ranghöga hästen bestämt allt så hade ju dessa hästarna inte kunnat gå tillsammans i en flock, de hade hatat varandra!

Enligt mig är det helt okej att korrigera sin häst ibland men OBS - medpossitiv och vänlig ton, utan slag och skrik! Så korrigera din häst ibland men på ett rättvis t sätt!

Hästar är intelligenta, förstående och känsliga djur tillskillnad från en del männsikor.

Senast ändrad av en moderator:

Håller med dig helt och hållet med dig Elizette!

Lämnade buke ett tag efter att jag fått en hel del hårda komentarer efter ett speciellt inlägg där jad skrv om min åsikt. Med förhopp ing om att dessa komentarer försvunnit återvände jag hit till sidan för ett par veckor sedan. Men tydligen är det fortfarande några som inte kan hantera och delta i diskutioner på ett vänligt sätt. Männsikor som förklarar andra som okunniga, korkade, barnsliga och mycket mer.

Senast ändrad av en moderator:

Tycker det är väldigt tänkvärt det du skriver.

Tyvärr är det nog så att det inte "passar" alla människor, vilket jag försöker respektera! :p Men ibland går det så långt att det blir uppenbart att man bestraffar/korrigerar sin häst för att husse/matte blir irriterad eller t o m arg, utan att först ha satt sig in i hästens synvinkel (inte bara för relationen, utan även rent taktiskt vad man förväntar sig för resultat).
Ponera att hästen är väldigt spänd i hals/bringa/bogar och hugger när man ska lägga på täcket.
Vad är mest taktiskt? Att skrika och hytta så hästen blir rädd utöver obehaget med påklädningen i sig? Eller att ta det lugnt och försiktigt med påklädningen istället och visa att man lyssnar? "Snällt" visa att man vill ha huvudet en bit bort för att demonstrera att hästen inte få avreagera sig på människan, hellre hugga i väggen t ex om det är så obehagligt.

Jag tycker det är intressant hur lite som behövs om kommunikationen väl finns där.

Sen är jag absolut inget hanteringsproffs, kommunikationen kan fortfarande bli bättre, det finns mycket kvar att lära!
Oavsett vart man är i sin utveckling så kan man dock välja vilken attityd man har gentemot hästen.

Senast ändrad:

Jag skrev att en häst som fått mycket stryk blir rädd -ja, för att du ifrågasatte Kenneths inlägg om att den häst som fått stryk är troligen den som sparkar.

så frågade jag dig varför du inte tror på det, har ännu inte fått nåt svar?

bara för att jag skrev detta inlägg dömer du mig att jag slår min häst med en spade?
detta tycker jag att är barnsligt.

sen tycker jag att sparka hästen är lite väl hårt, och frågade dig, i vilket sammanhang det är ok att sparka den?
vilket du ännu inte har svarat på..

eftersom du inte svarat på mina frågor, verkar du inte ha nåt att vettigt att komma med.

DU:
jag skriver: "Jag har aldrig talat om stryk. Jag har talat om korringeringar. Du och någon tidigare person benämner detta som stryk, (och dylika ord) vilket enligt mig indikterar att det är väldigt våldsamma sätt som ni korrigerar era hästar på. (exempelvis spade)"

var har jag sagt så?

Jag höll ju bara med Kenneth, OM en häst fått STRYK (ej korrigering) är det sannolikt att den hästen blir mer benägen att sparka..

du klev över först med att kommentera om att jag slår hästar med spadar..
och sen hade du en ganska dålig förklaring till hur du kom fram till det..

vet inte om jag skulle kalla mig aggressiv i denna diskussion, men man tycker ju olika

Jag skriver, menas att jag sa det. Om du själv inte vet var du har användt ord så som stryk, bör du kanske läsa igenom dina inlägg en gång till, i all välmening.l

jag sa ju till Kenneth just det, att jag inte talade om att spöa sin häst eller ge den stryk. Därför jag tyckte att du följde upp ett konstigt spår i din konversation med mig.

Som svar på din fråga när det är OK att sparka en häst, när den är farlig, eller kan bli farlig. Om en häst faktist går in på mitt "område" och inte tar en tillsägning eller ett puttande utan fortsätter in och "går över mig", då är det helt ok (enligt mig) att sparka hästen och kraftigt visa att det inte är OK och få ut den får området så fort som möjligt.

precis, man tycker olika! Detta är ett öppet forum och du är fri att tycka vad du vill, precis som jag är. Vi har två olika åsikter, men det enda som jag tycke är onödigt är när det snarast blir personliga påhopp (vilket jag i efterhand kanske tänker att du tyckte att jag gjorde med min spade komentare, vilket inte var menat så utan endast som en stark exemplifiering). Att sätta en diskussion på nivån "du är löjlig, du är okunnig, du är X,Y,Z" tycker jag oftast är ganska opassande. - även om du provocerade mig att även jag, sjunka såpass. Så ganska goda kålsupare båda två skulle jag tro.

Jag tycker att det är helt självklart att man inte när hästen är orolig, rädd, osäker, eller när man själv skapar smärta åt den (variant sadelgjord) använder sig av våld. (om inte hästen skapar en farlig situation där det är människans enda utväg) det har jag aldrig någonsin sagt. Jag föredrar att arbeta med mina hästar på ett häst nära sätt. Jag tycker om att jobba med kommunikation och förståelse. Lugnt och sansat.

MEN - en häst är en häst, man måste veta hur en häst fungerar i en flock och vilken roll som DU som människa och LEDARE (inte kompis, det tror jag inte på) har. En ledar är fast och konsekvent, inte orolig och mjäkig. En HÄSTledare använder sig dessutom av fysiska medel för att kommunicera. Hållning, placering, öron, ögon, rörelse med mera. Dessutom, säger hästar ifrån och till varandra. De sparkas, bits och puttar runt varandra. Detta är medel som även vi kan använda i vår kommunikation med hästen och när vi behöver säga till.

och nej, återigen menar jag inte att man ska ge hästen stryk och uppbringa faktisk skada.

Nu rycker jag bara närmsta knapp och riktar mig inte specifikt till Fannih :)

Skillnaden på straff och korrigering kan vi diskutera, detta är olika från person till person, och det krävs olika intensitet på olika hästar. Men det var inte det som trådstarten gällde, om jag inte missförstod.

Frågan var varför folk inte korrigerar sina hästar - och min upplevelse är att (i alla fall häromkring) så korrigerar folk hästarna mycket. Nej, jag har inte sett (och tror inte heller) att hästarna bli slagna med spö varje dag, så tolkar jag inte ordet "korrigering". Men den generella tonen i kontakten med hästen är ofta negativ.

Exempel: en häst trampar i gången och blir korrigerad med barskt morr och en knuff i sidan av ägaren = hästen står stilla en stund. Ingenting händer, ägaren fortsätter att rykta/sadla/kolla hovar ända till hästen åter tar något steg = morr och knuff i sidan. Hur svårt hade det här varit att faktiskt berömma hästen när den stod still? Detta är såklart ett enkelt exempel - men det är den tonen och inställningen som jag försöker kritisera. Inte att någon blir arg på en häst, man måste bli arg ibland...

Men min första respons om en häst är otrevlig är inte att tänka: "oh, gud, nu förlorar jag ledarskapet om jag inte visar mig dominant". Det var också det jag försökte visa med exemplet tidigare i tråden, varje häst och situation är unik.

Precis...
efter man sagt till så klart man berömmer rätt betende.
Hur skulle hästen annars fatta...

Det konstiga är ju att det är helt okej att säga till sin hund, sitt barn mm. Men så fort det kommer till häst så blir det ett negativt ord?
Och folk ska inte säga till de för de är rädda att de inta ska vara kompisar längre.
Men har inte kompisar gränser för varann?
Inte vill man att en kompis ska bita dej eller utnytja dej eller annat.
Varför är gränser för häst folk = elakt och något som gör att du aldrig blir kompis med hästen...

JAg vet folk som gladeligen säger till sina barn men inte sina hästar.. Vad är det för skillnad? Varför är hästen mer omtåligt än ett barn?

Ni som tror att folk som säger i från på sina hästar = slår sina hästar.
Tror ni att vi slår våra barn, hundar eller annat också?

Mycket i hanteringen av hästar handlar om energier. Varför kan man inte säga till sin häst bestämmt? Varför skulle de inte fatta rösten lika bra som en hund?
Tror ni att de är dumma i huvudet?

Nu svarar jag ingen specifik utan berättar bara hur jag gjort med alla hästar jag haft hand om.

När hästen fått för sig att trilskas har jag helt enkelt tagit huvudet i famnen och gett den en kram och lite mys. Kärlek är en oerhört stark korrigeringsmetod som alla djur tar in oavsett djurslag. Med kärlek och tillit, samt lite bus och lek behövs ingen annan korrigeringsmetod och jag har aldrig ens ägt ett spö eller ett träns utan jag har oftast ridit barbacka och alltid i grimma oavsett om det varit en avkastarkung-drottning eller "inbilsk" ponny och för mig har det alltid fungerat till 100%.

Nu svarar jag ingen specifik utan berättar bara hur jag gjort med alla hästar jag haft hand om.

När hästen fått för sig att trilskas har jag helt enkelt tagit huvudet i famnen och gett den en kram och lite mys. Kärlek är en oerhört stark korrigeringsmetod som alla djur tar in oavsett djurslag. Med kärlek och tillit, samt lite bus och lek behövs ingen annan korrigeringsmetod och jag har aldrig ens ägt ett spö eller ett träns utan jag har oftast ridit barbacka och alltid i grimma oavsett om det varit en avkastarkung-drottning eller "inbilsk" ponny och för mig har det alltid fungerat till 100%.

Vad jag ser vad du har förklarat hur det fungerar så funkar det inte speciellt bra.. Tar ett bett i armen mm.
Jag och min sambo skulle inte kärleksgnabbas genom att bitas mm. Vi bara myser och så gör jag med mina hästar också. Inte är att bitas ett täcken på kärleks gnabb utan ett bevis att du inte är ledaren och att varje dag hålla på att bråka om vem som är ledaren hade jag aldrig orkat..
Det är inget som är posetivt för någon reltion.
Jag har aldrig hållt med om att kärlek börjar med bråk heller för den delen. Då är det fel relation.. Vare sej det handlar om hästar, hundar eller andra människor.
Lägga energi på att bråka, vare sej personen tror det är kärlek eller annat så blir det fel energier som är mot de negativa hur man än vrider och vänder på det. Även om det heter kärleksbråk eller annat så är det ett bråk, och negativa energier.
Från din häst! Den ser dej som en den inte kan lita på som flockledare utan måste hävda sej mot, den skulle aldrig gå och bita på en kompis i hagen för då är det mobbing. Så varför skulle den förstå skillnad på männsika och andra hästar?

Så du har aldrig sett två hästar busbråka i hagen då? Det jag skrev om sk. "ledarskap" skrev jag halvt på skoj, här har ingen av oss bestämt över den andra utan vi har gjort saker ihop och dessutom har vi gjort det jäkligt bra. Vi har trivts i varanns sällskap, myst ihop, lekt med varann, umgåtts på så lika villkor som det går och aldrig ens varit i närheten av att skada varann och aldrig varit sura på varann. Säg det om ett "äktenskap" som varat 17 år.;)

"Vi visar vägen, vi kallas dem smarta, vi bestämer, vi korrigerar hästen. Hur kul hade vi tyckt det hade varit att ständigt ha denna efter sig att ständigt lyssna och lyda den personen? Jag hade hatat det! Så varför låter vi inte hästen visa vägen, kalla dem de smarta, låta dem bestäma, låta dem korrigera oss."

"Självklart kan vi inte låta hästen bestämma så mycket så att det innebär en fara men det är mycket den kan bestäma och vissa om vi bara lyssnar på den. Vem gillar någon som bara bestämer över en hela tiden?
I häst floken är de ranghöga en hög position men det blir aldrig så att den ranglåga hästen aldrig får bestämma något. Hade den ranghöga hästen bestämt allt så hade ju dessa hästarna inte kunnat gå tillsammans i en flock, de hade hatat varandra!"

Men det här tycker jag är att lägga mänskliga värderingar på hästars psykologi. Vi har inte samma behov. Vi människor sätter oss emot toppstyrning och auktoritära ledare à la envåldshärskare. Hästar däremot är programmerade att ha en flockledare som bestämmer över de andra hästarna. De efterfrågar inte MBL-förhandlingar, demokrati eller konsensusbeslut. Det ligger inte i deras natur och de hatar inte varandra för att de inte får vara med och bestämma. Det är en mänsklig företeelse. Jag tror inte att en häst blir olycklig och mår dåligt för att vi bestämmer över den, men självklart ska vi göra det med omdöme. Vi skall alltid se till att hästens behov tillgodoses och att den tas om hand på bästa sätt.:)

MEN - en häst är en häst, man måste veta hur en häst fungerar i en flock och vilken roll som DU som människa och LEDARE (inte kompis, det tror jag inte på) har. En ledar är fast och konsekvent, inte orolig och mjäkig. En HÄSTledare använder sig dessutom av fysiska medel för att kommunicera. Hållning, placering, öron, ögon, rörelse med mera. Dessutom, säger hästar ifrån och till varandra. De sparkas, bits och puttar runt varandra. Detta är medel som även vi kan använda i vår kommunikation med hästen och när vi behöver säga till.

Det där är ett bra exempel på hästars relationer emellan varandra.
Min pålle är mycket ranghög. Är det "surtanter" (som jag uppfattar det att hästen tycker i sin relation till dom alltså! ;) ) så kan dom schasas bort ordentligt med bakåtstrukna öron och hugg i baken med jämna mellanrum.

Sån relation vill inte jag ha med min häst. Av den enkla anledningen att jag i min "hästmänniskonivå" inte räknar med att hästen alltid ser mig som ledare. Oftast, men inte alltid (självklart jobbar vi på att det ska bli jämt). Då vill jag inte att hästen ska se mig som en pissmärr man måste sätta på plats, utan som sin snälla matte som man gör allt för att göra nöjd! :)

Tro´t eller ej så vill jag inte att hästen ska bete sig mot mig som den beter sig mot andra hästar. Även om jag har en relativt "snäll" häst mot andra hästar också, men sparkar dom mot honom så nog sjutton sparkar han tillbaka i försvar. Inte heller vill jag ha den panikslagna sönderstressade häst som jag vid något tillfälle upplevt om man släppt ihop den med en översittare.

Vi människor har våra verktyg på andra vis.
Bett, skänklar, tryck, kroppsspråk osv.

Men missförstå mig rätt nu. I en riktigt trängd situation tycker jag inte det är fel att sätta sin egen hälsa först.
Det ser jag dock inte som en tillrättavisning. Det ser jag som att man måste få freda sig på de vis man kan, om det är väldigt liten tidsmarginal och utvägar att ta till.

Senast ändrad:

Det konstiga är ju att det är helt okej att säga till sin hund, sitt barn mm. Men så fort det kommer till häst så blir det ett negativt ord?
Och folk ska inte säga till de för de är rädda att de inta ska vara kompisar längre.

Ehm, hört talas om folk som klickertränar sina hundar och baserar all träning på positiv förstärkning?
Eller människor som faktiskt låter sina barn göra fel och berömmer och motiverar till att göra rätt istället?

Jag har alltid undrat desamma!!
Jag har två ardennerhästar och om jag inte sagt ifrån, hur hade det då blivit, jag kan ju inte ha ca2 ton häst springa runt och göra som dom vill.....
Av nån konstig anledning så är det inte lika viktigt att ridhästar uppför sig msom det är med körhästar, eller så är man mer noggrann med körhästar, eftersom det oftast är mer redskap med i bilden. En körhäst måste till varje pris stå stilla när man spänner för, men när en ridhäst snurrar runt när man ska hoppa upp, då är det lite häftig och man skrattar bort de, ja han/hon e ju så ivrig......
Folk fokuserar på att ridningen skall funka att hästen ska gå bra och hoppa fint, men att den beter sig som en idiot sär man rider ut eller när man pysslar med den, det är tydligten inte lika viktigt.

"har du någon sorts vetenskapligt belägg för det där ? betvivlar det starkt men visa det om du har det, är du snäll. "

det var altså det som jag undrade över mest, kanske blivit nåt missförstånd, men vad är det som du vill ha belägg för, och betvivlar?

vet ännu inte var jag skrivit att korrigering är lika med stryk, jag har använt ordet, men inte i bemärkelsen stryk=korrigering/"säga till"

du får gärna citera mig var jag har gjort det om jag omedvetet läser mellan raderna ;)

kenneth skriver: " Att spöa hästen om den inte beter sig som man önskar är inte lösning på problemet utan en konsekvens av en dålig relation häst och ryttare emellan. "

jag skrev: " du tror att det är samma sak att säga till, eller för den delen säga till på skarpen och att spöa en häst. "

du skriver "Jag tror nog att han har en poäng i sitt uttalande.
En häst som får mycket stryk blir rädd - rädd häst får lätt panik, och har säkerligen lätt för att försvara sig."

och du fortsatte sedan vidare på tråden "spöa sin häst" ," ge den stryk" , vilket jag menar att det är INTE det vi talare om. Korrigeringar och att spöa sin häst påstår jag inte är samma sak. Och då undrar jag om ni menar att när ni korrigerar era hästar, ger ni dom då strykt (tyckte att det ganska logoiskt följde, eftersom det envisades med att en korrigering eller tillsägning skulle vara samma sak som att spöa sin häst eller ge den stryk - eftersom det jag sa om korrigeringar besvarades som om jag skulle tala om just, stryk)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 688
Senast: Freazer
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 969
Senast: Sel
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 693
Senast: Tonto
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka