Sv: Säga till sin häst
Jag håller med om att hästar är individer, likaså vi människor. Och att man helst ska vara ödmjuk, öppen för att olika problem inte alltid går att lösa på samma sätt.
Där är vi överens.
Sen tycker jag däremot det blir ett förmänskligande när man säger att hästar vet till 90% vad som är rätt, resten är testande. (Och underförstått i det här resonemanget skulle vara att säger man till vid det felaktiga beteendet så gör den rätt sen? eller har jag förstått dig fel?) Det är ju vi människor som skapar detta beteende. Hästar skulle inte "testa" öht om de inte har en anledning till det. Ta bort anledningen och hästen kommer inte behöva "sägas till".
Man lär/avlär hästen hela tiden.
Alltså ser jag det som att den häst som gör fel, den har inte förutsättningarna för att göra rätt = inlärning behöver ske, eller något i omständigheterna behöver förbättras, eller så kanske en förändring behöver ske i människan.
Vill man se det som korrigeringar så ok.
Men korrigeringar måste alltid börja från människans sida, hästen gör aldrig fel. Bara utifrån de förutsättningar den har och utifrån sin natur. Det är väl den största skillnaden i inställningen mot det jag tänker på.
Och återigen - läs inte in att jag menar att DU gör så.
Jag svarar utifrån den bild jag har i huvudet generellt, inte från hur DU gör (om jag inte skrivit specifikt det, utifrån hur du faktiskt skrivit att du gör). Precis som jag utgår ifrån att inte du gör antaganden om hur jag gör om du inte skriver "du gör så här...".
Jag anner att hästen mycket väl vet att den inte ska bitas, sparkas eller annat som jag tycker har med test biten.
Det får de lära sej som föl. Att man respekterar varnn.. De lär de sej av sin mor.
Men när de träffar nya hästar mm så testar de varann på ett eller annat sätt.
Oftast genom energier och den svagaste viker sej.
De känner en sån energi lika mycket som en rädsla mm.
Men de kan även någon gång efter bara prova vad som händer om jag bits eller inte lyssnar och då säger ledaren i från.
Det har emd att lära känna varann.
En flockledare i en flock skulle aldrig gå med på att en under skulle bitas mm.
När en häst träffar en männsika så kan inte männsikan energin på det viset, de flesta testar då genom att bitas eller annat.
Där i mot vet inte hästen om du ex ska lära den skänkelvikning hur den ska göra det rätt, utan här kommer inlärningen in för mej.
Här krävs tydliga signaler och beröm när hästen gör rätt för att den ska förstå.
Jag förstår hur du menar. Tror jag, men du glömmde en viktig sak som jag skrivit en hel del gånger.
Att man säger till, varnar med rösten och strider man till handling ex flytt eller annat om den inte lyssnar. Sen när man fått önskad effekt så BERÖMMER jag alltid hästen.
Det är väll igentligen mer ett sätt att få hästen att inte vilja göra det fel betendet.
JAg visar tydlig gräns att nej man bits inte och man får beröm om man sköter sej rätt.
Samma som jag alltid omvänder allt man gör med hästen till att allt ska bli kul.
Hur många hästar som man träffar på tycker det är kul på banan?
Inte många, men de gör de för att de ska, är snälla eller annat.
När jag börjar med en ny häst så känner jag verkligen efter på hästen och tycker inte den är kul en dag på rid banan så rider jag ut i stället. Nästa gång är banan mycket mer roligare. Och till slut har du en framåt bjudning som du slipper och sitta och skänkla fram, utan bjudningen finns där av sej själv.
Man gör det kul för hästen och får så mycket gratis den vägen..
Samma som med att säga till mm. Eftersom att i stort sätt alla hästar jag träffat vet mycket väl om de bits att de gör fel, om de då blir tillsagda och sen får berömm när den ex slutar slå efter dej när du kratzar hovorna. Så vet hästen mycket väl att rätt betende får posetivt bemötande.
Jag berömer min häst med gemna mellan rum på helt vardagliga självklara saker. Helt plötsligt får den en klapp för att den följde mej som den alltid gör mm. Man tar inte allt inlärt som självklart. Utan man uppmuntrar de inlärda också. På så vis får du en så posetiv häst som tycker allt ni gör i hop är kul.
Så testet händer oftast bara när man inte känner varann och aldrig efter någon/några månader. Då är det något som är fel. Då har man inte blivit flockledare..
Flockledare handlar också om att hästen känner sej säker vid fara. mm mm. Det är att jobba med förtroendet, vilket jag tycker bäst man gör genom att gå igenom saker med sin häst, då kan man visa att jag är trygg och säker.
Att testa genom att bitas är inte samma som att hästen aldrig tar och gör något eget. Mina hästar får släppa loss ofta när man galopperar och de älskar det. De visar tydligt att nu vill jag bli släppt genom att ladda och då ger jag tecken. I bland vill de inte och då slipper de. Men det är alltid jag som ger klartecken, för en häst ska aldrig sticka utan att man säger det. Men de ska visa vad de vill. Det får de jätte gärna.
På så vis lär man känna varann väldigt mycket.
Eftersom ajg känner att nej i dag vill hon inte vara på ridbanan så skiter vi i det och rider ut, jag gör bara en sak och berömer och sen slappar vi ute i naturen eller annat.
På så vis kan man få vilken häst som helst att gilla ridbanan.
Så vist visar min häst vad den vill och hur den är mm. Och självklart så gör jag som hästen vill också.
Men om hästen fysiskt vill skada mej är otroligt fel och inget jag accepterar.
Samma som att jag inte accepterar att jag eller någon annan slår sin häst.
Respekt är a-o, men det ska vara lika där..
Långt som gatan blev det... Men hoppas jag förklara något hur jag tänker. Eller gjort i många år.
Det enda jag vet är att det funkat med hur många hästar som helst och jag har hästar på ridbanan som älskar att jobba och även kommer springandes när jag kommer. De bara vill vara med mej och vi har kul ihop..
Vilket många glömmer.
Då kan amn inte bara göra saker som man själv tycker är kul utan man måste göra vad hästen också tycker är kul. Men det är alltid jag som ger tecken att självklart gör vi som du vill. Men den ska aldrig bara själv vända och gå ut ur ridbanan eller annat. Får då blir det fel.
På detta sätt kan man bara göra om man kan lära sej att lyssna till hästar och deras energier mm.
Mitt sto har jag kommit fram till att hon har ont i magen första dagarna vid brunst. Som vi har mensverk, vilket jag märker med en gång på henne. Många hade säkert sagt till en sån sak. För att de inte förstår.
Har avrit med om mycket sånna saker också, tagit över en häst som fick ont i munnen och stack, de satte på inspärningar mm. När de sen fatta att det var när han hade bett i munnen och en tand som spöka så stack han med alla, resultatet var hackamor med bett i.
När jag fick han så red jag emd en gång på vanligt tränsbett och aldrig stack han med mej.
Vi hade det kravlöst i 3 månader. Bara skritta i skogen trava och galoppera. Men jag krävde inget jobb eller annat. Sen började jag så smått och när en som sett han som unghäst fick se honom så blev hon chockad.
Är det den hästen? Ja sa jag. Oj du har fått han bättre än någon annan i formen. HAn gick avslappnat och tänkte ner framåt.
DÅ var det en häst som varit os reserv för svenska landslaget i terräng ritt.
Nu är jag as kass på skolor mm och kan inte specillt mycket. Utan kör på kännsla.. Skulle annatgligen inte göra en skola rätt i dressyr, inte många i alla fall.
Men sen har jag bara haft mina hästar och rehabliterat de sen har de gått vidare för de velat göra annat än jag. Tävlat mm! Men de jag har nu ska jag gå vidare med. Vilket ska bli kul.