Sv: Säga till sin häst
Precis vad jag alltid tänkt och sagt. Inte skulle elit hästarna vara där de är i dag pga av att de blev ner tryckta.. Som många NH folk tror..
de tror även att kan hästen gå lös jämte dej så följer de dej för att de vill.
Men de kan också följa dej pga av godis, berömm eller för att de måste.
Ska sätt ut filmerna.. Måste bara leta upp de igen...
Det där stämmer inte alls och jag ser ingen skillnad i det. NH "bestraffar"/vill ta bort/undanröja/förtränga naturligt beteende och berömmer "hund" beteendet, den blinda lydnad av en underlägsen individ. Som du själv skriver med ordet "behärska" vilket jag anser är samma mening som undanröja/förtränga. NH folk vill undanröja de beteendet som de (läs människor) inte tycker passar sig.
Tror någon NH människa på fullaste allvar att Brink tex skulle hålla på så här med sina hästar?
Skulle icke tro detta. Hade han eller någon annan topp tränare tryckt ner sina tävlingshästar på detta sättet finns det inte en chans att han skulle ha något på den nivån att göra alls.
Som jag tidigare sagt är grundläggande NH kanon men man ska allt akta sig noga för att låta det gå för långt.
Låt hästarna vara hästar!
Precis vad jag alltid tänkt och sagt. Inte skulle elit hästarna vara där de är i dag pga av att de blev ner tryckta.. Som många NH folk tror..
de tror även att kan hästen gå lös jämte dej så följer de dej för att de vill.
Men de kan också följa dej pga av godis, berömm eller för att de måste.
Ska sätt ut filmerna.. Måste bara leta upp de igen...