sadel som reser sig bakåt

Sv: sadel som reser sig bakåt

Jag tycker det är jättesvårt eftersom det är verkligen sant att man behöver hjälp men också att det finns dom som inte alls kan tillräckligt eller är helt seriösa (av sadelprovare). Det stämmer tycker jag som novali säger att varenda butik som säljer sadlar idag ska ha egen "utprovare" och jag har sett tyvärr en del sadlar som definitivt inte legat bra, bla just för smala, som "utprovare" godkänt.
För egen del har jag också dåliga erfarenheter där man föreslagit för smala sadlar, pga bommen inte passade, insåg jag senare. Lyckligtvis sa den hästen ifrån själv så det blev inget av med det....När jag lärt mej själv mer om olika märken insåg jag vad som egentligen var felet. Lyckligtvis gick jag emot provaren och köpte sadlar som hästen sa :love: om, men som enligt utprovaren inte skulle passat....

Sen är jag fortfarande inte säker på skillnaden när det gäller tex amerigos utprovare och system och det man kallar det engelska, för jag förstår att det finns skillnader och kanske flera olika tänk, utöver det, men har inte begripit riktigt vad det innebär, så det är sannerligen komplicerat det här med sadlar. Har hört hur det skiljer sej i tänk av en amerigoutprovare, men efteråt fattar jag nog inte ändå helt:o

Ordet djungel är rättvisande i alla fall:cool:

Sen är jag fortfarande inte säker på skillnaden när det gäller tex amerigos utprovare och system och det man kallar det engelska, för jag förstår att det finns skillnader och kanske flera olika tänk, utöver det, men har inte begripit riktigt vad det innebär, så det är sannerligen komplicerat det här med sadlar. Har hört hur det skiljer sej i tänk av en amerigoutprovare, men efteråt fattar jag nog inte ändå helt:o

Ordet djungel är rättvisande i alla fall:cool:

En häst är ju alltid en häst o en ryttare en ryttare....hur Amerigo kan få det till nåt annat fattar iaf inte jag....:angel::devil:

Skämt åsido, de Amerigo utprovare jag träffat här har kollat exakt samma saker som t ex min Jensen gubbe så jag vet inte riktigt vad du menar? Att Amerigo däremot hävdar att deras bommar o sadlar är så hemskt mycket bättre än alla andra är ju en annan 5:a!:rofl:

Såklart, dom säljer ju märket:angel: Andra pratar varmt för sina egna, har hållit på att köpa både det ena och andra pga deras bra argument;)

Nja det är något med anläggningsytan nåt, enligt henne som jag pratade med, var sadeln ska ligga an och var den ska släppa från ryggen och hur och, ja som sagt, jag blev inte klar över skillnaden helt och hållet, men nån skillnad var det i alla fall:idea:

ja det stämmer. på hippson fanns en video med MH där hon visar och förklarar att det i princip bara är BRA att sadeln släpper tidigt, så sant den ligger an under ryttaren och ej guppar upp o ner.

en provade ut normala bomvidder på min häst som kräver x.vida bomvidder...givetvis satt alla sadlar på halsen som va för smala...fattar inte hur dom tänkte...dessutom skulle jag ha pad till den ena med normal bom...hästen bockade hysterisk när jag provred :crazy:

o på ett annat ställe så fick jag hem sadlar som "passade" (hade tagit med häst o provat ut ja..) och det tyckte jag va skumt för några sadlar va jättesvängda och vissa va spikraka och ja...behöver jag säga att ingen satt bra?

klart man lär sig bli skeptisk...och tur är väl det..tänk om man går o tror att dessa sadlar passar bara för att ngn säger att dom gör det...

Verkar som du råkat ut för rena kvacksalverier det du erfarit. förstår om man blir skeptisk, och det är väl alltid bra att vara det, till viss del, och dessutom lära sig mkt själv nog att ifrågasätta.

tar dock inte bort argumentet och faktumet att det finns utbildade som har långt mycket mer erfarenhet än en vanlig lekman kan skaffa sig, och att det är en god ide att låta dessa hjälpa en med sadelutprovning. att man själv har egen kunskap att hänga med i förloppet och se att det känns bra även för en själv är väl en stor bonus.

utifrån det, så ser jag fortfarande inte ngn anledning att experimentera på egen hand, om man då förstås förutsätter att man som lekman inte skaffat sig en magisterexamen i sadelutprovning . Gäller särskilt en oförstörd unghäst som dessutom inte vant sig vid sadelbärande ordentligt, gud förbjude att en fel sadel skulle komma i bilden pga att man valt att experimentera. anser jag.

mackan, som jag nämt, så har jag redan utprovare som jag förlitar mig på och dessa kommer jag ta hjälp av igen när tiden är mogen för det.

Just precis och jag har frågat henne om det och fått till svar att det är olika "skolor" ang detta, och att den "engelska skolan" vill att sadeln ligger an lika mycket hela vägen - om jag inte minns fel handlade det bla om typen av hästar förr och nu :confused:

Just precis och jag har frågat henne om det och fått till svar att det är olika "skolor" ang detta, och att den "engelska skolan" vill att sadeln ligger an lika mycket hela vägen - om jag inte minns fel handlade det bla om typen av hästar förr och nu :confused:

Äsch...Bullshit!:devil: Möjligtvis kan hon mena att engelska sadlar oftast har kilbossor o då följdaktligen ligger an mer...Amerigo har ju rundbossor som tillåts släppa tidigare. Men det har ju även t ex Prestige o Childeric om mig veterligen predikar inte dom att det är "en annan skola"...:D

Jag gick på Ållebergsgymnasiet o mina vänner på Rudbeck men vi lärde oss att räkna o skriva på bägge ställena....:rofl::rofl:

Skämt åsido, de Amerigo utprovare jag träffat här har kollat exakt samma saker som t ex min Jensen gubbe så jag vet inte riktigt vad du menar? Att Amerigo däremot hävdar att deras bommar o sadlar är så hemskt mycket bättre än alla andra är ju en annan 5:a!:rofl:

Då har du nog inte träffat dem alla.:)
om bommarna är bättre vet jag inte men de har bommar i olika vinklar mot hästryggen och har utbildning på dem,.
Och Jensen ger jag inte ett skit för, har en kompis som bor utanför stora staden ovan mig som tränade på en anläggning, privat, i K********a,där den familjen köpte 4 sadlar på ett bräde(cirkus 100 000) som skulle vara specialmåttade och alla låg skit.
men det var ju inga problem alls för utprovaren i området var oxå equiterapeut och då behandlade hon hästarna när de fick ryggont med motiveringen att har nu hästarna gått med så dåliga sadlar innan förstår du så är det inte så konstigt att de får lite ont nu när det helt plötsligt fick rätt inpassade sadlar.:eek:

Fast jag tror du är ute o seglar lite...jag skrev att alla utprovare KOLLAR efter samma saker...inte att de HADE samma bommar...

Sen så stämmer det utmärkt som den utprovaren sa...får du en sadel som ligger annorlunda så arbetar hästen helt plötsligt med andra muskler = ganska trolig träningsvärk eller muskelvärk.

Hörru som är så klok:bow: Kan du inte hoppa in på hoppforumet och svara på mina frågor för där verkar inte en själ intressera sej för sadelfrågor:mad:
:D

Kan inte någon vänlig själ lägga ut bilder på en rak resp. en svängd sadel??

du kan väl googla själv efter bilder? albion k2 tex är rak, prestige hippos är svängd. det syns väldigt tydligt på tillverkarnas produktbilder faktisk, inte svårt att se.

Sen så stämmer det utmärkt som den utprovaren sa...får du en sadel som ligger annorlunda så arbetar hästen helt plötsligt med andra muskler = ganska trolig träningsvärk eller muskelvärk.

det kan säkert stämma.:)
men inte i dethär fallet alls. deras sadlar innan passade finemang och jo de bytte faktiskt bara ör de ville ha nya, bättre, bekvämare och snyggare sadlar.

och nej Jensensadlarna passade inte ,och anledningen till det onda var inte träningsvärk för att de helt plötsligt fått passande sadlar utan tvärtom, sadlarna låg skit.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 231
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 555
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar