Jag tycker, med tanke på att Stiletts bekanting har en utprovad sadel som reser sig, att jag ser mer o mer "utprovade" sadlar som inte passar. Antagligen beror det på att "alla" hästaffärer nu förtiden måste ha en "diplomerad" sadelutprovare som tillgång....dessa tjejer (är ju oftast det iaf) har gått en kortare kurs i utprovning men har inte så mycket erfarenhet själva så när de går bet på nån häst så rekommenderas ofta en för smal bomvidd för då ser det ju åtminstone ut som om sadeln ligger i balans på hästryggen.
Att människor blir medvetna mer o mer om att sadeln måste tillpassas till hästen är jättebra men jag skulle önska att vi i allmänhet blir mer kritiska o försöker titta själva lite grann...inte bara lita 100% på vad en människa säger. Om man själv tycker att sadeln inte ligger helt rätt så bör man ifrågasätta o sen utvärdera svaret man får. Det kan bli väldigt dyrt i längden med en felaktig sadel.
Så jag håller med mackan, man ska anlita hjälp men kolla gärna att den hjälpen har lite mer erfarenhet än någon 2-dagars kurs.