Så less på nonchalanta hundägare

Sv: Så less på nonchalanta hundägare

Eeeh... ja? Det är väl ändå det normala sättet att förvara sin hund i bilen på, om den nu prompt inte kan lämnas hemma.

Även om det är varmt ute eller om bilen står i solen?
Vad vet du om denna hundägare och hund? Det kanske finns en anledning till varför vissa gör som du och andra tycker är fel.
Jag blir så arg när folk bedömer folk efter sina handlingar utan att veta varför eller ett enda skit om personen eller hunden.

Men bedan, diskussionen kom väl på glid i och med att det började diskuteras huruvida det är klokt att binda sin hund utanför affären eller hur.

Jag förstår inte ens vad du menar med: att ha sin hund lös är tydligen ok, lika ok när andra har sin hund bunden utanför pressan?
Jag förstår dock precis vad du menar i inläggen som rör hund utanför affär. Men jag håller inte med dig i sak, för jag tycker inte ditt ( + Ni-Co´s ) resonemang är vidare hållbart.

Vad vet du om denna hundägare och hund? Det kanske finns en anledning till varför vissa gör som du och andra tycker är fel.
Jag blir så arg när folk bedömer folk efter sina handlingar utan att veta varför eller ett enda skit om personen eller hunden.

Sånt väder var det inte, jag tror inte riktigt att du fattar min beskrivning om hur hunden satt, vem som helst hade på 5 sekunder kunnat ta loss hunden och bara gått iväg med den. Den var även i höjd för att kunna hugga t ex andra hundar/barn/whatever som går förbi. Att ha sin hund på det viset är för mig oansvarigt och oseriöst, både för hunden och folket runt omkring. Eftersom hunden dessutom satt och skällde som en idiot satte ägaren sin jycke i en situation som denne uppenbart inte var bekväm i för fem öre.

Den satt så i minst en halvtimme, säkert mer. Att binda sin hund utanför en pressbyrå för att köpa cigaretter eller något annat som tar en halv minut är inga större problem för mig så länge man kan ha hunden under ständig uppsikt. Men 30-45 minuter (eller mer)? På en full parkering till en stormarknad? Nae, då skiter man nog som ägare i vad som faktiskt kan hända hunden och då blir jag arg.

Men vem med sina små grå någorlunda intakta lämnar en hund i bilen mitt i solen? I det läget hjälper det inte ens om man har alla dörrar o fönster öppna om det inte blåser storm.
Som hundägare med bil som skall handla är man begränsad till shopping ställen med underjordiska eller väl ventilerade garage.

Själv har jag fönstren öppna så pass att det inte går att låsa upp utifrån o i skuffen har jag vädringskrok

Kan tillägga att den stormarknaden även har ett underjordiskt garage där vi alltid parkerar om vi har hundarna med oss men den här människan tänkte visst inte så långt, om nu denne tänkte alls.

Sånt väder var det inte, jag tror inte riktigt att du fattar min beskrivning om hur hunden satt, vem som helst hade på 5 sekunder kunnat ta loss hunden och bara gått iväg med den. Den var även i höjd för att kunna hugga t ex andra hundar/barn/whatever som går förbi. Att ha sin hund på det viset är för mig oansvarigt och oseriöst, både för hunden och folket runt omkring. Eftersom hunden dessutom satt och skällde som en idiot satte ägaren sin jycke i en situation som denne uppenbart inte var bekväm i för fem öre.

Den satt så i minst en halvtimme, säkert mer. Att binda sin hund utanför en pressbyrå för att köpa cigaretter eller något annat som tar en halv minut är inga större problem för mig så länge man kan ha hunden under ständig uppsikt. Men 30-45 minuter (eller mer)? På en full parkering till en stormarknad? Nae, då skiter man nog som ägare i vad som faktiskt kan hända hunden och då blir jag arg.

:bow: ....

Att binda sin hund utanför en pressbyrå för att köpa cigaretter eller något annat som tar en halv minut är inga större problem för mig så länge man kan ha hunden under ständig uppsikt.

...men vänta nu här, du har ju precis sagt att du håller med vallhund om att man inte ska göra precis så:confused:
Så det är ok ibland, eller är det ok när somliga gör det men inte jag?

Har inte velat/vågat säga det tidigare, men jag håller med dig fullt ut även här.

Vad värre är att jag har gjort precis detta i nu i sommar, parkerade längst bort på parkeringen där det inte stod några bilar alls, ner med alla rutor i bilen, hunden bunden i backluckan och backluckan helt öppen.

Jag vet inte hur jag hade kunnat göra på något annat sätt än att plåga hunden i bil som på några minuter skulle ha temperaturer mellan 40-70 grader.

Varför utsätter du din hund för risken? Jag menar, säg ett riktigt bra argument så kan jag ändra mig. Men i min värld lämnar man inte dörr eller bil olåst, barn ensamma eller hundar utanför affären om man inte har en väldigt god anledning till det.

Har inte velat/vågat säga det tidigare, men jag håller med dig fullt ut även här.

Vad värre är att jag har gjort precis detta i nu i sommar, parkerade längst bort på parkeringen där det inte stod några bilar alls, ner med alla rutor i bilen, hunden bunden i backluckan och backluckan helt öppen.

Jag vet inte hur jag hade kunnat göra på något annat sätt än att plåga hunden i bil som på några minuter skulle ha temperaturer mellan 40-70 grader.

Varför inte ha en bur istället? Så att du kan ha bakluckan öppen? Skulle inte jag ha bur skulle jag inte ta med mig hunden i bilen när jag handlar o det är varmt ute. Känns som om de skulle ha det bättre hemma i så fall..
Eller föresten, skulle det vara så varmt ute så att bilen skulle ha en så hög temp som du skriver skulle jag inte lämna hunden i bilen alls, vare sig jag har bur eller inte.

Det är ingen idé att du tar åt dig personligt till att börja med, lite mer skinn på näsan får man ha på nätet. Nej, jag tycker inte det är okej. Det skulle som sagt vara då om man vet att det inte finns annat folk omkring och kan gå in-ut på 30 sekunder. Då kan jag acceptera det, men inte mer än så. Själv hade jag aldrig bundit fast mina hundar på något av de sätt som finns beskrivet i tråden.

Varför utsätter du din hund för risken? Jag menar, säg ett riktigt bra argument så kan jag ändra mig. Men i min värld lämnar man inte dörr eller bil olåst, barn ensamma eller hundar utanför affären om man inte har en väldigt god anledning till det.

Hehe, ja du, jag kan säga att jag sällan låser min dörr, bilen låser jag inte om hunden är i den(eller barnen för den delen) i säkerhets aspekt.

Det är ingen idé att du tar åt dig personligt till att börja med, lite mer skinn på näsan får man ha på nätet. Nej, jag tycker inte det är okej. Det skulle som sagt vara då om man vet att det inte finns annat folk omkring och kan gå in-ut på 30 sekunder. Då kan jag acceptera det, men inte mer än så. Själv hade jag aldrig bundit fast mina hundar på något av de sätt som finns beskrivet i tråden.

Klart att jag tar det personligt, även om jag har hängt på nätet sen tidigt 90tal så är jag av den konstiga uppfattningen att jag inte skriver något som jag inte skulle säga till någon annan irl, jag vet att det finns människor som skriver vad som helst i skydd på nätet eftersom de slipper ta konsekvenserna av det irl, jag är inte sådan.

Vad vet du om hur lång tid det tog för exempelvis mig att handla tobak på pressan, eller frallor på lördagsmorgnarna?

Anledningen till att jag ifråga sätter att du plötsligt tycker att det är ok beror på din inkonsekvens, hur du gör struntar jag faktiskt i pga du kan säga att du gör precis vad som helst men vad som sker i verkligheten är en helt annan.

Varför inte ha en bur istället? Så att du kan ha bakluckan öppen? Skulle inte jag ha bur skulle jag inte ta med mig hunden i bilen när jag handlar o det är varmt ute. Känns som om de skulle ha det bättre hemma i så fall..
Eller föresten, skulle det vara så varmt ute så att bilen skulle ha en så hög temp som du skriver skulle jag inte lämna hunden i bilen alls, vare sig jag har bur eller inte.

Jag kan inte ha bur i bilen, det är en sk hatchback, när jag får råd kommer jag att köpa en kombi så att jag kan ha en riktig bur.

Du kan ta vilken bil du vill, det blir 40-70 grader varmt i den på ett par minuter under sommarens soliga dagar, lägg en termometer i din egen och kolla.

Vi var på semester och det fanns inget annat ställe att ha hunden på, därför gjorde jag så.

Anledningen till att jag ifråga sätter att du plötsligt tycker att det är ok beror på din inkonsekvens, hur du gör struntar jag faktiskt i pga du kan säga att du gör precis vad som helst men vad som sker i verkligheten är en helt annan.

Fast jag tycker inte att det är okej. Jag kan acceptera det och fortfarande tycka väldigt illa om det. I min värld är det lika icke-okej som att binda barnet utanför. Du skriver ju själv t ex att du har problem med busar, varför fortsätter man då att binda hunden utanför? Varför håller du till på ett diskussionsforum om du ändå inte tror på vad någon skriver? :confused: Då känns det ju tämligen onödigt att överhuvudtaget försöka driva en diskussion...

Senast ändrad:

Fast jag tycker inte att det är okej. Jag kan acceptera det och fortfarande tycka väldigt illa om det. I min värld är det lika icke-okej som att binda barnet utanför. Du skriver ju själv t ex att du har problem med busar, varför fortsätter man då att binda hunden utanför? Varför håller du till på ett diskussionsforum om du ändå inte tror på vad någon skriver? :confused: Då känns det ju tämligen onödigt att överhuvudtaget försöka driva en diskussion...

Jag skrev: "hur du gör struntar jag i"
Dvs, hur du hanterar din hund bryr jag mig inte om, det är din hund och jag förutsätter att du handlar utefter vad som är bäst för din(eller dina!) hund. Vad som sker i verkligheten är en annan sak. exempelvis så går ju vissa i taket för att andra använder ett foder som de aldrig skulle använda, men i verkligheten så har de förmodligen någon gång använt ett foder som tillhör just de "onda" sorterna innan de själv kom på bättre tankar.

Du skriver "vi", varför kunde inte någon stannat vid bilen?

Ja vi, som i hunden och jag.

Delvis KL

Forra sommaren nar jag och Mandy var i Sverige och min Mamma var doende i cancer hade jag stora problem med var jag skulle gora av Mandy. Jag kunde inte lamna henne i lagenheten med mamma om jag skulle in och handla. Hos mamma kom allt fran hemhjalp till hemsjukvard flera ganger per dag. Da Mandy ar en rottis visste jag att manga var radda for henne ... och dessutom var jag inte hundra saker pa exact vad hon skulle gjort om nagon hon inte kande bara stolpade in till henne.
Jag kunde inte lamna henne hos kompisar, delvis fanns ingen som kunde (och ville) ta hand om en arbetand rottis ... delvis var det en situation dar jag definitivt behovde min bastis, min partner for min egen skull.
Jag tog henne alltsa med mig. Hon fick antingen sitta i bilen och jag skyndade mig sa mycket jag kunde, eller sa gick vi till narmaste lilla ICA och jag la henne pa en "down stay" precis vid kassan och bad kassorskan ropa pa mig om nagon gick fram till henne.

Hon var med in till har frissan, banken och flera andra stallen dar jag kunde krangla med henne in ... annars satt hon i bilen. Det kan se illa ut, men vi vet inte alltid situationen personen ar i, kanske de faktiskt inte har nagot annat val ...

Du kan ta vilken bil du vill, det blir 40-70 grader varmt i den på ett par minuter under sommarens soliga dagar, lägg en termometer i din egen och kolla.

Vi var på semester och det fanns inget annat ställe att ha hunden på, därför gjorde jag så.

Jag vet att det snabbt blir varmt i bilen en varm sommardag. Men jag skulle ändå inte lämna luckan öppen med min hund bunden i den. Antingen skulle jag se till att ställa bilen skuggigt och skynda mig på i affären, eller om vi är två så får den ena hålla i hunden medan jag går in (du skrev vi så jag antar att ni var flera).

Jag vet att man ibland måste ta till lösningar som inte är optimala. Jag har som jag skrev innan också lämnat min hund utanför tex pressbyrån, om jag bara ska in o köpa nåt litet. Och jag skulle bli fly förbannad om någon rörde min hund utan tillåtelse då, men jag tar aldrig för givet att någon inte SKULLE kunna göra det, lika lite som jag aldrig tar för givet att ingen skulle sno min olåsta cykel.
Samhället ser ju tyvärr ut så, och då väljer jag hellre att ta det säkra före det osäkra och inte lämna min hund bunden utan uppsikt. Jag vill inte riskera att det händer något helt enkelt.

Det du skriver är ju en helt annan femma. Ibland måste man ju helt enkelt ta med sig hunden och då får man försöka hitta de bästa lösningar som finns, vilket du har gjort.
När min hund var valp brukade jag fråga om jag fick ta med henne in till affärer då jag inte ville lämna henne ensam (tex stanna till på lantmännen på väg till stallet).

Men lämna min hundar bundna utanför en stormarknad, då jag inte har någon koll alls, skulle jag aldrig göra. Jag litar inte på folk helt enkelt, det är tråkigt att det måste vara så men jag är inte villig att riskera mina hundars hälsa för att motverka det.

Jag låser inte alltid bilen:o men det beror på vart jag bor och vart jag är och hälsar på osv;)

Jag menade inte att man ska knyta fast hundar i protest bara för att man tycker att andra ska ge f*n i dom. Man måste gå andra vägen och hoppas på att folk kan begripa att man inte rör andras hundar pga diverse anledningar. Jag går ju inte runt och petar på andras barn i affären tex:cool:
Sen kanske butiker kan ha nån sorts hundparkering:idea:

Den första kategorin jag tänker på är pensionärer med hund. Tänk vad trevligt det skulle vara om dom kan ta en promenad med hunden och samtidigt handla. Många har ju svårt att ta sig fram på vintern och då hade det varit bra för dom och slå två flugor i en smäll.

Jag tycker och vet att det är riskabelt att binda hunden utanför men det jag reagerar på är reaktionen många får här:devil: Slänga ut "idiot" "dumma hundägare" osv bara för att dom knutit fast hunden utanför. Vad vet NI om DERAS situation och resten av deras LIV?????

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
394
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 735
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 667
Senast: cello
·
Övr. Hund Kloka buke, jag behöver era tips och råd. Jag har en granne som går med sin franska bulldog lös trots att den inte lyssnar på husse...
2
Svar
31
· Visningar
3 983
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka