Så less på nonchalanta hundägare

Sv: Så less på nonchalanta hundägare

Nu har jag aldrig yppat orden idiot och det blir lite tokigt när du Ni:ar för vi som skriver är ju olika personer som tycker lite olika :)

Men vad då "hoppas på", är inte det lite naivt och taskigt när man faktiskt vet att det kan hända hunden massor och att det händer massor med andra hundar som sitter bundna? Det händer andra men inte mig ? Hundar blir utsatta för både det ena och det andra som bundna och lämnade, jag har fått kliva in flera gånger och ryat i åt ungar som "retats" med hunden.

Jag vet inte jag är säkerligen också färgad av händelserna i min närhet där en liten hund försvann utanför ICA ( hittades senare ihjälplågad ), en rottweiler som hade förts iväg en bit ( från samma ICA ) och sedan blivit slagen upprepade ggr med basebollträ :(

kl
Angående värme i bil.

varmtibil10x8ny.jpg

Tips, man kan ju bryta benet eller få en hjärtinfarkt:
lapptillbil.jpg

Källa: http://www.hittadjur.se/index.php?page=dbcontent&contentId=cartemp där det finns mer tips.
En termometer i bilen som kan avläsas utifrån är en bra investering.

Jag som trodde ni kunde innebära flera personer också, kanske har fel:o
Jag orkar inte sitta och skriva personliga inlägg till varje då ändå alla läser det som skrivs. Därför la jag ihop allt i ett. Om du vill ta åt dig eller inte får du avgöra själv.

Jag tycker att varje hundägare får avgöra själv vad dom vill utsätta sina hundar för eller inte.

KL

Det du skriver är ju en helt annan femma. Ibland måste man ju helt enkelt ta med sig hunden och då får man försöka hitta de bästa lösningar som finns, vilket du har gjort.<snip>

Min poang var kanske mer att man inte vet orsakerna nar man ser en hund bunden utanfor affaren, eller sittande i bilen ... eller hur lange den varit dar annat an om man stannar och kollar forstass.

Jag tycker att varje hundägare får avgöra själv vad dom vill utsätta sina hundar för eller inte.

Men så är det ju inte riktigt, eftersom vi har en djurskyddslag i Sverige.

Givetvis, men detta är ju ett diskussionsforum och här kan man föra fram sin åsikt eller hur?

Att hoppas att andra ska ge fan i ens hund när man faktiskt vet att sanningen är en annan är... ja jag vet inte vad om inte korkat? Men visst du får göra precis hur du vill just den saken. Men som sagt, diskussionsforum var det.

Det här med att ni:a var bara ett tips i all välmening.

Men så är det ju inte riktigt, eftersom vi har en djurskyddslag i Sverige.

Säger djurskyddslagen att man inte får knyta fast hunden utanför någon butik:confused:
Säger djurskyddslagen att man inte får lämna hunden fastknytt i bilen med öppen lucka:confused:
Säger djurskyddslagen att man får sparka en hund som kommer emot en och man TROR att den kommer bita?

Givetvis, men detta är ju ett diskussionsforum och här kan man föra fram sin åsikt eller hur?

Att hoppas att andra ska ge fan i ens hund när man faktiskt vet att sanningen är en annan är... ja jag vet inte vad om inte korkat? Men visst du får göra precis hur du vill just den saken. Men som sagt, diskussionsforum var det.

Det här med att ni:a var bara ett tips i all välmening.

Faktum är ju faktiskt att all lärdom och lagar går inte in i allas huvuden, så därför skrev jag att jag hoppas att folk kan lära sig att ge f*n i andras hundar.

Jag tror faktiskt att det är mindre risk att det ska hända hunden något utanför affären fastknuten än när man går promenad och möter alla dessa sk "korkade hundmänniskor med sina ouppfostrade hundar".

Ja Djurskyddslagen säger att man inte får binda fast en hund i bilen.

"Bind inte fast hunden vid bilen

Hundar får inte bindas vid ett motorfordon om inte en speciell uppbindningsanordning anbringas till fordonet. Uppbindningsanordningen ska vara utformad så att fordonet inte kan lämna platsen utan att anordningen först avlägsnas. Det händer varje år att hundar binds vid bilar och att ägaren sedan kör iväg med bilen med hunden fortfarande bunden till bilen. Hunden blir svårt sargad och dör i de flesta fall av skadorna. Att binda hunden vid dragkroken på bilen är alltså inte tillåtet."
http://www.jordbruksverket.se/amnes...katteribil.4.32b12c7f12940112a7c80005022.html

Säger djurskyddslagen att man inte får knyta fast hunden utanför någon butik:confused:
Säger djurskyddslagen att man inte får lämna hunden fastknytt i bilen med öppen lucka:confused:
Säger djurskyddslagen att man får sparka en hund som kommer emot en och man TROR att den kommer bita?

Se Vallhunds inlägg. Sedan antog jag att du menade generellt med ditt uttryck "Jag tycker att varje hundägare får avgöra själv vad dom vill utsätta sina hundar för eller inte"
Jag tolkar det som att du menar att varje hundägare får avgöra själv vad dom vill utsätta sin hund för, och då antar jag ju samtidigt att du tycker att det är upp till var och en om man vill slå sin hund, använda stackel, el, lämna den utan uppsyn i flera dygn mm.

Det är väl skillnad på i och vid bilen, eller hur;)
Jag uppfattade det som att hunden satt i bilen. Och man stänger väl bakluckan innan man kör iväg.

Se Vallhunds inlägg. Sedan antog jag att du menade generellt med ditt uttryck "Jag tycker att varje hundägare får avgöra själv vad dom vill utsätta sina hundar för eller inte"
Jag tolkar det som att du menar att varje hundägare får avgöra själv vad dom vill utsätta sin hund för, och då antar jag ju samtidigt att du tycker att det är upp till var och en om man vill slå sin hund, använda stackel, el, lämna den utan uppsyn i flera dygn mm.

Varför tror du det:confused: Du är lite drastisk i dina antaganden^^ som för övrigt inte är aktuella i trådens handling. Men detta är ett ypperligt exempel på det jag försöker säga.

Många hundägare på detta forum är grymt duktiga på att göra en höna av en fjäder, och lite till:grin:

Skillnaden är att du är med din hund på promenad medan den är ensam och uppbunden utanför ex butik, för hunden är det skillnad.

Men skitsamma. Du gör som du vill om huruvida du vill lämna din hund utan uppsikt utanför affären, jag har lyft det jag ville i tråden.

Godnatt.

För min del får folk gärna binda sina hundar utanför affärer. Jag lägger mig väldigt lite i vad andra människor gör med sina djur, och försöker att aldrig döma någon på förhand.
Men du skrev "Jag tycker att varje hundägare får avgöra själv vad dom vill utsätta sina hundar för eller inte"
och det håller jag inte med om. För skulle jag se ett djur lida skulle jag självklart försöka ingripa. Och enligt svensk djurskyddslag så är får ju inte "varje hundägare avgöra själv vad dom vill utsätta sina hundar för".

Jag har aldrig skrivit att jag tycker folk är idioter som gör si eller så. Utan att JAG själv inte skulle välja att binda min hund i bilen med luckan öppen bara för att det är så varmt att bilen inte kan vara stängd. Då skulle jag välja att inte ta med hunden, eller fixa det på annat sätt.
Jag lämnar inte heller min hund uppbunden utanför affärer då jag inte har uppsikt pga att jag inte litar på vad folk skulle kunna göra.

Det är allt jag har velat ha sagt i den här tråden. Tycker inte jag har tagit några drastiska antaganden på något sätt. Väljer du att binda upp din hund utan uppsikt är det upp till dig, jag tycker inte du är en idiot för det. Men jag själv skulle inte göra samma sak.

Senast ändrad av en moderator:

http://norran.se/nyheter/norrochvasterbotten/article1195059.ece

Inte första gången o knappast den sista.

Att binda fast sin hund utanför affärer är ansvarslöst, hunden kan utsättas för smällare o annan misshandel, hunden kan bli trängd o bitas o då blir du som ägare ansvarig för vad hunden gör.

Ja det är mkt tråkigt:(
Rent krasst kan man säga att det var deras val och deras smärta och har nu lärt sig den hårda vägen.

Jag vill inte kalla det ansvarslöst utan mer en risk att binda fast hunden. Hunden kan ju faktiskt råka ut för mer saker under en promenad, på tomten, i hundgården, i hemmet, i bilen och vart man nu väljer att ha sin hund. Det finns risker med allt om man väljer att se det från den sidan.

Det är väl skillnad på i och vid bilen, eller hur;)
Jag uppfattade det som att hunden satt i bilen. Och man stänger väl bakluckan innan man kör iväg.
Ja visst, precis som man kommer ihåg att koppla av hunden från dragkroken innan man kör iväg.
Att hunden sitter i bilen säger ingenting om var den var fastbunden.
jag har sett en hel del hundar genom åren som varit fastbundna i dragkroken med öppen baklucka så att de skulle kunna gå in i skuggan.

Hur menar du?

Att det är mot djurskyddslagen att ha hunden bunden i eller vid bilen?

Du har alltså sett många hundar bundna vid dragkroken på bilar men inte sittande i skuffen men så att de kan gå in i skuggan...är det typ vid hundtävlingar eller dylikt då?

Jag kollade lite statistik och om man inte vill att sin hund ska råka illa ut så ska man inte jaga med den, oavsett vad för olyckor som hundar råkar ut för så är jakthundar överrepresenterade allt ifrån getingstick till trafikolyckor.

Så även om det är tragiskt att en kinesisk nakenhund blev stulen i skellefteå(om jag minns rätt) så är det knappast en vanlig företelse, tillhör snarare ovanligheterna.

Så om du ska prata olyckor så är det arbetande och jagande hundar du ska värna om, inte stadsboende hundar, för de klarar sig bäst, ialla fall enligt försäkringsbolagen.

Men getingstick och andra olyckor är ju saker som knappast går att undvika? Kan jag undvika att utsätta min hund för risker, så som att lämna den bunden utan uppsikt gör jag det.
Ska man tänka så som du skriver så är ju allt i livet en risk, bara gå över gatan, och så vill ju ingen leva.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
394
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 735
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 667
Senast: cello
·
Övr. Hund Kloka buke, jag behöver era tips och råd. Jag har en granne som går med sin franska bulldog lös trots att den inte lyssnar på husse...
2
Svar
31
· Visningar
3 983
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka