Sv: Så less på nonchalanta hundägare
Med det strikta hundägaransvaret och det faktum med att min hund intekan styra över i vilka situationer jag sätter den i, och att jag inte vill att min hund ska behöva lära sig att ta egna iniatativ när det gäller att försvara sig, så ser det lite grann som att köra bil.
Jag följer trafikregelerna och kör försiktigt, men jag kan inte utgå från att alla andra gör det. Så det måste finnas en beredskap även för rattfyllot och den testetornstinna 22åringen som tror att han är totalt odödlig och visst kan köra i 140 på 70vägen...
Det är ingen som inte sagt att det är fel. Givetvis är det fel. Samtidigt så sätter du din hund i en väldigt obekväm och rent av farlig situation där den kan komma tvingas att försvara sig själv om den känner sig trängd. Då är det du som ägare som får ta konsekvenserna. Du är ju fullt medveten om vad som kan hända, ändå kopplar du hunden utanför och accepterar risken.
Halvt kl
Igår när jag skulle handla på Ica Maxi såg jag en bil med bakluckan helt öppen. I bakluckan satt en hund bunden, utan bur eller galler, och skällde efter sin ägare. "Vilken j*vla idiot", var allt jag kunde tänka.
Ja du har rätt, de flesta våldtäkter sker i hemmet, merparten av de resterande av bekanta och bara enstak fall i på väg hem från krogen el dyl. Men vad det gäller krog prylen så är det alltid fråga om vad offret haft på sig som dras upp, det var poängen, om än haltande sådan.
Du har även rätt i att det vilar ett stort ansvar på en som hundägare, men det gäller väl alla hundägare?
Min hund kommer på inkall och hon går fot väldigt fint men jag går inte utan koppel i byn pga att andra kan känna osäkerhet och för att det händer oförutsatt saker som kan leda till att min hund av någon anledning kan skada sig själv eller andra. tex en hare som trycker och rusar ut i trafiken, eller att någon påverkad beter sig hotfullt mot mig.
Så jag ser inte dealen, det är ok att ojja sig över andra lösas hundar när ens egen själv är lös, men inte att tycka att det är fel att andra medvetet provocerar sin bundna hund?
som man ropar får man svar, sluta upp med tramset så ska jag uppföra mig moget mot dig med![]()
Med det strikta hundägaransvaret och det faktum med att min hund intekan styra över i vilka situationer jag sätter den i, och att jag inte vill att min hund ska behöva lära sig att ta egna iniatativ när det gäller att försvara sig, så ser det lite grann som att köra bil.
Jag följer trafikregelerna och kör försiktigt, men jag kan inte utgå från att alla andra gör det. Så det måste finnas en beredskap även för rattfyllot och den testetornstinna 22åringen som tror att han är totalt odödlig och visst kan köra i 140 på 70vägen...