Så less på nonchalanta hundägare

Sv: Så less på nonchalanta hundägare

Det är ingen som inte sagt att det är fel. Givetvis är det fel. Samtidigt så sätter du din hund i en väldigt obekväm och rent av farlig situation där den kan komma tvingas att försvara sig själv om den känner sig trängd. Då är det du som ägare som får ta konsekvenserna. Du är ju fullt medveten om vad som kan hända, ändå kopplar du hunden utanför och accepterar risken.

Halvt kl

Igår när jag skulle handla på Ica Maxi såg jag en bil med bakluckan helt öppen. I bakluckan satt en hund bunden, utan bur eller galler, och skällde efter sin ägare. "Vilken j*vla idiot", var allt jag kunde tänka.

Ja du har rätt, de flesta våldtäkter sker i hemmet, merparten av de resterande av bekanta och bara enstak fall i på väg hem från krogen el dyl. Men vad det gäller krog prylen så är det alltid fråga om vad offret haft på sig som dras upp, det var poängen, om än haltande sådan.

Du har även rätt i att det vilar ett stort ansvar på en som hundägare, men det gäller väl alla hundägare?
Min hund kommer på inkall och hon går fot väldigt fint men jag går inte utan koppel i byn pga att andra kan känna osäkerhet och för att det händer oförutsatt saker som kan leda till att min hund av någon anledning kan skada sig själv eller andra. tex en hare som trycker och rusar ut i trafiken, eller att någon påverkad beter sig hotfullt mot mig.
Så jag ser inte dealen, det är ok att ojja sig över andra lösas hundar när ens egen själv är lös, men inte att tycka att det är fel att andra medvetet provocerar sin bundna hund?

som man ropar får man svar, sluta upp med tramset så ska jag uppföra mig moget mot dig med;)

Med det strikta hundägaransvaret och det faktum med att min hund intekan styra över i vilka situationer jag sätter den i, och att jag inte vill att min hund ska behöva lära sig att ta egna iniatativ när det gäller att försvara sig, så ser det lite grann som att köra bil.
Jag följer trafikregelerna och kör försiktigt, men jag kan inte utgå från att alla andra gör det. Så det måste finnas en beredskap även för rattfyllot och den testetornstinna 22åringen som tror att han är totalt odödlig och visst kan köra i 140 på 70vägen...

Fast vänta nu lite här...
Det är stor skillnad på en sandlåda och att "bara" hålla med någon.

Att hålla med någon i en diskussion är att lyfta upp det som denne har sagt för att slippa upprepa det själv. Det är vanligt och fullt normalt. Man visar sitt medhåll eftersom upprepningar bara är onödigt. Säger du själv aldrig t ex "precis!" när någon har sagt något bra som du håller med om? :confused:

Tittar du runt i forumet kommer du nog hitta liknande medhåll i varenda tråd, det är som sagt inte något konstigt eller "tramsigt" som du vill få det till, så det är nog bara att du vänjer dig. Man behöver inte hetsa upp sig och slänga ur sig spydiga kommentarer för att någon bara hållit med i vad någon annan redan har sagt.

Nu är detta väldigt OT, men jag hoppas att du förstår hur jag menar iaf även om du möjligtvis inte håller med. Back to trådens ämne.

Jag håller inte med dig, visst i en irl diskussion så säger man "precis"osv för att det är så man gör för att visa att man är med och har en mening, men om jag, du eller alla andra skulle flika in en ":bow:" varje gång vi höll med någons inlägg så skulle det inte finnas så mycket läsbart, eller har jag fel?

Jag skulle kanske inte dra det så långt som att kalla det passiv agression eller härskarteknik, men åt det hållet är det när man ger sin buggande "jag tillber dig" gubbe åt någon som så uppenbart bashar någon annan, och du har rätt, det förekommer ganska ofta här och är så tråkigt att se, som skolgårdens "jag tycker som du:are" haka på den som skriker högst.

Men det är vad jag tycker: åter till tråden som du sa!;)

Reagerar du likadant på alla som svarar:
+1?
Skall du leka modde så får du väl erbjuda adm dina tjänster.

Ja, jag förstår det och jag håller med dig till stor del.

Jag har bott i den här byn i 23 år från 1-20 och nu är jag återinflyttad efter 14 år borta. Min familj har alltid haft hund och de har alltid varit platsade och bundna utanför pressbyrån eller kondis, det har aldrig varit några problem, någonsin. När jag då gör min riskbedömning så tänker jag inte "tänk om någon idiot bussar sin amstaff/pitbull på min hund". Nu vet jag att möjligheten finns att det kan uppstå problem, men då blir det plötsligt en inskränkning i min hunds levnadsstandard, dvs hunden får inte följa med när jag handlar lördagsfrallorna eller snusrundan, två korta men trevliga prommenader utöver de vanliga rundorna.

Det är trist, men du/ni har faktiskt rätt, det är inte rätt mot min hund och jag vet hur polisen ställer sig i sådana situationer, så det blir väl prommenad utan hund i fortsättningen. Önskar dock att man på laglig väg kunde hindra dessa vårdslösa hundägare från att använda sina hundar som en potenshöjare, för det är i första hand deras hundar jag är orolig för, men eftersom de är i koppel så är det svårt, tyvärr.

Reagerar du likadant på alla som svarar:
+1?
Skall du leka modde så får du väl erbjuda adm dina tjänster.

Jag reagerar på det som angår mig oavsett metod, ja.
Jag leker inte modde, då hade jag hindrat dina tillmälen och personangrepp i andra trådar sedan länge, men jag tänker inte vara tyst och stå med mössan i handen om du nu skulle föredra det:=)

Jag har under en tid bott i en pytteliten håla, betydligt mindre än den du bor i. Och jag hade inte lämnat hunden där heller.
Folk är tyvärr idioter, jag har sett hundar bli matade med gud vet vad, barn som retat hundar, fyllon som "bara ska hälsa", folk som bundit upp sina hundar precis bredvid den andra okända hunden osv.

Ser man saker som är heltokigt kan man ju anmäla, mitt ex polisanmälde en incident han bevittnade härom dagen med en full kärring som lät sin hund hoppa på andra människor för att komma åt småhundar de hade i famnen, hon klappade till hunden ett par gånger innan hon däckade - fortfarande med hunden... Det verkade som om polisen redan var på väg. Så ibland fungerar det. Trots att polisen hade häcken full den dagen i en annan förort.

Om du nu anser att jag begår person angrepp, varför trianglar du inte de inlägg du avser.
Så att jag kan få en modde att påpeka att jag bryter mot forumsreglerna så jag får mig en åthutning?

de flesta som skriker om personangrepp är sådana som blivit besvikna då de ej blir strukna medhårs tillsammans med en massa smilies om hur synd det är om dem.

Herregud, låter ju som taget ur en film! Det låter lite komiskt men det är tragiskt. Min mormor bodde i Malmö och där fick hon ringa polisen ett par ggr på människor, främst narkomaner som misskötte sina hundar, bla en härjad alkis som piskade sin schäfer med en cyckelpump så den skrek , undernärd, mager och eländig, men det var krut i mormor, hon skrek åt honom att sluta trotts sina då 78år, men det stoppade inte honom, så hon gick fram och försökte stoppa honom fysiskt men då misstolkade hunden situationen och började bita efter henne istället, så hon sprang(nåja) hem och ringde polisen och lutsade sedan dem till parkbänken där alkisen och hunden faktiskt satt kvar.

Hon hade civilkurage och det beundrar jag människor som har, som inte tigger när andra gör fel.

När jag bodde i sthlm så var det många äldre som sa åt unga att ta ner fötterna från sätena i T-banan och det fick mig att mysa av glädje, den generationen visste att veta hut!:bow:

Ja ok, dåligt exempel, men jag skulle aldrig hellre säga åt min grabb att han inte får gå till skoldiskona för att det finns killar där som gång på gång muckar gräl och tilltvingar sig andras läsk, chips osv...men du hajade som sagt vad jag menade.

Jämförelsen var dålig ( tycker jag ) eftersom du jämförde barn med hund, och den blir ju inte bättre för att du byter exempel. ;)

Jag hade givetvis bett arrangören till diskot att utreda och stoppa dessa barn som stjäl andra barns saker, hade det skett upprepade gånger hade nog inte mitt barn fått gå dit faktiskt om inget görs för att stoppa dessa.

Jag vill inte att mitt barn hamnar i situationer där hen ska behöva bli snattad på sina saker om jag kan hindra det.

Jaja, det var en liknelse, meningen är ju att sätta saken i ett annat sammanhang för att belysa poängen, men det är oviktigt nu.

Skoldisko prylen är från verkligheten och trust me, skolan/fritids som är arrangören har blivit upplyst och odågorna tillsagda, men som barn har man få rättigheter och de slutar med en tillsägelse till barn och deras föräldrar, men tyvärr så struntar en föräldrar i vad deras barn hittar på.

Det är inte lätt att förklara för två småkillar att de inte får gå på diskot som "alla" deras kompisar ska på. sist anmälde jag mig dock som hjälpreda och det visade sig vara bra för mina barn, men om några andra blev drabbade det vet jag inte, det är svårt att säga till andras barn när de inte uppenbart gör något fel, de vet precis vad de kan göra utan att korsa gränsen och de vet precis vad vi vuxna ser eller inte ser.

Jag tror jag förstår vad du menar och håller med. Istället för att undvika ev trista situationer så försöker man istället se till att folk ger F*N i andras hundar om dom sitter fastbundna utanför affären.

Igår när jag skulle handla på Ica Maxi såg jag en bil med bakluckan helt öppen. I bakluckan satt en hund bunden, utan bur eller galler, och skällde efter sin ägare. "Vilken j*vla idiot", var allt jag kunde tänka.

Idiot, varför då:confused: Skulle h*n stängt luckan och låtit hunden vara instängd i bilen istället?

Idiot, varför då:confused: Skulle h*n stängt luckan och låtit hunden vara instängd i bilen istället?

Eeeh... ja? Det är väl ändå det normala sättet att förvara sin hund i bilen på, om den nu prompt inte kan lämnas hemma.

Men dåså då var du ju med dina grabbar på discot, du kan ju rimligtvis bara ansvara störst för dina egna barn ( även om jag nog tror att du hjälper andras barn som också blir utsatta för dessa gansterbarn ).

Du tog tag i situationen för att dina grabbar skulle få gå på disco och jag förstår inte riktigt hur du kan jämföra det med att lämna hunden ensam och bunden när du vet att det går coolingar som låter sina hundar göra utfall mot din hund.

Ni_co : Hur då? Hur ser jag till att dessa "folk med staffar" ger fan i att låta deras hundar göra utfall mot min hund när jag lämnar min hund ensam/bunden.

Att hunden skällde efter sin ägaren är mycket tydligt tecken på att hunden var OTRYGG och obekväm med situationen.
Att få en mindre yta att behöva se efter, tex genom att sitta bakom galler/i bur kan vara mycket tryggare för en del hundar.

Jag tror jag förstår vad du menar och håller med. Istället för att undvika ev trista situationer så försöker man istället se till att folk ger F*N i andras hundar om dom sitter fastbundna utanför affären.

Tack! Inte bara jag då som tycker att det är galet!:)

Visst känns det tråkigt att inte kunna lämna saker som man vill i samhället och hoppas på att folk låter bli dom. Men tyvärr ser det ju inte ut så.
Det finns ju en anledning till att man låser sin cykel, bil osv.
Folk låter inte saker vara.
Och eftersom en hund är en levande varelse och inte en cykel som går att låsa fast, tycker jag det är ett bättre alternativ att låta bli o lämna hunden utanför affärer öht.
Jag bor också i en liten kommun, och visst har det hänt att jag har stannat till vid pressbyrån och bundit hunden utanför. Då har jag koll hela tiden och kan snabbt komma ut om det skulle hända något.

Men jag ser det absolut inte som en självklarhet att jag som hundägare ska kunna binda upp min hund utan att det ska hända något eller någon ska röra den. Lika lite som jag ser det som en självklarhet att lämna cykeln eller bilen olåst.

Min poäng exakt.

Alltså är det rätt tokigt att ens jämföra med att man låter buset styra.
Jag låser dörren när jag går hemifrån, jag låser bilen/cykel, jag går inte hem ensam på nätterna så enligt resonemanget så låter jag mig styras av buset. Jag tror nog att bedan och Ni_Co också låser bilen så vad ger det i diskussionen. ;)

Att låta hunden sitta bunden ensam känns som fel väg att gå om man ska motverka att samhällets bus ska styra ..

...men tråden handlar ju om nonchalanta hundägare.

Att ha sin hund lös är tydligen ok, lika ok när andra har sin hund bunden utanför pressan, haha. Ni-Co verkar haja vad jag menar och jag tror jag har samma tankar som han/hon, jag låter min del av denna diskutionen stanna vid det.:)

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
394
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 735
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 667
Senast: cello
·
Övr. Hund Kloka buke, jag behöver era tips och råd. Jag har en granne som går med sin franska bulldog lös trots att den inte lyssnar på husse...
2
Svar
31
· Visningar
3 983
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka