Så less på nonchalanta hundägare

Sv: Så less på nonchalanta hundägare

Nej, JAG tänker inte så.

Men vill man utsätta sin hund för minimala risker så ska man inte ha den som jakthund.

Fast det är väl knappast ovanligt att hundar blir stulna utanför affärer? Jag vet att här i stan där jag bor har det hänt flera ggr att folk bundit upp sin hund och den har då blivit stulen. Självklart får man inte bara gå och sno någon annans "egendom" bara för att den står obevakad utanför affären. Men tyvärr är det rätt vanligt att folk gör så och jag personligen skulle aldrig ta den risken med min hund.

halvt kl.
Fanns för övrigt en tjej som band fast sina två amstaff-mixar utan för stans galleria i vintras för hon ville gå in och fika. Hundarna stod där utanför i två timmar i cirka -18 -22... Sen ringde någon polisen, kommer inte ihåg om hon fick behålla hundarna eller inte.

tillägg: Jag bor inte i Stockholm som min profil antyder, har flyttat för ett tag sedan.

Kl och ett försök att återgå till ursprungsinlägget. (LÅNGT!)

Många hundägare verkar ha en generell övertro till vilken kontroll/lydnad de har på sin hund/sina hundar.
För mej är det HELT oacceptabelt att man släpper sin hund lös om man inte har en inkallning som fungerar till 99,9% och då även vid störningar som ex. andra hundar, vilt osv.
Att släppa sin hund trots uppenbart bristande kontroll kan i bästa fall leda till att den egna hunden blir överkörd, men i värsta fall att hunden skrämmer/skadar någon annan eller skrämmer vilt som i sin tur hamnar på en väg och orsakar en olycka.

Som många redan vet så är ju jag en av dem som man INTE vill möta på promenaden om man har en lös hund utom kontroll! :devil:
Mina hundar kommer aldrig behöva ta konsekvenserna för någon annan hundägares brister. Den hundägarens hund kommer därmot få lära sej att i alla fall mina hundar SKALL lämnas ifred.

Huruvida sparkar/slag kan trigga en hund måste jag få ställa mej STARKT tvivande till om vi pratar om att freda sin hund INNAN ett angrepp.
Min erfarenhet säger mej att väldigt få hundar fullfölljer en planerad attack om den får några rejäla rapp med ett läderkoppel. (Har själv dessutom koppel med en metallring i handtagsöglan, så...)

Sedan gäller det så klart att ha lite känsla för den/de hundar som kommer springande lösa mot de egna hundarna. Valpar/unga hundar som kommer och är "lyckliga" och nyfikna kan så klart inte bemötas på samma vis som vuxna diton som har siktet inställt och ser ut att ha klart "onda avsikter".

När folk sedan skriver här om hur de lämnar hundar utanför affären eller förespråkar att det skulle vara ok att lämna hunden i bagaget med öppen lucka utan varken galler eller bur så blir jag bara matt...
På något vis så tar min empati slut här om en sådan persons hund skulle bli stulen tex. Var det ifjol två staffar stals efter att ha suttit bundna utanför någon affär... De hade valpar hemma...
Jag kan liksom inte ha medkänsla för de hundägarna!

Varför vill man medvetet ta onödiga risker med sin bästa vän?
Varför vill man sätta hunden i situationer som kan skada/skrämma den?
Binder man sin hund utanför affären så kan man ju inte direkt bli irriterad för att någon annan som passerar låter sin hund skälla på/utmana/hota/skrämma hunden... Det är ju en risk man valt att ta!

I förrgår när jag var i vår lilla "stad" så hade någon bundit upp en medelstor hund i en lyktstolpe en liten bit från entren till Ica. Det passerade folk ut och in ur affären och medan jag parkerar så har det kommit tre barn i 10-12 års åldern - gissningsvis - med sina cyklar till platsen.
De börjar "hota" hunden genom att sakta rulla fram cyklarna mot dem samtidigt som de pratade och skrattade. Hunden backade så långt kopplet räckte och började sedan se mer och mer skräckslagen ut och "krumbuktade" för att undvika cykeldäcken. (De körde alltså inte på hunden utan bara "nästan")
Innan jag hann fram hade gissningsvis 4-6 personer passerat hunden och barnen och INGEN hade reagerat! Barnen var inga "elaka huliganer" utan de tyckte bara att det såg roligt ut när hunden "dansade".
Självklart stoppade jag det hela och förklarade för killarna att det de gjorde var helt oacceptabelt och att de riskerade göra hunden rädd för både barn och cyklar. Ingen av dessa killar var medvetet ute för att skada hunden utan de agerade bara utan att tänka - eller kanske tänkte de just som de barn de var.

När jag uträttat mina ärenden och kom ut ur affären så var hunden borta och gissningsvis kommer hundens ägare - som kanske bara var inne en super snabbis på 3 minuter - aldrig att få veta vad hunden utsatts för!

Varför inte bara låta hunden vara hemma i lugn och ro om man behöver handla?

/Swat

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
394
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 735
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 667
Senast: cello
·
Övr. Hund Kloka buke, jag behöver era tips och råd. Jag har en granne som går med sin franska bulldog lös trots att den inte lyssnar på husse...
2
Svar
31
· Visningar
3 983
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Orolig katt i bil