Tack för tipset om att lära/träna hunden att hålla sig bakom mig istället i sånna situationer. Det hade ju underlättat att mota bort ev lösa hundar.
Det ska jag ta och lära hunden.
Tack!
Det fungerar bara pa vissa hundar. Miss Mandy, min forra Rottis, gick in bakom mig nar jag bad. Alltid. Om hon inte tyckte att jag behovde forsvaras typ for angripande hundar och sa ... da stallde hon sig framfor och vagrade flytta pa sig. Hon ansag att HON var "in charge of" forsvar av Matte.
Pa grund av henne larde jag mig att saga till folk nar de forklarade att deras hundar var "snalla" att saga att "Det ar inte min"! Om jag var i din situation skulle jag ta med fikabrodet, eller bara vanta ut grannarna och mycket lagmalt forklara att MIN hund ar inte saker ... den gillar inte andra hundar som kommer fram.
Det tog mig ett tag, men jag har insett att det lonar sig inte att tala om for hundagare att deras hundar ar i "attack mode" aven om de hysteriskt attakerar ett staket mellan sig och min hund (som tyst sitter fot och tittar interesserat pa vad den andra hunden gor). Jag har hort sa mycket dumt ... som att, "Oh nej, min hund ar inte aggressive pa riktigt, den ar bara lek agrresive" Och har insett att det "stigma" det innebar att deras hund inte ar "snall" ar for mycket for dem att acceptera. SA, genom att saga att MIN hund inte ar "snall" far jag precis det jag vill. De haller bort sin hund.