Så less på nonchalanta hundägare

Sv: Så less på nonchalanta hundägare

Det var ett allmänt svar eftersom många rekommenderar att man sparkar bort hunden för att slippa slagsmål, men man måste då ha i åtanke att hunden man sparkar på kan svara triggande på en sådan behandling och då blir resultatet annorlunda än vad jag tror att rekommendationen var till för.

Det var inte speciellt riktat mot dig, utan bara en allmän reflektion som många inte kalkylerar med.

Nej det kanske är nåt att ha i åtanke, men i den stunden var det väldigt hotfullt och jag blev hemskt rädd, men jag hade kanske kunnat göra annorlunda. Som tur är gick det bra för samtliga.:)

*kl*

Har man egentligen någon "rätt" att försvara sin hund? Jag undrar, för en gång blev min golden-hane anfallen när jag gick med honom kopplad i ett bostadsområde - och en stor (större) hund hoppar ut över staketet från en villaträdgård. Den främmande hunden tog först ett varv runt min hund (oss) och kastade sig sen fram och högg min hanhund över nacken. Jag sparkade då till den främmande hunden - och det var ju i ärlighetens namn en spark mot huvudet, inte så särskilt milt eller "vänligt". Hunden verkade dock inte särskilt skadad, men han backade undan. Dessutom ställde jag mig mellan honom och min hund och visade med kroppsspråk och "morrning" (snarare svordomar) att han skulle hålla sig undan.

Ägaren kom springande efter, fångade in sin hund och bad så mycket om ursäkt - så han hade åtminstone inget att säga om att jag försvarat min hund mot hans... (Kanske hann han inte se det - kan också ha varit så att det var mina framgormade svordomar EFTER sparken som fick honom att lägga märke till att hans hund var ute på gatan...).

Men sen dess har jag undrat om jag egentligen har någon laglig rätt att försvara min hund vid motsvarande tillfällen?
(Har hört att man har laglig rätt att försvara hunden=egendomen mot människor som anfaller...?)

Jag håller med dig! Vad jag menade var mer mota bort med ben/ kropp. Men de kan säkert verka hotfullt. Men som sagt de beror ju också på situationen, hur den andra hunden beter sig mm.
Träffa faktiskt på en hund precis nu när vi var ute som kom lös utan ägare. Den var super glad att träffa andra. Jag valde att lyfta upp min istället för han är inte riktigt frisk än. Den titta lite sen sprang den vidare :/

Gång på gång möter man dessa hundägare som tycker det är helt ok att släppa fram i alla lägen!

Jag har funderat på en tröja med någon fyndig text men tror nog en munkorg på hunden hade funkat bättre! Konstigt nog så brukar folk ha respekt för hundar med munkorg (får då kan de ju verkligen bita någon annan)

*kl*

Jag blir verkligen helt förvånad när jag läser den här tråden. Nu har jag iofs inte haft min hund så länge (hon är 6 månader), men hittills har jag/vi inte stött på någon hundägare som släpper fram sin hund vind för våg, eller låter dem springa lösa när de inte har kontroll på läget.

Jag antar att det kommer att hända tids nog, och jag är glad så länge jag slipper uppleva något sånt!

Ja, du har rätt att försvara din hund om den blir anfallen av en annan hund. Så länge du inte går till överdrift är du i din fulla rätt.

I Göteborg hände det så gott som varje vecka att någon hade hund lös men saknade lydnad så hunden lubbade fram. Inte alltid en snäll hund heller, men oftast.

Vi har nu bott i Gävle i två år och inte en enda gång att någon lös hund har kommit fram. Det som slår mig är att här går de flesta hundar i kopplet, i Götet är det snarare tvärt om.

Knepigt..

I Göteborg hände det så gott som varje vecka att någon hade hund lös men saknade lydnad så hunden lubbade fram. Inte alltid en snäll hund heller, men oftast.

Vi har nu bott i Gävle i två år och inte en enda gång att någon lös hund har kommit fram. Det som slår mig är att här går de flesta hundar i kopplet, i Götet är det snarare tvärt om.

Knepigt..

Gävle har väl koppeltvång till skillnad från Göteborg?

I vilket fall har det nog hänt ett tiotal gånger under de två år jag bott här med hund att lösa hundar kommit fram. I vilket fall är det lika sanslöst irriterande varje gång, ibland får jag uppfattningen att man inte bryr sig om att koppla sin hund eftersom jag har min ena hund lös. Skillnaden är att min hund håller sig vid min sida och inte springer fram till okända ekipage.

Nej precis , även ifall deras hund lyssnar som hennes nu i detta fallet inte gjorde kan min egen hund reagera negativt.!
Man kan även få en helt förstörd hund i framtiden om det vill sig riktigt illa:(.
Frågan är om hon du mötte tänkte överhuvudtaget ????:confused:

Nej inte allmänt inom hela kommunen.
Det råder koppeltvång i skogsparken som ligger inne i stan vet jag, å andra sidan är det just på plats där koppeltvång råder i Götet som jag råkat på flest lösa hundar.

Bor i Göteborg och har aldrig träffat på någon som släppt fram sin hund eller haft den lös så att den kommit fram och hälsat utan ok mellan mig och ägaren. Går dagliga turer i Slottsskogen i Göteborg och där är det hundtätt.

Det här med nonchalanta ägare tycker jag kan gå åt andra hållet också. Fy för överbeskyddande ägare som gör hunden nervös och nipprig.

Är du en av dessa som frågar ägarna till samtliga hundar du möter om hundarna får hälsa?

Jag var också med om något liknande här om dagen. En schäfer-blandning springer ut ur en buske för att hälsa på min hund. Det som är synd är väl att min reaktion inte var verkligen inte den bäste eftersom jag inte visste hur jag skulle reagera. Men min hund är väldigt signalkänslig. Hur som helst hälsar hunden och allt gick bra förutom att jag blev smått irriterad. Problemet nu är ju bara, jag blev ju rädd (utan anledning) Eftersom jag vet att om jag drar i kopplet när det kommer en hund gör hon ett utfall, synd nog. Hon tycker att det är obehagligt att gå förbi där nu.. Får hon chansen drar hon en lång omväg just förbi där. Vilket jag tycker är synd. Men eftersom vi går där varje dag så är nog de problemet borta snart.

Hur som helst skulle jag väldigt gärna behöva ett tips på vad man kan göra i en sån situation. Så man slipper liknande problem i framtiden

Naturreservat-områdena kring Delsjön m.f
Det sista du skrev antar jag inte var riktat till mig. Jag är inte överbeskyddande men ogillar att konfronteras med lösa hundar, speciellt om dom är kaxiga/dominanta. Jag vill kunna bestämma vem/vilka som min hund hälsar på!

<snip>
Det här med nonchalanta ägare tycker jag kan gå åt andra hållet också. Fy för överbeskyddande ägare som gör hunden nervös och nipprig.

Men det ar val anda agarnas sak? Ingen annan ar ju egentligen berord an agaren till den "nippiga nervosa" hunden.

Om jag och min rottis moter losa hundar fungerar det aldeles utmarkt ... sa lange den losa hunden inte 'tuffar' sig. Min lilla tjej kan vara lite av en 'bully' och vill helst vara 'herre pa tappan' men klarar av "artiga" hundar ifran alla lager utan att saga nagot. De flesta hundar hon moter ignorerar hon, men med andra ar det huvudet hogt, svansen i topp, bred bringa och sa vidare..
Moter vi alltsa "fel" hund los som har samma installning kan det bli jatteslagsmal. Inte kul med en hund some en rottweiler. Haromdagen holl jag henne med framtassarna av marken i halsbandet nar hon blev pahoppad av en mini pudel:crazy:. Vi var pa pudelns "doman", men eftersom det var en bilfirma dar den sitter bakom disken pa dagarna raknade jag inte riktigt med att mota en attackerande los ulltuss nar vi gick in dar vi varit flera ganger forut.

Är du en av dessa som frågar ägarna till samtliga hundar du möter om hundarna får hälsa?

Nej, absolut inte.
Då min hund är alldeles för intresserad av andra hundar lägger vi mer träningen på att gå förbi fint och utan att ge dom uppmärksamhet.

Nej, menade inte att du var överbeskyddande (för de har jag ingen aning om) utan det var mer en allmän fundering.

Håller fullständigt med om att ägaren själv ska ha möjligheten att bestämma när och vart det hälsas.

Reflekterade just över att så många verkar ha sina hundar lösa...i kommunen jag bor i gäller kopplad hund men hund som går fot räknas som kopplad. Men jag har råkat ut för idioter som låter sina små staffar göra utfall mot min dogo när hon varit bunden utanför div butiker, ägarna låter staffarna dra och de gör inget för att hindra sina hundar.

Det jag har varit mest orolig för är den nya tillämpningen av lagen gällande bitande hund, jag vill fan inte att min hund ska hamna i problem för att buset tror att de är coola när de låter sina voffsingar trigga min hund...en dag går de för nära och då blir vi olyckliga!

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
394
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 735
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 667
Senast: cello
·
Övr. Hund Kloka buke, jag behöver era tips och råd. Jag har en granne som går med sin franska bulldog lös trots att den inte lyssnar på husse...
2
Svar
31
· Visningar
3 983
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka