Ja, så är det ju! De som följer rygg får ju ofta mindre tufft...
Appropå nonschalanta kuskar kan jag berätta om catchdrivern som skulle ut och köra en av stallets hästar i ett ramlopp till v75, kusken är en av sveriges bästa, sa att han skulle värma efter lopp fyra och komma till stallet för att hämta hästen. efter lopp 4 hade jag hästen färdig, men det kom ingen kusk.... Fick lov och gå runt och leta, och leta, och leta... Ingen kusk... Frågade några andra kuskar om de hade sett honom, men, nä, inte det heller...
Hittade till slut kuskens pisk och hjälm i en dunge, men fortfarande ingen kusk... Stannade där och till slut kom kusken som skulle köra lopp sex, han lovade då att värma efter det loppet... Efter lopp 6 högg jag kusken direkt han hoppade ur sulkyn och släpade över honom till min hästs stall med orden: "Värm lugnt i två varv och dra därefter på i 17 tempo så hon vaknar i 500 meter, och kör in hästen i stallet igen" (hästen har haft tendens till att skena om man lämnar över ute på stallbacken). Och jodå, det skulle han göra...
Vad händer? Jo, han värmer tre varv i rätvarv i 1.25 tempo, när han kommer upp på stallbacken har han bråttom (han skulle ju köra två lopp efter han hade värmt...) och slänger över tömmarna till mig, som är ensam med hästen, på stallbacken... Kul när man har en tokig och nervös häst....
Så visst är de nonschalante... Fast de kan ju sin grej, han körde ut i tredjespår med henne efter ett varv redan från kön och var tvåa, så de känner uppenbarligen vad de har att åka med...
Han står föresten nu på min lista över kuskar som inte får köra mina hästar, nog för det är en suveränt bra driver, men jag vill gärna ha en kusk som lyssnar på vad jag har att säga och sedan lyder...