Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej, han ställde inte direkt några frågor, men jag kan tycka att man kan försöka få med pappan i samtalet så han får känna sig delaktig i allt annars finns det ju ingen anledning för honom att följa med.
Ja hon visste att det var hans första barn och mitt andra och just därför kan jag tycka att det är ännu viktigare att faktiskt prata med pappan som barnmorska, om inget annat så man inte får någon utanförkänsla..
men det jag hängde upp mig på mest var just jämförelsen mellan graviditeterna samt att hon antog att bara för att man har barn sedan tidigare så ska man veta allt
men som det ser ut här så håller vi tummarna för att det blir bättre på inskrivningen då han kanske får vara mer delaktig
Ja, här sa barnmorskan det inför graviditet nr. 2. Den slutade i mf och jag var gravid inom ett par veckor igen så då fick jag inget nytt samtal. Det var också väldigt tydligt med att han var väldigt välkommen till inskrivningen. Ganska bra upplägg men visst blev jag fundersam när hon sa att han inte var välkommen. Det blev så väldigt.. Udda situation på något vis. Sen har vi inget våld i vår relation så det kanske är därför jag kände så, annars hade jag kanske uppskattat det på ett helt annat sätt.Min BM pratade inte något nämnvärt med min sambo på hälsosamtalet heller. Hon frågade honom vad jag hade för telefonnummer när jag fyllde i mina alkoholvanor, men inte mer än så. Vid inskrivningen däremot var han betydligt mer delaktig och BM riktade frågor till honom också.
I de landsting där partnern inte är välkommen på hälsosamtalet, säger de det redan på telefonen då?
Jag upplevde samma sak, att mannen bara är en statist när det gäller graviditet och vården kring det.
Sen bokade jag in oss på en profylaxkurs i privat regi. Det var fantastiskt! Maken fick frågor, konkreta tips och råd och någon som äntligen pratade MED honom. Han fick ut väldigt mycket av det och kände sig genast tryggare med hela grejen.
Jag upplevde samma sak, att mannen bara är en statist när det gäller graviditet och vården kring det.
Det är ju utmärkt om pappan inte får vara med när det handlar om misshandel. Jag vet ju inte hur det i praktiken går till, jag antar att man får använda sunt förnuft.Alltså det här med att pappan inte får vara med, är det i vissa landsting det är så? Aldrig hört talas om det!
Jag förstår nog inte riktigt vad MVC ska tillföra...de kollar ju upp din och barnets hälsa liksom. Om pappan vill veta mera så finns det ju utmärkt litteratur och andra föräldrar att fråga också finns ju en föräldragrupp just för att förbereda en inför det kommande föräldraskapet. Mvc kollar ju din hälsa både fysiskt och psykiskt det är ju deras uppgift. Jag vet inte riktigt vad pappan har med det att göra liksom, om han inte misshandlar etc. Då är det ju ett annat läge. Mvc har ju sin uppgift, jag vet inte riktigt vad folk förväntar sig där faktiskt.Jag trodde faktiskt i mitt stilla sinne att sjukvårdspersonal ska finnas där för båda förädlarna men så är tydligen inte fallet.
Jag väntar barn nr två med en ny man och vi var på det så kallade hälsosamtalet igår, han har inga barn sedan tidigare och det är såklart jätte stort och spännande för honom vilket man ju naturligtvis kan förstå.
Men hon tittade inte ens på honom allt kretsade om att jämföra mina tidigare graviditeter (vilket med kan vara lite känsligt då detta faktiskt är vårt barn och ett nytt barn), och hon påpekade flera gånger att :Ja, men du vet ju vad som ska hända och det här har du ju gjort tidigare så det blir väl inga problem. Kan tillägga att det var 5år sedan och det har hänt ganska mycket nytt sedan dess...
Ja, jag har gjort det tidigare men INTE min sambo, och han vill veta hur det går till och vad som ska hända. Han är kanske tyvärr inte den som tar så mycket plats i dessa sammanhang och jag kände att han blev lite besviken. För som sagt detta är ju vår tid och inte bara min..
äsch det blev så konstigt bara när man ser fram emot något tillsammans och så blev det verkligen så fel...
Jag kan inte svara på alla frågor som han har, och han kanske inte vill ta allt med bara mig heller utan det kan vara skönt att ha en barnmorska som man har förtroende för och som man kan prata med.
Är det bara gravidhormoner som spökar eller hur hade ni känt?
hoppas det går bättre på inskrivningen..
Det är ju utmärkt om pappan inte får vara med när det handlar om misshandel. Jag vet ju inte hur det i praktiken går till, jag antar att man får använda sunt förnuft.
Alltså vissa aspekter berör ju kvinna och henne enbart, då är det inte särskilt konstigt att mannen inte "bjuds in" i samtalet. Om det handlar om information som rör fostrets utveckling är det en annan sak. Information om graviditet, förlossning och amning brukar man få på föräldrautbildningen och där vände sig iaf våran barnmorska till både mammor och pappor.
Jag fattar inte riktigt vad alla vänder sig mot i TS inlägg?
De önskar att deras barnmorska kunde ha sett dem bägge lite mera, det är väl inget jättekonstigt i det?