Sv: Så det är så en schäfer ska se ut?
Också nyfiken på den HS hunden? Men om man ser kustmarkens R-kull och exempelvis slå på hundata på fadern till bruksmarkens ark, också en HS-hund, så är det ju inte mycket utställningslinjer där. Nån hund lite längre bak i stamtavlan kanske är av utställningsblod. Men å andra sidan, spelra det någon roll om det finns nån enstaka gammmal utställningshund flera generationer tillbaka? Man har ju i flera generationer efter detta avlat på arbetsegenskaper.
Hur bra de kustmarken hundarna, med HS-linejer, är vet jag inte, men ser man till resultaten kan de ju inte vara så dåliga. Imzedrift carelin har ju också HS-linjer i tavlan. Hundar från mitten av 70-talet och tidigare skiljer ju sig en del från dagens utställningslinjer förmodar jag, aristos muck kan väl inte jämföras med dagens utställningshundar exempelvis.
Vid närmare titt på försvarets avel, ser jag att det är lite mix av 80-tals utsällningslinjer i vissa hundar, som i kullen efter lövlunds fargo exempelvis, hur mycket detta spelar roll är väl kanske frågan.