Så det är så en schäfer ska se ut?

Sv: Så det är så en schäfer ska se ut?

Menar du polisens hundar nu?

Har själv inte så bra koll på polisens hundar... Men det är ju jättebra om de kan placeras om inom arbetsgruppen!:)

det är precis så man gör! vissa skall användas till vissa specialgrenar, och det finns utbildade kravallhundar i sverige likväl som det finns utbildade likhundar osv det är inte så att alla hundar skall vara utb i alla grenar och därav behöver alla hundar inte vara "vassa" och inom försvaret framförallt inom bevakning prioriteras en god näsa

okej, jag har alltid fått uppfattningen att man vill ha en så mångsidig hund som möjligt. Jag har iaf aldrig sett en extrem polishund ( varit på en del uppvisningar med försvaret o polisen).

Piru,

Försvarets egna avel använder väl mest brukslinjer vad jag kan se, eller vilka hundar är utsällningslinjer menar du?
Sen när det gäller hundskolan, HS, i sollefteås uppfödning, var dessa hundar så dåliga? Kustmarkens har väl använt HS-hundar/linjer i aveln som varit med på BHP-VM, kustmarkens bacci,crazy och kurry exempelvis. HS-linjerna är väl heller inga utställningslinjer direkt, även om vissa har inslag av lite äldre utsällningshundar kanske, men utställningshundar för 30-35 år sedan var ju inte så dåliga som dagens.

Om du läser mitt inlägg igen så får du se.

jag skrev att det inte var dom extremaste utställningslinjerna dom använder.

Men fick mig en HS hunds stamtavla igår o kollade den lite snabbt knappast nåt jag skulle ens sätta i hundgården hemma.

Sen får du ju tycka att Kurry, Bacci, Crazy är bra hundar om du vill helt klart.Man ska också veta att dom hundarna du angav har haft några av sveriges bästa hunddressörer också till hjälp det gör enormt mycket.Men vad jag tycker lär jag hålla för mig själv....

Senast ändrad:

Väntar på din syn på den stamtavlan:)

Också nyfiken på den HS hunden? Men om man ser kustmarkens R-kull och exempelvis slå på hundata på fadern till bruksmarkens ark, också en HS-hund, så är det ju inte mycket utställningslinjer där. Nån hund lite längre bak i stamtavlan kanske är av utställningsblod. Men å andra sidan, spelra det någon roll om det finns nån enstaka gammmal utställningshund flera generationer tillbaka? Man har ju i flera generationer efter detta avlat på arbetsegenskaper.

Hur bra de kustmarken hundarna, med HS-linejer, är vet jag inte, men ser man till resultaten kan de ju inte vara så dåliga. Imzedrift carelin har ju också HS-linjer i tavlan. Hundar från mitten av 70-talet och tidigare skiljer ju sig en del från dagens utställningslinjer förmodar jag, aristos muck kan väl inte jämföras med dagens utställningshundar exempelvis.
Vid närmare titt på försvarets avel, ser jag att det är lite mix av 80-tals utsällningslinjer i vissa hundar, som i kullen efter lövlunds fargo exempelvis, hur mycket detta spelar roll är väl kanske frågan.

Försvaret har använt kennlar så som Incident och Memorix ingen av dom kennlarna har ju fått fram speciellt bra hundar förrutom nån enstaka hund när dom använde Imze i aveln. Dessutom bedriver dom nån salig blandning mellan utställning och bruks.

Memorix använder väl enbart gammla svenska brukslinjer, och har ju fått fram ganska många tjänste och tävlingshundar? Incident vet jag inget om, det är väl mer en blandning som du sa. Men den egna aveln som förvsvret bedriver nu använder väl inga av dagens incident hundar i sitt avelsprogramm?

Memorix använder väl enbart gammla svenska brukslinjer, och har ju fått fram ganska många tjänste och tävlingshundar? Incident vet jag inget om, det är väl mer en blandning som du sa. Men den egna aveln som förvsvret bedriver nu använder väl inga av dagens incident hundar i sitt avelsprogramm?

Ja dom använder mer eller mindre gammla linjer o dom kommer hur långt i dag med det??

Incident finns säkert inte med på avelsstationen men lika för det så finns det incident hundar hos försvaret.Finns många fler kennlar av den härkommsten hos försvaret.

Som tur är så kom folk på att det gick o svetsa båtar istället för o nita dom.

Lika gäller Schäfer linjer att dom gammla svenska kommer man inte speciellt långt på i dag utan det är dom Tyska som gäller i mer eller mindre i samtliga grenar då det är betydligt mer temprament i dom. men som spårhundar o sökhundar är ju dom lite sävligare bättre på för de blir mer nogranna men då som TJH inte tävlingshund.

Men om man ser till svensskydd så har ju exempelvis kargalandet fått fram en hel del hundar, mycket av deras hundar är ju svenska brukslinjer, som polarmarken med mera. I BHP finns det ju också framgångsrika hundar med delvis svenska linjer, för alla bruksegenskaper kommer väl knappast från de tyska hundarna i stamtavlan, exemplevis de hundar som tävlar BHP på SM och VM nivå kan väl inte fått alla sina bra egenskaper från de tyskar som finns i stamtavlan?
För mig är en bra hund en hund som funkar bra i tjänst, polis/väktar eller militär, och inte bara på tävling, och då kan man väl inte hävda att de tyska linjerna är bättre?
Vet inte om jag tycker att svenska brukslinjer är så slöa, tycker att man såg kvicka och inte speciellt slöa hundar på förra SM i svenskskyddet exempelvis, där var ju många av schäfrarna av ganbska mycket svenska linjer.

Jag sitter på jobbet så jag hinner inte plottra ihop ett ordentligt svar och internet har gett sig hemma får se om jag får ingång det under morgon dagen.

Okej! Ingen brådska!

Tycker sista SM var en liten besvikelse när det gäller hundarna inte många där som blev några stjärnor på hundhimlen. Men som tur var så var jag på Bundessiegerprufung nån månad senare och fick se riktigt bra hundar i skyddet och en lydnad som slår det mesta i både fart o precision.

Vad kör Polarmarken med i dag då???

Jo dom gick i från det gammla svenska o köpte hundar från b.l.a. Atenagården ;-)

var inne och kikade på atenagårdens kennel, har inte varit på deras sida eftersom den inte är en kennel som varit i ropet, men döm om min förvåning (efter läst pirus inlägg på många sidor) de hade schäfrar som gott och väl platsar bland utställningsschäfrar även under en flik med intressanta hanar, men sen fanns det även schäfrar som mer gick åt smäckra mallar, förstår då inte riktigt påhoppen på utställningshundarna eftersom även pirus uppfödare kör exteriör som absolut håller sig inom ramarna för dagens ideal.....

men det kanske inte gäller den uppfödaren :smirk:

var inne och kikade på atenagårdens kennel, har inte varit på deras sida eftersom den inte är en kennel som varit i ropet, men döm om min förvåning (efter läst pirus inlägg på många sidor) de hade schäfrar som gott och väl platsar bland utställningsschäfrar även under en flik med intressanta hanar, men sen fanns det även schäfrar som mer gick åt smäckra mallar, förstår då inte riktigt påhoppen på utställningshundarna eftersom även pirus uppfödare kör exteriör som absolut håller sig inom ramarna för dagens ideal.....

men det kanske inte gäller den uppfödaren :smirk:

hahahah du var ju en rolig sak. vilken hund skulle funka där på SSM då???

Elch eller Una kanske? Eller varför inte dra ut Jucan på SSM den hunden skulle äta upp domaren om den börja gröpa i munnen o skulle kolla tänderna.

Läst om mig på många sidor??? detta är enda sida jag skrivit på.

Senast ändrad:

Hej jag vad vet du om polarmarkens Kennel jag har själv haft en schäfer från polarmarkens Och jag kände ägern mycket väl Prata inte skit om något du inte vet något om Har inte haft någon bättra tjänsterhund i hela mitt liv Ochjag har jobbat med Hund i 16 år. När jag hade min tjänster hund Så var det vanliga bruksfolk och poliser och militär som stod i kö för att får en schäfer från Polarmarkens . För jag vet att dom har nästan lagt av med avel Men när dom var aktiva så att säga så var dom nummer 1 lika dant var det med en kennel som heter Asais kennel , Brantastigs kennel , silverpilens kennel Pilfalkens. Nu för tiden när det kommer en schäfer hane Så får man fråga om det är en hane eller en tik . En hane ska har stor stark bringa med ett stort vackert huvud kraftig benstomme Man ska ser på långt håll att det kommer en hane .

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 695
Senast: YlvaG
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 042
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 150
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Hund Jag har nyligen påbörjat jakten på en ny bilbur, eftersom den vi har nu är för stor (!) och det känns svårt att motivera att ha den kvar...
2
Svar
36
· Visningar
4 275
Senast: Blueberry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18