Så det är så en schäfer ska se ut?

Sv: Så det är så en schäfer ska se ut?

schäfer härstammar från tyskland . Ja men ändå är det stor skillnad mellan sverige och tysklands schäfer

Om vi ser till de som idag övertatt polarmarkens kennel så har ju även dessa andra hundar än bara atenagårdens i avel, de parade ju med kustmarkens keyson och har även en tik från jebas, inga heltyska linjer i de hundarna direkt;)

Atenagårdens har säkert bra hundar, men att bruksschäfrarna från kontineten skulle vara överlägsna måste ju vara en kraftig överdrift. Finns väl både bra och mindre bra hundar där, precis som i Sverige.
Om man skulle generalisera säger ju många att kontinetens brukslinjer är svagare i miljö, och personligen kan jag tycka de tyska hundarna är väl stora och klumpiga i kroppen.
Och om man ser till brukstävlingar så är väl de svenska linjerna mer representerade än de heltyska, iallafall inom svenska brukset och svenska skyddet. Det är väl kargalandet, truxelis, norpatorp, molars med mera som dominera där, många av dessa har ju mycket svenska gammal linjer i sin avel, även om dessa också måste blanda ut sina linjer ibland, för att undvika för kraftig inavel.

Att jämföra BSP med ett SM i svenskskydd är ju också ganska svårt, det är ju väldigt olika grenar och det svenska är ju så mycket mer omfattande, plus att tyskarna har så mycket mer schäfrar, så urvalet blir ju större. Tyckte inte att alla hundarna på BSP var så imponerande heller, de man sett på film åtminstone.

Jucan kanske är bra, men prerosnligen fattar jag inte varför man vill ha så uppvarvade schäfrar inom BHP i bevakningarna, det är väl mer stress och frustration än ett mått på en stark och stabil scäfer med bra dådkraft. Finns ju en vide på Jucan på fäljande länk,
http://www.braunschweiger-wappen.de/

filmen ser man också att hunden är bara 24mån gammal och man hör man hur hans efter bevakningar är så är det då inte "ge mig ärmen bjäff" utan det är allvar.Tycker ändå det är balansert för han tjafsar inget i ärmen eller är på utan han sköter sig fint.

Sen kollar man på Jucan tävlings resultat så talar det för sig själv senaste BSP kvalet 296p där av 98 i skyddet.

Senast ändrad:

Atenagårdens har säkert bra hundar, men att bruksschäfrarna från kontineten skulle vara överlägsna måste ju vara en kraftig överdrift. Finns väl både bra och mindre bra hundar där, precis som i Sverige.
Om man skulle generalisera säger ju många att kontinetens brukslinjer är svagare i miljö, och personligen kan jag tycka de tyska hundarna är väl stora och klumpiga i kroppen.
Och om man ser till brukstävlingar så är väl de svenska linjerna mer representerade än de heltyska, iallafall inom svenska brukset och svenska skyddet. Det är väl kargalandet, truxelis, norpatorp, molars med mera som dominera där, många av dessa har ju mycket svenska gammal linjer i sin avel, även om dessa också måste blanda ut sina linjer ibland, för att undvika för kraftig inavel.

Att jämföra BSP med ett SM i svenskskydd är ju också ganska svårt, det är ju väldigt olika grenar och det svenska är ju så mycket mer omfattande, plus att tyskarna har så mycket mer schäfrar, så urvalet blir ju större. Tyckte inte att alla hundarna på BSP var så imponerande heller, de man sett på film åtminstone.
[/url]

Hur ska ni ha de nu ena säger dom kontinent linjerna var små ynkliga hanar som såg ut som tikar du säger de är för stora.Sen miljö kan jag inte uttala mig om hur dom är men ser till min egen har absolut inga problem men då har han varit med på verkstaden o gått på alla tänkbara matrial o.s.v.
Men det kanske stämmer att dom är klenare som du säger.

Nej givetvis är inte alla bra på BSP men då ska du också tänka dig det är ca 160 hundar som är med där o tävlar. på en svenskskydds SM ca 20 o bara en liten ynklig klick som är nåt över huvudtaget o se.

Senast ändrad:

Man ska sträva att får både och Men om man får en hund som inte går bra på utställning eller är en bra brukshund så är det samma hund Skulle jag personligen får för mej att sköpa en schäfer så vet i fan om jag skulle köpa från sverige skulle vända mej till någon av det gammal öststaterna och leta

Många av de svenska kennlarna avlar på tyska linjer.

Har du undrat varför Dom åker till Tyskalnd och para sin tik
för det första härstammar schäfer från Tyskland
för det andra Så tror jag att dom gör det för att hoppas att dom kan förbättra rasen För jag tror inte att dom åker att para sin tik för att skryta med stamtavlor

Överlag ser det ut som de tyska brukshundarna är större, samt att de ibland även är lite övervinklade, varken snyggt eller funktionellt tycker jag. Gillar mer den fyrkantiga typen, inte för långa i kroppen eller övervinklade, och inte alltför stora. Vet inte om man i tyskland är lite mer petig att hundarna ska se ut på ett visst sätt, medans man i Sverige, bland ledande bruks/tjänsteuppfödare, inte lägger ner mycket möda på det, bara hundarna är funktionellt byggda och friska.

Tro du inte det är så att i svenska skyddet märks de sämre hundarna mer, det är ganska få hundar som går riktigt bra i både ärm och korgen, ett fåtal moment i bara ärm kanske inte skulle göra skillnaderna så tydliga bland de lite sämre och bättre hundarna. Hasseman judas, grebirts honey, kargalandets ofelia tycker jag är hyfsade skyddshundar man sett på SM på senare tid bland alla mallarna,skulle nog inte göra bort sig på BSP heller.
I slutändan får man ju se till helheten, både friskhet och mentalitet, en hund kan ju vara en grym skyddshund men kanske nedärver sämre höfter eller nått annat. De svenska linjerna är ju lite lättare att få info hur mentalitet och friskhet är bland släktingar och tidigare generationer.
Vill man se allvar i hundarna ser man väl detta oftast hos svenskskyddshundarna och inte BHP/IPO:smirk:

Nja man ser många allvarsamma hundar på Schh också bara i Sverige domarna älskar lydnad pch avlar på lydnads hundar.

Det är typ dom 3 hundarna som glänser lite extra på tävlingarna vart är alla andra då? Jo visst lyser det tydligt om en hund går dåligt i svenskskyddet , men lika tydligt syns det i Schh taskiga bett, dåliga efterbevakningar, inbromsning i modprovet o.s.v.

Varit på massor med tävlingar där dom bara duttar med korgen, ser ingen mening med Korg när det är så få som gör det på rätt sätt. Sen är jag upplärd av svenskskyddsfolk från början men tyckte det var roligare med BHP för det är mer fartfyllt skyddsprogram.

men visst blir jag mäktad inponerad ev en bra svenskskyddshund som går hårt o rent i både korg och ärmarbete.

Senast ändrad:

Har du undrat varför Dom åker till Tyskalnd och para sin tik
för det första härstammar schäfer från Tyskland
för det andra Så tror jag att dom gör det för att hoppas att dom kan förbättra rasen För jag tror inte att dom åker att para sin tik för att skryta med stamtavlor
Man åker till tyskland för att få bredare avelsbas i sverige och då vill man med stor säkerhet ha bra blod och då är tyskland land nummer ett att åka till , det är dessutom nära..Hurså? Vad är din poäng med dett ainlägg? Jag förstod den inte.

Jag måste bara säga att jag läst mycket av det du skrivit i olika trådar. Och jag tycker du verkar och är väldigt duktig och kunnig. Hoppas du kommer att gå långt,jag tror på DIG. Bra skrivet fortsätt så.:bow:

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

hoppar bara in med en liten fråga. idag såg jag något som jag tror är mycket ovanligt, nämligen en schäfer som var röd där de brukar vara svarta! alltså normal teckning, och normal gulbrun färg, fast den hade röd "sadel" och mask. jag antar att den inte är tillåten, men har den färgen något namn?

Överlag ser det ut som de tyska brukshundarna är större, samt att de ibland även är lite övervinklade, varken snyggt eller funktionellt tycker jag. Gillar mer den fyrkantiga typen, inte för långa i kroppen eller övervinklade, och inte alltför stora. Vet inte om man i tyskland är lite mer petig att hundarna ska se ut på ett visst sätt, medans man i Sverige, bland ledande bruks/tjänsteuppfödare, inte lägger ner mycket möda på det, bara hundarna är funktionellt byggda och friska.
Vilket är viktigt. Jag förutsätter att en bra uppfödare tänker på både fysik och kropp och så länge dom bitarna funkar skiter jag personligen i hur hunden ser ut. Kan den leva ett sunt liv utan förslitningsskador orsakade av den egna fysiken är det ett gott tecken. Däremot har de inte armbågsröntgen i Tyskland vilket är ett stort minus då en hund oavsett ras bär den största delen av sin vikt på sina framben och ska den dessutom arbeta kan det innebära att den blir rostig i förtid.
Tro du inte det är så att i svenska skyddet märks de sämre hundarna mer, det är ganska få hundar som går riktigt bra i både ärm och korgen, ett fåtal moment i bara ärm kanske inte skulle göra skillnaderna så tydliga bland de lite sämre och bättre hundarna. Hasseman judas, grebirts honey, kargalandets ofelia tycker jag är hyfsade skyddshundar man sett på SM på senare tid bland alla mallarna,skulle nog inte göra bort sig på BSP heller.
Jag har faktiskt bara varit på svenskskyddstävlingar och inga i IPO. Däremot har jag varit på IPO träningar och jo, jag håller med.
De hundarna jag sett på tävlingarna som skulle vara av elitklass sort var skämt i mina ögon. Som Piru sa var det dutt med tassar i korgen och bara allmänt kaos. Disorienterade hundar, många många hundar som var märkbart besvärade av korgen och vad jag i mina amatörögon skulle betrakta som meseri. För att inte tala om hur mycket nyp det var i ärmen. Inga direkta gripanden. Jag har sett EN bra svenskskyddshund och det var en malinois som det small i ärmen på vid bett och det small även ganska rejält när den stötte. Å andra sidan KAN jag ha varit lite glatt överaskad efter att ha sett så många dåliga hundar och sedan fått se denna, jag kanske var lite för lättimpad just då. Drt vet jag inte.

I slutändan får man ju se till helheten, både friskhet och mentalitet, en hund kan ju vara en grym skyddshund men kanske nedärver sämre höfter eller nått annat.
En sån hund avlar man inte på om man är frisk i huvudet. Vad ska man med ett gott huvud till om kroppen inte håller?

De svenska linjerna är ju lite lättare att få info hur mentalitet och friskhet är bland släktingar och tidigare generationer.
Vill man se allvar i hundarna ser man väl detta oftast hos svenskskyddshundarna och inte BHP/IPO:smirk

Ja för min del skulle det vara enklare iaf med tanke på att jag fortfarande är ett blåbär. Däremot tycker jag att en del kan synas på banan ändå utan korgen. De svenskhundarna av elitklass jag har sett borde ju vara åtminstone lite imponerande för en nybörjare, men med så dåliga bett i ärmen har jag blivit väldigt besviken. En hund som inte kan bita ordentligt lär väl knappast kunna ge en vettig stöt heller....

*kl*

hoppar bara in med en liten fråga. idag såg jag något som jag tror är mycket ovanligt, nämligen en schäfer som var röd där de brukar vara svarta! alltså normal teckning, och normal gulbrun färg, fast den hade röd "sadel" och mask. jag antar att den inte är tillåten, men har den färgen något namn?

Har hört att den kallas black and tan:banana:

black & tan är svart med tantecken, som t ex rottis, dobermann m fl.

denna hunden var ju inte svart ö h t, utan röd och brun.

*kl*

Förmodligen en sadel och mask som är dåligt pigmenterad bara.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 695
Senast: YlvaG
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 042
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 150
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Hund Jag har nyligen påbörjat jakten på en ny bilbur, eftersom den vi har nu är för stor (!) och det känns svårt att motivera att ha den kvar...
2
Svar
36
· Visningar
4 275
Senast: Blueberry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18