Så det är så en schäfer ska se ut?

Sv: Så det är så en schäfer ska se ut?

*Kl*

Om man nu är ute efter en schäfer, och vill ha en bruksschäfer, vilka linjer bör man leta efter då?

Har tänkt skaffa en schäfer efter sommaren, om jag hittat någon intressant kull, men vill inte välja fel bara för man är schäfernybörjare.

Vill absolut inte ha några exteriörlinjer, utan det ska vara bruks.
Någon som sitter på nyttiga tips?

*Kl*

Om man nu är ute efter en schäfer, och vill ha en bruksschäfer, vilka linjer bör man leta efter då?

Har tänkt skaffa en schäfer efter sommaren, om jag hittat någon intressant kull, men vill inte välja fel bara för man är schäfernybörjare.

Vill absolut inte ha några exteriörlinjer, utan det ska vara bruks.
Någon som sitter på nyttiga tips?

Vi har ju pratat om det massor det är ju upp till var och en hur extrem man vill ha. Jag skulle ju inte välja nåt halvdant utan söka mig till dom värre linjerna. Sen om man inte har samma erfarenhet så kanske man vill ha nåt lite mildare.

Jag har ett par jag funderar på, kan jag skicka dem till dig så du kan se över dem bara lite om du känner för det?

Har Atenagårdens en websida . Är bara lite nyfiken på deras Hundar

Hittar en hane som faller i min smak Han heter Degn´s Una

För att bara läsa lite i tråden så JAAA de va roligt :) :)

Är det inte lika bra att byta ras standarden till en hyenas?

Li

Spotted-Hyena-Poster-C12249770.jpeg

Ja, det är allt lite likt. Men schäfern ser ju ännu värre ut.

Mrs Scabtree,

När jag sa att man i tyskland verkar lägga mer vikt på att hundarna ska se ut på ett visst sätt, så menade jag inte att de gör detta för att främja en fysik som ska hålla för tungt arbetet, stora hundar med sluttande ryggar är ju inte funktionellt, men många tycker tydligen det är snyggt och bra. Verkar vara vanligare med den kvadratiska typen av schäfer i de svenska linjerna, så som schäfern såg ut på 50-60-talet.
Å andra sidan krävs det nog bättre fysik för att en hund ska orka med svenskskyddet/tjänst,rapport och sök som de svenska hundarna är avlade för, BHP är ju bara några få moment på en slät gräsmatta.

Svenskskydd jämfört med BHP, tror många svenskskyddshundar som inte är så kraftfulla i korgen skulle kunna göra bra ifrån sig i BHP/IPO, för just ärmarbetet gör de ganska bra. Har sett betydligt mer än EN hund som går hyfsat i svenskskyddet, men du har ju rätt i att betten ibland inte är så bra kanske, men å andra sidan bjuds inte ärmen i maghöjd på samma sätt varje gång i en ärm designad för att främja fullbett, som i IPO, så det är ju lite svårt att jämföra. För praktikst bruk spelar det väl ingen roll hur hunden biter, bara den biter hårt och med attityd.

Tycker det är bra att man nu lättrea kan para med hundar från kontineten, men man ska ju inte glömma våra egna framavlade brukslinjer, för uppenbarligen är ju dessa hundar inte så dåliga om man ser hundarna som deltar både i BHP och svenska bruksgrenarna, och om man ser på uppfödarnas HD/AD-statistik samt andelen brukstävlade/mentaltestade hundar.

Nej det är inte svårt o jämnföra betten det känner du kraftigt när du går som figurant åt båda två. Sen ska inte ärmen bjudas, men kan hålla med om att det sker alldeles för ofta att den gör det.

Sen att det skulle vara mer försvar i en svenskskyddshund köper jag då rakt av inte för då skulle vi se bra många mer hundar hudar som går hårt i korgen. För dom allra flesta har alldeles för dåligt aggressionspaket o saknar en del mod o då står vi där med dutt hundar.

Nej det är inte svårt o jämnföra betten det känner du kraftigt när du går som figurant åt båda två. Sen ska inte ärmen bjudas, men kan hålla med om att det sker alldeles för ofta att den gör det. Körde en del svenskhundar ett tag o dom vill köra in betten på Tyskärm för dom bet dålig o gled ur tyskärmen. Dom allra flesta biter bra i en svenskärm för den är bitvänlig spelar ingen roll var hunden biter får den tag o den är mjuk o behaglig.

Sen att det skulle vara mer försvar i en svenskskyddshund köper jag då rakt av inte för då skulle vi se bra många mer hundar hudar som går hårt i korgen. För dom allra flesta har alldeles för dåligt aggressionspaket o saknar en del mod o då står vi där med dutt hundar.

För att rätta pratet angående Ronneby, F17 alltså.

Ingen tik från Danmark har funnits där - åtminstone de senaste 2 åren, däremot en hane som var mer av sporthundskvalité som inte längre finns kvar på F17.

Det är en stor skillnad på sporthund och den typ av tjänstehund som försvaret har behov av. Vet dock inte om det var den här hanen du sett eller om det verkligen var en tik, men den hanen var iallafall onödig för F17 då den typen av hund inte passar verksamheten de har en helt annan typ i sina andra hundar som finns på plats. FTHE använder dock sporthundslinjerna i sitt avelsarbete så det kan ju bli intressant och se hur det kommer fungera med speedade sporthundar inom försvarsmaktens verksamhet eftersom privata uppfödare av de linjerna uppenbarligen inte dög. ;)

Nej, en rasren schäfer ska inte se ut sådär. Det måste vara nån vinthund inblandad.

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 695
Senast: YlvaG
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 042
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 150
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Hund Jag har nyligen påbörjat jakten på en ny bilbur, eftersom den vi har nu är för stor (!) och det känns svårt att motivera att ha den kvar...
2
Svar
36
· Visningar
4 275
Senast: Blueberry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18