Så det är så en schäfer ska se ut?

Sv: Så det är så en schäfer ska se ut?

Vad är den stora skillnaden mellan sporthundstyp/linjer och den typ försvaret vill ha menar ni?

Nej, en rasren schäfer ska inte se ut sådär. Det måste vara nån vinthund inblandad.

det är en renrasig schäfer och jo, en utställningsmodell ser ut så utan att ha minsta vinthundsblod i sig. Vinthundar har dessutom inte sänkt bakdel på samma sätt som denna schäfern.

den har ju blivitt framavlad så idioter!
ägarna har ju inget med det att göra!

det är en renrasig schäfer och jo, en utställningsmodell ser ut så utan att ha minsta vinthundsblod i sig. Vinthundar har dessutom inte sänkt bakdel på samma sätt som denna schäfern.

Då är det nåt annat allvarligt fel (troligen på människor som avlar fram dom) för schäfrar ska inte se ut sådär!

Vad är den stora skillnaden mellan sporthundstyp/linjer och den typ försvaret vill ha menar ni?

Sporthundstyperna/linjerna har mer temperament, lite mer stress i sig. Försvaret har ingen som helst användning av såna hundar de behöver lugna hundar även om de ska ha motor de också men de ska bara spåra eller vinda/ljuda in och meddela sin förare om de hör/får vind på någon. Enda gångerna de används i någon form av skyddverksamhet är när hundarna på träning får lattja lite för att få något annat att göra. Marinen har lite annorlunda uppdrag men det är inte mycket mer än att spåra, söka osv. Uthålliga hundar som krävs då. Om Sporthundslinjerade hundar är uthålliga på samma vis vete fan.

Sporthundstyperna/linjerna har mer temperament, lite mer stress i sig. Försvaret har ingen som helst användning av såna hundar de behöver lugna hundar även om de ska ha motor de också men de ska bara spåra eller vinda/ljuda in och meddela sin förare om de hör/får vind på någon. Enda gångerna de används i någon form av skyddverksamhet är när hundarna på träning får lattja lite för att få något annat att göra. Marinen har lite annorlunda uppdrag men det är inte mycket mer än att spåra, söka osv. Uthålliga hundar som krävs då. Om Sporthundslinjerade hundar är uthålliga på samma vis vete fan.

fick nyss en stamtavla från en försvarsmakt hund så ditt snack att dom inte använder sportlinjer är ju löjligt.

Vi som tränar o tävlar använder mer eller mindre exakt samma linjer som försvaret.

Pappan var Quares Bosco och den hundens valpar funkar lika bra som sporthundar som TJH.

Det finns fler försvarsmaktshundar som har sport linjer. ex en hund som har Blacky vom neuen lande fanns med i stamtavlan.

Så linjerna används lika ofta av som sporthundar som TJH ser ingen skillnad alls igentligen.

fick nyss en stamtavla från en försvarsmakt hund så ditt snack att dom inte använder sportlinjer är ju löjligt.

Vi som tränar o tävlar använder mer eller mindre exakt samma linjer som försvaret.

Pappan var Quares Bosco och den hundens valpar funkar lika bra som sporthundar som TJH.

Det finns fler försvarsmaktshundar som har sport linjer. ex en hund som har Blacky vom neuen lande fanns med i stamtavlan.

Så linjerna används lika ofta av som sporthundar som TJH ser ingen skillnad alls igentligen.

Föreslår att du läser om och läser rätt.
Ingenstans står det att de INTE använder sporthundslinjer, det står faktiskt att DE ANVÄNDER sporthundslinjer. Enda som blivit ifrågasatt var om försvaret har behov av såna hundar.

Vem är det som är löjlig nu? :rofl:

den har ju blivitt framavlad så idioter!
ägarna har ju inget med det att göra!

Om du menar att vänstervarvschäfrarna är framavlad av idioter och ägarna inte har något med det och göra, så är du ute och cyklar väldigt vingligt.

Efterfrågan, efterfrågan. Hade köparna -dvs. ägarna- inte varit intresserade av de här hundarna hade de ju aldrig fått existera speciellt många år. Men nu är det ju en massa människor som av någon outgrundlig anledning tycker de här hundarna är snygga trots de saknar såväl motor som hjärna, självklart fortsätter folk föda upp de här missfostren då.

De här hundarna avlas fram av idioter och köps av idioter.;)

ja tack tack då... å jag tackar för många av våra bekanta oxå... *ironi*

*KL*

Schäfern är inte idag vad den var för ca 20år sedan, när jag höll på med rasen, pga den dåliga aveln slutade jag som uppfödare i början på 90-talet. Av en konstig anledning har höftledsfelen bara ökat i antal. Jag blev många ggr utskrattad på utst. pga att jag inte hade hundar som gick på hasorna, de hade ju inte rätta vinklarna. Men jag fick sällan hundar med höftledsproblem. Följer givetvis rasen med intresse även om jag är en före detting:crazy:

Åh den ser hållbar ut :smirk:

Stackars hund..

Inte undra på att alla schäfrar får problem med hasorna/benen..
man borde ju inte avla sådär:cry:

Inte undra på att alla schäfrar får problem med hasorna/benen..
man borde ju inte avla sådär:cry:

Inte undra på att alla utställningsschäfrar har problem. Resterande har inte med den aveln att göra. Det är faktiskt förvånansvärt vad lite folk vet om brukslinjerna på schäfrarna som tack och lov duger till mångt och mycket. Varenda människa som jag snackat ngt om att jag ska skaffa schäfer med har jag fått förklara ingående för att denna typ av schäfer (bruks) jag ska köpa skiljer sig märkvärt från utställningshundarna, vilket de oftast inte hade en aning om. Det är hemskt tråkigt att rasen fått så dåligt rykte, även bland folk som knappt vet vad en hund är.

min 2 har då inga problem med höfter... svärmors alla hundar.. är väl inne på den 8 nu har aldrig haft problem med höfter... sambons förra hundar har adrig haft problem.. våran uppfödare till de 2 sista har inga hundar med höft problem... så att dra alla över en kam är ILLA. och så är du totalt ovetandes om hur måga schäfrar ser ut... bara för att man har utställningslinjer behöver väl itne de betyda att hunder är helkass. men i dina ögon är alla schäfrar med utställningslinjer urkassa.... å ALLA går sönder... väx upp..

Fast Arabia, då måste du ju helt ha missat Dax v Reusch. Som importerades från Tyskland. Han var ju en av dom importer som gjorde att många HD - fel försvann...
Han lämnade bland annat Direktivs Trixi och Direktivs Somdu, fantastiska hundar på sin tid.

min 2 har då inga problem med höfter... svärmors alla hundar.. är väl inne på den 8 nu har aldrig haft problem med höfter... sambons förra hundar har adrig haft problem.. våran uppfödare till de 2 sista har inga hundar med höft problem... så att dra alla över en kam är ILLA. och så är du totalt ovetandes om hur måga schäfrar ser ut... bara för att man har utställningslinjer behöver väl itne de betyda att hunder är helkass. men i dina ögon är alla schäfrar med utställningslinjer urkassa.... å ALLA går sönder... väx upp..

Jag tycker att det är oförsvarbart att avla fram en schäfer för utseendets skull ja när den hunden från början är ämnad att användas. Vad jag syftar på är att utställningsschäfrar med sin exteriör sällan skulle duga till det arbetet en bruksschäfer får göra rent fysiskt. Men visst, som sällskapshund och till utställning gör det nog ingen skada. Hur utställningsschäfrar ser ut vet jag mycket väl. Är ofta på stora hundtillställningar där gräddan visas upp (bla stora stockholm 6 år i rad) och hundarna jag sett där är sorliga varelser i mina ögon.

Senast ändrad:

stora stockholm!!! hallo!!! :rofl:

där visas knappast "gräddan":crazy: åk på specialerna eller SSM där får du se gräddan från norge, danmark,sverige, finland och ibland bra tyskar;)

sorgligt om folk tror att gräddan finns på skk:s kontra Sbks:s utställningar

och om ni inte visste det så måste schäfern arbetsmeriter för att tävla i brukshundsklass

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 695
Senast: YlvaG
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 042
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 150
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Hund Jag har nyligen påbörjat jakten på en ny bilbur, eftersom den vi har nu är för stor (!) och det känns svårt att motivera att ha den kvar...
2
Svar
36
· Visningar
4 275
Senast: Blueberry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18