Så det är så en schäfer ska se ut?

Sv: Så det är så en schäfer ska se ut?

Ja wow BHPI vilket fantastiskt krav ni har för o få ställa ut hahahah man gör det ju med vilken sophund som helst.

vi och vi, själv tillhör jag nog kategorin finns inga sportschäfrar, bruksschäfrar och utställningsschäfrar, vet inte varför folk delar in en ras i tre.

det finns bara en och den heter schäfer:p = skall ha alla dessa bitar som folk försöker dela upp i tre:cool:

och jag lovar dig dom finns, ganska många dessutom, men det är väl så att de ägarna som bara fått någon bit på sin hund och det andra fattas, delar upp dom på detta viset

Men hur kommer det då sig att en funkar för utställning medans min inte gör det men vänstervarvarns hund har inte samma anlag för arbete som min.

Så då är det väl ändå inte svårt o dela upp en ras i två när man knappt ser nån likhet längre mellan min egen och en vänstervarvare mer än att öronen står rakt upp på bägge och att dom har en svans men mycket mer likheter finns det ju inte.

Men hur kommer det då sig att en funkar för utställning medans min inte gör det men vänstervarvarns hund har inte samma anlag för arbete som min.

Så då är det väl ändå inte svårt o dela upp en ras i två när man knappt ser nån likhet längre mellan min egen och en vänstervarvare mer än att öronen står rakt upp på bägge och att dom har en svans men mycket mer likheter finns det ju inte.

problemet är att du troligtvis inte tittat dig omkring, utan går lite med skygglappar, men det är säkert lätt om man bara håller sig inom vissa kretsar och inte har ett öppet sinne, som är väldigt viktigt i allt man gör, de flesta brukshannarna har för övrigt ipo 3

problemet är att du troligtvis inte tittat dig omkring, utan går lite med skygglappar, men det är säkert lätt om man bara håller sig inom vissa kretsar och inte har ett öppet sinne, som är väldigt viktigt i allt man gör, de flesta brukshannarna har för övrigt ipo 3

Ja men samma där hur märkvärdigt är det då`?`

Det säger ju inte det minsta om hundens driftanlag för och vara en bra brukshund. Att man kan knåpa ihop 70,70,70 är ju knappast en merit. Jag läser vart enda prov som görs i landet få av dessa räkschäfrar som har höga poäng rakt igenom.

nej det skiljer sig otroligt mycket mellan dom.

Du kan ju rabbla upp några riktigt bra vänstervarvare som lyckats bra i BHP och vänstersväng. Så får du chansen o rätta mig ;)

Ja men samma där hur märkvärdigt är det då`?`

Det säger ju inte det minsta om hundens driftanlag för och vara en bra brukshund. Att man kan knåpa ihop 70,70,70 är ju knappast en merit. Jag läser vart enda prov som görs i landet få av dessa räkschäfrar som har höga poäng rakt igenom.

nej det skiljer sig otroligt mycket mellan dom.

Du kan ju rabbla upp några riktigt bra vänstervarvare som lyckats bra i BHP och vänstersväng. Så får du chansen o rätta mig ;)

så du menar det är inget märkvärdigt med ipo3, varför håller du på med denna gren för? det är väl ändå ipo 3 som är målet eller?

det finns inget intresse från min sida att övertyga dig, ta av skygglapparna istället och skaffa dig en schäfer = har alla bitar på plats!

om alla gjorde det så slapp vi ha dessa som vill dela in vår älskade ras i tre delar

Nej målet är och konkurera i IPOIII inte ta sig dit på nåder.

Jag har en Schäfer som garanterat har alla bitar på plats förutom den sluttande ryggen o det är jag jäbligt glad för!
Han har mer drifter än jag nånsin sett i en räka det kan jag garantera dig.

stora stockholm!!! hallo!!! :rofl:

där visas knappast "gräddan":crazy: åk på specialerna eller SSM där får du se gräddan från norge, danmark,sverige, finland och ibland bra tyskar;)

sorgligt om folk tror att gräddan finns på skk:s kontra Sbks:s utställningar

Bland annat stod det, jag är för övrigt inte utställningsmänniska då jag tycker att mycket i den världen är åt helskotta (med undantag för jakthundsklasser där man lägger stor vikt i att hundarna faktiskt ska gå att använda också). Bra tyskar har jag sett, eller åtminstone en hund med så kallade "bra" tyska linjer. Även de figuren var en sorglig sak.

Bra tyska linjer tycker jag för övrigt är hundar som har något innanför skallbenet och duger till arbete.

Nej målet är och konkurera i IPOIII inte ta sig dit på nåder.

Jag har en Schäfer som garanterat har alla bitar på plats förutom den sluttande ryggen o det är jag jäbligt glad för!
Han har mer drifter än jag nånsin sett i en räka det kan jag garantera dig.

men ändock inte optimal, men jag kanske får chansen att ge dig rättvisa poäng i framtiden, det ser jag framemot med denna stöddiga framtoning:D

men ändock inte optimal, men jag kanske får chansen att ge dig rättvisa poäng i framtiden, det ser jag framemot med denna stöddiga framtoning:D

Så för dig är inte en schäfer optimal om den inte går med baken nere i backen? Eller hur ska man tolka ditt inlägg?

sen finns det väl nånting som kallas mellanting... allt måste vl inte vara svart eller vitt??

så du menar det är inget märkvärdigt med ipo3, varför håller du på med denna gren för? det är väl ändå ipo 3 som är målet eller?

det finns inget intresse från min sida att övertyga dig, ta av skygglapparna istället och skaffa dig en schäfer = har alla bitar på plats!

om alla gjorde det så slapp vi ha dessa som vill dela in vår älskade ras i tre delar

Om du med alla bitar på plats menar en hund som har en så sluttande rygg att den inte kan röra sig så är det klart bättre med en uppdelning av rasen mellan friska arbetande hundar o handikappade utställningshundar a la SKK.
PL

Jovisst finns det ju undantag. Men oftast har man ju antingen en räka eller en bruksmodell att välja på när man vill skaffa schäfer.

Sen har jag sett ett par mellanting med blandade linjer, men hur de är mentalt vet jag inte. Har bara sett exteriör på dem, och i vissa fall är de någorlunda normalt byggda.

Jag tycker att utställningar har gått för långt, och att det är de som har ansvaret, de borde vara skillt från hundras-standarden, för de följer ju INTE den! De gäller ju nästan ALLA hundraser idag tyvärr!

jag har en herre med utställningslinjer men som är nästan för vass för min smak. jag har för lite pondus för att ha en sån hund egentligen men har man en sambo som bestämmer... (iaf i den frågan):smirk:

å den lilla vi har 9 mån verkar itne bli nå sämre.. rena utsällningslinjer på honom med...

båda våra är barnhundar... skulle aldrig vilja ha en hund med för mycket i så att den itne samtidigt kan vara famlijens kelgris...

våra båda skiljer totalt mellan hemmamys elelr om de är nått annat... tyvärr får den stora inte köras för fullt... krockat med annan vovve så de blev lösa benbitar i ena fram... med massa broskbildning som följde - operation...

skulle ha varit kul att se hur långt han kunnat gå.... släpper tyvärr lite för dåligt... men de har juh med träningen att göra... figuranten brukar va lite öm under.. eller lite mycket....:o han har bra bett. elelr har iaf haft nu var de länge sen.....

så en hund med rena utsällnings linjer kan faktiskt... sen har vi inte våra hundar till utställning å vi är glada att dom tien hr för myucket vinklar... men för dig(er) är de nog för mycket..

Jag är inte emot att en schäfer ställs ut, men idealet har blivit vansinnigt.Hade hundarna sett ut som bruksarna hade jag inte alls höjt på ögonbrynen.

håller med om bilden du visade.... ser inte allt för bra ut.... jag tycker itne helelr att sånt är oki...

På engelska heter den liver and tan på engelska. Vet inte riktigt vad det heter på svenska men färgen finns ju hos andra raser.
Den svarta färgen har blekts till brun genom mutation på b lokus.
Mutationen bb bleker alltså som skulle vara svart till brunt i stället men har väldigt liten effekt på dom röda pigmenten.

Det ser verkligen ut som att hunden har ont i ryggen, om inte annat så är det som gjort för att få ont i den. HEMSKT!

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 695
Senast: YlvaG
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 042
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 150
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Hund Jag har nyligen påbörjat jakten på en ny bilbur, eftersom den vi har nu är för stor (!) och det känns svårt att motivera att ha den kvar...
2
Svar
36
· Visningar
4 275
Senast: Blueberry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18