Så det är så en schäfer ska se ut?

Sv: Så det är så en schäfer ska se ut?

Det är för du inte har en aning vart du ska leta det finns massor med bra schäfrar som inte är räkor.

När (om) vi någon gång ska skaffa schäfer (när sambon ska ha tjänstehund) så ska jag fråga dig då var man ska skaffa den :)

Jag tycker för övrigt att "schäfer-teckning" är fult. Jag tycker gråa och svarta schäfrar är såå mycket snyggare (och så ska de ju vara kvadratiska och kraftiga förstås.

schäferteckning är fiiint *host*

<----- :angel:

fast jag såg en blå (!) en gång. DET var en riktigt läcker färg!

En smurfschäfer kanske:rofl:

Sitter ju själv med en schäfer (omplacering, L-testad blivande tjänstehund) från en utställningskennel. Kan bara säga tack gode gud att hans bakbensvinklar inte är extrema. Välvinklad, har utställningsdomarna skrivit tidigare, och det får man ju hålla med om.
Men tidigare har det ju blivit riktiga bruksschäfrar när vi har köpt från valp och detta är ju inte en kennel jag skulle vilja ha hund ifrån igen:cool: .

Men visst märks det när man är ute och går att folk är intresserade av just färg och teckning och inte är alls medvetna om exteriören (även från sk hundfolk). Får alltid höra förtjusta utrop om hur snygg han är och att en sådan schäfer skulle de vilja ha... ;)
9443481.jpg

Och visst finns det bra schäfrar att få tag i, men som Piru säger får man lägga ner tid på att leta fram bra kennlar.

ääh fy fan...:crazy: hur i h*lvete kan man avla ett djur på detta vis?? fiins det nån få forumet som är för denna schäfer avel?+ vore kul å höra nåns motargumentation ang detta. har kan man vilja ha hunden byggd på detta sätt??

:cry:

När (om) vi någon gång ska skaffa schäfer (när sambon ska ha tjänstehund) så ska jag fråga dig då var man ska skaffa den :)

Jag tycker för övrigt att "schäfer-teckning" är fult. Jag tycker gråa och svarta schäfrar är såå mycket snyggare (och så ska de ju vara kvadratiska och kraftiga förstås.

Inga problem du kommer få en kanon hund med drifter som få.

Men visst märks det när man är ute och går att folk är intresserade av just färg och teckning och inte är alls medvetna om exteriören (även från sk hundfolk). Får alltid höra förtjusta utrop om hur snygg han är och att en sådan schäfer skulle de vilja ha... ;)

Ja, så är det verkligen!

(Obs! att jag framför någon annans åsikter...)
Har en klasskamrat vilken har en schäferkennel med inriktning på utställning. Enligt henne är det en dålig bild, föraren har ställt upp hunden fel, ena bakbenet är för långt framflyttat och bilden är tagen snett uppifrån. Hon tyckte det var en mycket vacker hund som dessutom var avlägsen släkt till några av hennes hundar.

Min personliga åsikt är som alla andra tidigare skrivit i tråden. Tycker inte att de ska vara extremt vinklade. Tycker själv att hunden på bilden ser rätt bedrövlig ut. Men som sagt, har ju den här tjejen till klasskamrat och har vid ett flertal tillfällen frågat vad de vill med aveln. Har vid de flesta tillfällen inte fått ett bättre svar än att de för rasen framåt och förbättrar den.De är ute efter en snygg utställningshund...

Det är för du inte har en aning vart du ska leta det finns massor med bra schäfrar som inte är räkor.

det skulle jag väl kunna ta reda på om jag vill. Vi har ganska bra kontakter, men eftersom vi bytt ras så har jag väl inte direkt lagt någon energi på kolla på dom. Dock tänker jag inte ta det här och nu el med dig för det är ingen mening el anledning.

Men det är inte ofta JAG ser snygga schäfrar längre i allafall. Och är man på utställning me mina andra hundar så stannar jag inte ens vid ringen där schäfrarna finns längre för man blir bara nedstämd.:(

Och ska vi gå in på färgen så är en schäfer för mig black and tan:love: och stor,grov och mörk..utan räka:p

Men då är det ju verkligen inte konstigt att du inte sett något vettigt om du bara tittat i utställningsringarna. Det är ju milsvidd skillnad på utställningslinjerna o brukslinjerna, de ser ju inte ens ut som samma ras.

Nu har jag ju ingen helbild men ingen räka här inte, jag lovar!

Det handlar väl mer om att helt enkelt konsekvent välja bort att köpa hund från de kennlar som avlar räkhundar.
Rapports_Dynamit.jpg

Ja, nu svarade någon annan för mig som du ser, men visst kommer han därifrån. Det finns förresten någon bild på honom på deras hemsida tror jag, där kan man se honom i helfigur har jag för mig.

Den där bilden har varit uppe förrut kommer jag ihåg.
Det är hemskt vad människan gör för att de tycker att det är "finare" så.

Hittade en schäfer till avel. och schäfern sägs ju vara brukshundarnas nummer 1.
Det syns väl tydligt att det är en hund byggd för att användas, eller hur?
Med den kroppen kommer han att hålla hur länge som helst :smirk:

http://www.pedigreedatabase.com/gsd/classifieds/39144.html

Ärligt talat, hur blinda är folk?

Det är hemskt. Men så länge folk köper såna hundar finns aveln kvar. Jag har en utställningsavlad schäfer som är tre år nu. Vi köpte honom för tre år sedan och då visste jag inte bättre. Tyvärr är det nog så för många valpköpare.

Idag vet jag bättre och kommer aldrig köpa en sådan schäfer igen, inte för att jag inte tycker min nuvarande är vacker eller bra men just för att det är inte sunt.

Jag skulle ha haft en bruksschäfer valp där hemma nu efter att ha letat och planerat väldigt länge men det blev ingen :(.

Men då är det ju verkligen inte konstigt att du inte sett något vettigt om du bara tittat i utställningsringarna. Det är ju milsvidd skillnad på utställningslinjerna o brukslinjerna, de ser ju inte ens ut som samma ras.

Var står det att jag bara tittar på utställnings schäfrarna? jag skrev OM man tittar på dom så blir man nedstämd.viss skillnad.

Men det är inte ofta JAG ser snygga schäfrar längre i allafall. Och är man på utställning me mina andra hundar så stannar jag inte ens vid ringen där schäfrarna finns längre för man blir bara nedstämd.

I dagens läge skulle jag aldrig köpa schäfer. Möjligen om man mot all förmodan skulle hitta en som inte va "räkschäfer

Det låter som att du i huvudsak sett utställningshundar och jag får uppfattningen om att det är så du ser på dagens schäfer-att alla ser ut så och att brukshundarna skulle vara en raritet, vilket dom faktiskt inte är!

Undrar om han har lätt att gå? Lycklig hundägare som får bära sin hund de sista 5 åren av hans liv!:(

Det är synd att hundskolan i Sollefteå lagt ner sin avel på den gamla typen av schäfer. Nu har dom ingen uppfödning alls som jag förstått det som. Min schäfertik jag hade därifrån hade höfter ua och hon såg ut i typen som den gamla modellen från 20-talet. En hund som används kan inte ha räktjärt för att hålla.

Usch! Detta är hemskt! Jag trode att folket som bestämmer rasstandard ville ha andvändbara hundar som mår bra!
Men icke då! Dom gör ju som dom då tycker är vackrast!
Ja, usch! Måste man förtöra hunden så??

Borde man inte fixa ihop lite folk och mejla dom som bestämmer dom hur den idag förstörda Schäfern ska se ut(vilket inte verkar vara så svårt.) Vad gör man inte för kompisens bästa!?:crazy:

Ska man fortsätta att förstöra hunden på detta sätt så finns ingen Schäfer kvar till slut! Kan ingen förstå!? Schäfern, den vackra brukshunden kommer inte att finnas kvar! Så sluta förstör den för i hel*e*e:eek:

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 695
Senast: YlvaG
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 042
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 150
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Hund Jag har nyligen påbörjat jakten på en ny bilbur, eftersom den vi har nu är för stor (!) och det känns svårt att motivera att ha den kvar...
2
Svar
36
· Visningar
4 275
Senast: Blueberry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18