Så det är så en schäfer ska se ut?

Sv: Så det är så en schäfer ska se ut?

Usch! Detta är hemskt! Jag trode att folket som bestämmer rasstandard ville ha andvändbara hundar som mår bra!
Men icke då! Dom gör ju som dom då tycker är vackrast!
Ja, usch! Måste man förtöra hunden så??

Borde man inte fixa ihop lite folk och mejla dom som bestämmer dom hur den idag förstörda Schäfern ska se ut(vilket inte verkar vara så svårt.) Vad gör man inte för kompisens bästa!?:crazy:

Ska man fortsätta att förstöra hunden på detta sätt så finns ingen Schäfer kvar till slut! Kan ingen förstå!? Schäfern, den vackra brukshunden kommer inte att finnas kvar! Så sluta förstör den för i hel*e*e:eek:

Vet inte om dom skulle lyssna särskilt mycket på det. Det såg man ganska tydligt på "Insider" när en schäferdomare (och även upppfödare?) och SKK:s VD var där. Trots hunden som var där, och foton på andra showschäfrar, höjdes inga ögonbryn där inte.

Sålänge det finns efterfrågan på extremt vinklade schäfrar (och det finns det tydligen eftersom att de bara blir mer och mer räkor), så tror jag att dessa osunda uppfödare kommer att fortsätta föda upp ofunktionella hundar. Tyvärr.

Misstänkte nästan det, för jag kände igen hunden :D

Vore trevligt om du vände dig till mig, som äger hunden, om det är min du syftar på - eller vi kommunicerar kanske via PIRU:smirk:

Det låter som att du i huvudsak sett utställningshundar och jag får uppfattningen om att det är så du ser på dagens schäfer-att alla ser ut så och att brukshundarna skulle vara en raritet, vilket dom faktiskt inte är!

ok ja menade inre riktigt så i alla fall, men men nu skiter vi i det;) ja har varit rättmkt på utst på senare och dom som är där är inte riktigt min smak. på bruks bland annat är dom i regel betydligt bättre. Givetvis har jag kollat in både bruks och utställnings schäfrar, annars skulle jag inte säga ngt. vi har själv en bruksschäfer kvar:)

Läste nog för snabbt, för upptäckte först idag att du hade svarat. Sorry. Men fin hund iaf ;)

sönderavlat är det enda ordet.

Det är synd att hundskolan i Sollefteå lagt ner sin avel på den gamla typen av schäfer. Nu har dom ingen uppfödning alls som jag förstått det som. Min schäfertik jag hade därifrån hade höfter ua och hon såg ut i typen som den gamla modellen från 20-talet. En hund som används kan inte ha räktjärt för att hålla.

Tycker det är bra dom la ner sin avel o satsa på gammalt svenskt blod. Dom Schäfrarna är ju trögbockar inte alls samma driv som dagens Schäfer. Bara o titta på linjerna på tävling vilka som kommer nånstans. Sen att dom Gammla är helt outstanding som spårhundar o.s.v. det är en annan sak för där har dagens Schäfer mer problem tack vare tempramentet dom kan lätt bli slarviga om de har svårt o koncentrera sig.

Sen försvaret använder ju hyffsat mycket utställningslinjer i dag tyvärr.

Sen försvaret använder ju hyffsat mycket utställningslinjer i dag tyvärr.

Inte så mycket längre i nuläget eftersom de flesta hundar som kommer in är av egen uppfödning av brukstyp.

Sen egentligen, varför tyvärr? Huvudsaken är ju att de hittar bra hundar, för dem är det ju skitsamma vad som står på pappret. Så länge hundarna går genom L-tester och arbetsprov så är de ju bevisligen bra ändå, oberoende av linjer.

heheheh dom använder visst lika mycket utställnings linjer nu bara o se vilka som förser försvaret med hundar o vilka hanar o.s.v. dom använder.
Dom använder fortfarande kennlar också.

Jo det är tyvärr att en hund går igenom ett L-test är väl ändå ingen större merit eller tycker du det?
Dom vill få fram en hund med medelmåttligt i allt för vem som helst ska kunna hantera hunden. Vi hade en hund från en kennel ska inte nämna nåt namn som tugga på två beväringar för dom inte gjorde som han ville sen fick inte den hunden vara med beväringar mer utan ett befäl tog den hunden för den var för mycket men solklart den bästa hunden vi hade iaf.

Jag var nyss och tittade när försvaret portionera ut valpar till civila personer i örebro det mesta var utställnings linjer blandat med bruks.

Senast ändrad:

Kanske inte en vidare stor merit att de går genom L-test, men de arbetsprovas också ett par veckor och där vrids hundarna in och ut för att se vad de sitter på för egenskaper. Visst ska de kunna hanteras av alla, men jag vet inte om det tvunget innebär att de är medelmåttor. Fast jag förstår din poäng. Bevakningshundarna kan vara jävlar på att spåra, men besitter kanske inte så många andra egenskaper som man efterlyser i andra grenar. Så på det sättet är de ju till viss del medelmåttor om man vill utrycka det så!

Jag har inte kollat på linjerna speciellt mycket i hundarna, men jag trodde de var av brukstyp, så jag fått höra från mina arbetsledare iaf, men de har kanske inte heller så stor koll på stamtavlorna. Så då lärde man sig nåt nytt idag. Har faktiskt funderat lite över vissa av hundarnas kroppar på jobbet. Finns vissa med extrema vinklar.

Kolla får du se jag garanterar dig att du kommer o bli förvånad över en del. Det är ju inte de extremaste utställningshundarna men ändå.

Sem hur många hundmänniskor tror du inte lurat försvaret på halvtaskiga hundar som kommer från egen uppföddning som dom sålt dyrt till försvaret. för hunden har kommit tillbax till kenneln för den dög inte som TJH eller sporthund.

Såg för några mån sen en hund från Blekinge flygflotilj (Ronneby) som var så katastrof dålig, tog bara till en massa skärpa men ingen kamplust så den bara gick där nere o kosta pengar.

Kolla får du se jag garanterar dig att du kommer o bli förvånad över en del. Det är ju inte de extremaste utställningshundarna men ändå.

Sem hur många hundmänniskor tror du inte lurat försvaret på halvtaskiga hundar som kommer från egen uppföddning som dom sålt dyrt till försvaret. för hunden har kommit tillbax till kenneln för den dög inte som TJH eller sporthund.
.

Ja, jag ska kika lite på hunddata. Kan bli intressant! PM:ar dig en hunds namn som du (om du har lust) kanske kan kika lite på linjerna på. Han har värre vinklar än många utställningsschäfrar jag sett och jag blev lite nyfiken på vad som finns i honom och du verkar kunna en hel del om linjer.

Jag vet, det kommer dit mycket skit. Köps in för enorma pengar och är där en tid för att sen ges bort eller komma tillbaka till uppfödaren/ägaren. Slöseri på skattemedel kan man tycka, och osjyst mot dressörerna som får jobba med dålig kvalité.

Ja, jag ska kika lite på hunddata. Kan bli intressant! PM:ar dig en hunds namn som du (om du har lust) kanske kan kika lite på linjerna på. Han har värre vinklar än många utställningsschäfrar jag sett och jag blev lite nyfiken på vad som finns i honom och du verkar kunna en hel del om linjer.

Jag vet, det kommer dit mycket skit. Köps in för enorma pengar och är där en tid för att sen ges bort eller komma tillbaka till uppfödaren/ägaren. Slöseri på skattemedel kan man tycka, och osjyst mot dressörerna som får jobba med dålig kvalité.

Ja skicka på du alltid kul o kolla.

Ja fy fan vad folk har skott sig på försvarsmakten o sälja dåliga hundar till dom. Sen sitter vi skattebetalare o får betala kalaset. Den Tiken jag titta på kom från Danmark från en stor kennel där o är total oduglig som Tjänstehund.

Ja, och inte är hon den enda. Har mött x antal hundar som bara varit där en tid och sen fått gå tillbaka eller ges bort till nån intresserad. Finns en särskild kennel som sålt massa hundar dit varav vääldigt mycket skit. Pinsamt tycker jag!

varken polisen eller försvaret betalar för en hund som inte gått igenom deras tester, så betalning sker vanligtvis efter 2-4 månader, klarar hunden inte denna prövotid lämnas den tillbaka utan att man betalt för hunden, dessutom är det inga enorma summor man betalar heller.

smaken är som baken delad och tur är det, det som är vackert i mitt öga behöver inte vara vackert i någon annans öga, och det respekterar jag skulle önska att fler på detta forum respekterade andras tycke och smak oxså

Det jag alltid har undrat över är varför man tex inte använder vissda hundar i ENBART skydd och vissa i ENBART spår och så vidare.
Borde inte det göra saker och ting lättare men framförallt effektivare?

Jag menar alltså att några hundar skulle det vara så mycket jävlar anamma i att de kunde gå...ja tex kravaller? Om de är extrema kanske de är svåra att styra upp iof men med tanke på att det inte är kravaller i Sverige varje dag så tycker man att det borde finnas tid nog att träna ett par såna hundar..De behöver väl inte vara jättemånga av den typen heller?

Är det möjligt att göra så?

varken polisen eller försvaret betalar för en hund som inte gått igenom deras tester, så betalning sker vanligtvis efter 2-4 månader, klarar hunden inte denna prövotid lämnas den tillbaka utan att man betalt för hunden, dessutom är det inga enorma summor man betalar heller.

Fast det jag och PIRU diskuterade var de hundar som köps in efter att ha gått genom arbetsprover osv och sedan utbildas en tid, men upptäcks att de inte håller. Då har man lagt ner relativt mycket pengar på dessa hundar, både i form av inköp och utbildning.

Och jo, jag skulle nog vilja påstå att både polisen och försvaret lägger rätt mycket pengar på inköpen.

det är precis så man gör! vissa skall användas till vissa specialgrenar, och det finns utbildade kravallhundar i sverige likväl som det finns utbildade likhundar osv det är inte så att alla hundar skall vara utb i alla grenar och därav behöver alla hundar inte vara "vassa" och inom försvaret framförallt inom bevakning prioriteras en god näsa

Fast det jag och PIRU diskuterade var de hundar som köps in efter att ha gått genom arbetsprover osv och sedan utbildas en tid, men upptäcks att de inte håller. Då har man lagt ner relativt mycket pengar på dessa hundar, både i form av inköp och utbildning.

Och jo, jag skulle nog vilja påstå att både polisen och försvaret lägger rätt mycket pengar på inköpen.

oftast kan placera om dom inom arbetsgruppen men går inte det så givetvis förlorar man pengar, men några hiskeliga summor är det sällan tal om (fast det är klart att det beror på vad man jämför med) sen är det så att de flesta som tagit sig igenom proceduren klarar sig, men det är väldigt olika från län till län

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 695
Senast: YlvaG
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 042
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 150
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Hund Jag har nyligen påbörjat jakten på en ny bilbur, eftersom den vi har nu är för stor (!) och det känns svårt att motivera att ha den kvar...
2
Svar
36
· Visningar
4 275
Senast: Blueberry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18