Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det betyder inget precis idag, men för hur kriget kommer att sluta betyder det antagligen mycket mer än vad vi kan föreställa oss. Om ens egen befolkning, väl medveten av konsekvenserna protesterar öppet så har man redan förlorat mycket, Putin vet det, ryssarna vet det och dom gör det ändå.
Hoppas att du har rätt!
Jag hoppas att Ryssland en vacker dag kan välja sin egen ledare under demokratiska former, när Putin är borta, och att detta kan vara ett tecken på det.

Opinionen i landet gällande invasionen i Afghanistan vände snabbt när liksäckarna började anlända. Jag tror på en liknande situation nu.

Stämmer det att det är en stor andel vanliga värnpliktiga och inte stamanställda som utgör styrkorna i Ukraina så är det också till Ukrainas fördel. Men då blir jag lite rädd för att han håller elittrupperna i reserv... för om/när väst anfaller.
Stamanställda?

Apropå det sista, jag läste något om att den militär som är aktiv i Ukraina nu är bara 1/3 av militären som omringar/omringat Ukraina. Så de är många kvar också.
Plus påståendet att en del är tjetjener i förhoppning om att ryssarna inte bryr sig lika mycket om dem.

Stamanställda?

Apropå det sista, jag läste något om att den militär som är aktiv i Ukraina nu är bara 1/3 av militären som omringar/omringat Ukraina. Så de är många kvar också.
Plus påståendet att en del är tjetjener i förhoppning om att ryssarna inte bryr sig lika mycket om dem.

Ja, anställda yrkesmilitärer. De har ett annat system än vad vi har, deras vanliga värnpliktiga är inte samma sak som våra.

Edit: Och deras elitstyrkor är riktigt ruggiga.

Nu påstår ryska statsnyheterna också att Ukraina lynchar alla soldater som lägger ned vapen :rolleyes: jösses, vad mycket lögner de drar till med!

Tja, fast våra elitstyrkor är inte kattungar heller direkt ;)
chuyfoxy-cat.gif

Kattungar är inget att fnysa åt heller :mad::D

Nu påstår ryska statsnyheterna också att Ukraina lynchar alla soldater som lägger ned vapen :rolleyes: jösses, vad mycket lögner de drar till med!

Det är inget jag ser som osannolikt tyvärr. Fan vet hur jag skulle agera om jag fick händerna på någon som attackerat vårt land.

Men det ser absolut ut som ett sätt att elda på trupperna och svetsa samman landet.

Känner nånstans att det är skönt att mina morföräldrar inte längre lever och behöver se detta som sker just nu. De levde under andra världskriget och fick fly karelen.

Idag pratade jag med en person och på hans jobb är det flera som tagit ledigt (inom bygg) för att åka ner och strida då deras familjer bor och lever där. Inte jättestor chans att de kommer tillbaka men ja vad ska de göra :(
Jag intervjuade en kvinna som kom från Finland som krigsbarn. Försöker samla mod att ringa henne och prata nu, men jag har redan pratat med pappa igår, och flyktingvänner idag, och har fler på rad. Jag orkar ett samtal om dagen, men det behövs. Mest för dem. Varje gång det blir nytt krig ringer jag min runda. Spelar in alla samtal. Sen gråter jag för att det aldrig tar slut.

Gjorde mitt första arbete om flyktingar från Andra Världskriget i gymnasiet. Då var jag ung och dum och tänkte att vi var på väg till något bättre och att det där med att intervjua nyanlända flyktingar för historisk dokumentation var dåtid. Tji fick jag. Har själv intervjuat från Balkan, Syrien, och HBTQ-flyktingar. Det bara fortsätter och fortsätter.

79DEA6E9-F3E2-4CD1-9648-2CAC839455A5.webp

Det är inget jag ser som osannolikt tyvärr. Fan vet hur jag skulle agera om jag fick händerna på någon som attackerat vårt land.

Men det ser absolut ut som ett sätt att elda på trupperna och svetsa samman landet.
Det verkar dock som att de påstår att man lynchar ukrainska soldater som lägger ned vapen, inte ryska. Ursäkta otydligheten!

Personligen kan jag tycka att landsförräderi i krigstid skulle kunna ha dödsstraff.
Det skulle behöva vara oerhört grova förräderier för min del.

Personligen är jag inte för dödsstraff för feghet i strid. Det är fullt naturligt att bli skräckslagen inför möjligheten av ens egen död.

Edit: Jag menar alltså att det inte är alltid som man kan kontrollera sina egna reaktioner, och ibland kan det bli fel (som att man stelnar till etc).

Viss skillnad på avrättningar enligt lagen, och "lynchningar och massakers" som Ryssland beskriver det dock.
Jag ser det inte alls som omöjligt att Ukraina avrättar medborgare som vägrar strida faktiskt.

Ukraina har ju kallat in ALLA män mellan 18 och 64 för att strida mot Ryssland.

Om ett land då ser mellan fingrarna ifall vissa säger "nja det här är inte min grej, jag tänkte dra hem och kolla på tv" — då får man problem med disciplinen och lydnaden. Samtidigt visar ledningen de kvarvarande att om man flyr från fronten så dör man.

I en krigssituation gör man som man är tillsagd, man tänker inte själv.

(Klippen jag sett kom från Late Night with Seth Meyers <- länk om någon vill se.)
Spännande det här med bilderna från Kremls säkerhetskabinett - de enorma avstånden i rummet mellan Putin och han närmaste män (och kvinna).

Tänker direkt på bilderna på när Macron nyligen besökte Putin, och det där jättestora bordet som det spekulerades om det skulle vara nån sorts maktdemostration.

putin-macron.jpg

Jag tror det är så enkelt som att Putin är vettskrämd för Covid, och har dragit det här med avstånd in absurdum.
Och att hans självisolering - yes, han har under pandemin placerat sig i en bubbla - under två år inte varit nyttigt för hans mentala hälsa.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 620
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 557

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka