Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var har du fått det ifrån, att alla män inom en viss ålder tvingas delta i strider :confused:

Har man inte gjort värnplikten av en eller annan anledning (oftast pga någon form av sjukdom/för "klen" på ett eller annat sätt), så blir man inte inkallad för strid och värnplikten är könsneutral, så den gäller precis lika mycket för kvinnor.

Däremot kan man bli ålagd annat.
Ukraina har förbjudit män mellan 18 och 60 att lämna landet, och dessa lär kallas in:

"Ukrainian men age 18-60 prohibited from leaving
Ukraine's border guard has said that males aged 18-60 are not allowed to leave the country in a statement posted on its Facebook account.

The border guard said that this restriction will last for the duration of the period of martial law in Ukraine.

Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy declared martial law earlier on Thursday shortly after it was reported that Russia had attacked Ukraine."

Källa: Deutsche Welle

Men förstår du att ryssarna givetvis spinner till allt de skriver om sina motståndare?!

Jag förstår faktiskt inte vad du menar om inkallningen. Vad tycker du att ett attackerat land ska göra då, förutom att tvinga sina medborgare att ställa upp?

Fängelse är knappast tillräckligt avskräckande för att tvinga folk att lyda. I vissa situationer MÅSTE man kunna lita på att manskapet (no pun intended) verkligen kommer att göra som man säger. Det går inte att föra ett försvarskrig där säg 20 % ev hoppar av för att de inte känner för. Då blir det fullständigt omöjligt att planera strategier som är möjliga att genomföra.

Ska Ukraina ge walk over och låta Ryssland ta över deras land eller?
Om Ryssland spinner till allt de skriver om sina motståndare? Jag skulle vilja påstå kallt att allt de skriver går igenom först Putins eller hans lojala undersåtar först. Så ja? Läs mitt första inlägg om detta, där skriver jag ju hur tydligt som helst vad jag ansåg om detta??

Ukraina har förbjudit män mellan 18 och 60 att lämna landet, och dessa lär kallas in:

"Ukrainian men age 18-60 prohibited from leaving
Ukraine's border guard has said that males aged 18-60 are not allowed to leave the country in a statement posted on its Facebook account.

The border guard said that this restriction will last for the duration of the period of martial law in Ukraine.

Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy declared martial law earlier on Thursday shortly after it was reported that Russia had attacked Ukraine."

Källa: Deutsche Welle
Om du hade läst ovan svar, så hade du märkt att copy/paste var onödigt.

I samma veva skrev du om att du är kvinna och alltså får välja och mig veterligen bor du inte i Ukraina, så varför ska jag ta för givet att ditt "alla män" gäller någon annanstans?
För att jag kan/försöker tänka mig in i deras situation? Och om det skulle komma ut en sådan order här i Sverige.

Det är mest en känsla hos mig, som uppkommit av att ha fått växa upp i en trygg demokrati där ens rättigheter och frihet varit viktiga. För du har ju rätt, det är del av ens plikt. Tackolov att jag inte behöver bestämma och beordra folk till saker.

Sedan vill jag noga påpeka att jag talade om fängelsestraff/arbete i fråga om feghet i strid. Och att jag skrev att i oerhört grova landsförräderier så kan jag också förstå dödstraff. Det är skillnad på de två.
Man måste alltid ha med sig att demokrati inte är en självklarhet och att det är något som måste försvaras vid behov.

Ja, men jag har enbart pratat om landsförräderi.

Om Ryssland spinner till allt de skriver om sina motståndare? Jag skulle vilja påstå kallt att allt de skriver går igenom först Putins eller hans lojala undersåtar först. Så ja? Läs mitt första inlägg om detta, där skriver jag ju hur tydligt som helst vad jag ansåg om detta??
Nå, jag tänkte att det kanske inte är något att höja på ögonbrynen åt. Jag är inte det minsta förvånad över att Ryssland överdriver, det är en sak de är väldigt bra på.

Nu påstår ryska statsnyheterna också att Ukraina lynchar alla soldater som lägger ned vapen :rolleyes: jösses, vad mycket lögner de drar till med!
Nå, jag tänkte att det kanske inte är något att höja på ögonbrynen åt. Jag är inte det minsta förvånad över att Ryssland överdriver, det är en sak de är väldigt bra på.

Om jag ska vara petnoga så höjde jag inte på ögonbrynen, utan jag rullade med ögonen.

Menade på Ukrainas order om att alla män mellan 18-60, det har tagits upp tidigare i tråden.
Jag tror inte ens i Ukraina just nu, kommer alla män mellan 18-60 skickas till att delta i strider.
Det finns så mycket annat att göra bakom de som deltar i strider, att det inte kommer vara nåt problem med att finna vettiga uppgifter till de som inte är lämpade för fronten.

Känns som att folk missförstår mig lite lätt, men jag tycker fortfarande att detta är intressant och viktigt ämne. Så jag hoppas att ni inte missförstår mig alltför lätt och ber om tålamod med mig även i fortsättningen. Nu ska jag pausa.

Och delta kan ju betyda en massa saker.
Jag är även gravt hörselskadad så jag tror inte att man hade velat ha mig i aktiv stridstjänst ändå (värnplikten sa nej).
Så jag skulle väl få se var jag kan hoppa in och hjälpa till.

För att komma med lite av en klyscha... alla kan göra någonting. Hamnar vi i en situation där vi blir invaderade går det inte att stå vid sidan av.

Personligen kommer jag att ha vapen i hand om det händer.

Jag känner likadant. Min familj kommer från Norra Karelen, och bodde vid vad som nu är gränsen mellan Finland och Viborg. Man kan sammanfatta det med att de (och vi) levde hela livet med PTSD efter att ha spenderat 5 år i strid. (Både farfar och morfar var 19 år 1939, och ryckte in så fort kriget var ett faktum. Mormor var 17 men ljög om sin ålder för att få tjänstgöra.)
Jag har svårt att tänka mig hur den här typen av bilder skulle ha stressat en åldring med den bakgrunden.
Min farfar hade "svagt hjärta" och onämnd panikångest o PTSD efter sina krigsupplevelser. Vilket påverkade ALLA i hans närhet. Och genom min pappa även mig.
Även min mamma påverkades av sina föräldrars och tidigare generationers upplevelser, i både stort och smått.
Bara t ex traditionerna kring kyrkogårdsbesök är i stort påverkade av de som föll under krigen.

Jag är glad över att min pappa inte får uppleva detta, men jag saknar möjligheten att få prata om det med honom.

För att komma med lite av en klyscha... alla kan göra någonting. Hamnar vi i en situation där vi blir invaderade går det inte att stå vid sidan av.

Personligen kommer jag att ha vapen i hand om det händer.
Överväger faktiskt att gå med i hemvärnet så man kan få nån form av roll vid behov. Plus att man kan hjälpa till vid andra katastrofer.

Överväger faktiskt att gå med i hemvärnet så man kan få nån form av roll vid behov. Plus att man kan hjälpa till vid andra katastrofer.

Om man inte kan tänka sig väpnad tjänst finns det ju många andra funktioner. Själv har jag tidigare varit aktiv i Blå Stjärnan, och är lite sugen på att söka bilkåren. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 620
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka