Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag anser att man måste skilja mellan desertering och landsförräderi. Nu är jag emot dödsstraff av princip och anser att inte ens landsförräderi ska bestraffas med dödstraff. Desertering ska absolut inte bestraffas med dödstraff. Det är ingen av oss som vet hur vi skulle reagera när det är skarpt läge. Jag rekommenderar Shot at Dawn en dokumentär som handlar om brittiska desertörer under WWI (finns på youtube). Under Vietnam kriget så tog Sverige emot ett antal amerikanska desertörer som kallats in mot sin vilja och riskerade dödsstraff eftersom de deserterat under krig. Under WWII så sköt de politiska kommissarierna ryska soldater som deserterade/flydde och drev dem mot tyskarna där de blev nedmejade.

I am prepared to die, but there is no cause for which I am prepared to kill

Mahatma Gandhi

Det sägs att det går dåligt på marken i Ukraina. För den ryska invasionen, framför allt för de som kommer norrifrån. Deras underhållslinjer funkar inte. De tvingas stjäla mat. Tilltvinga sig diesel av lokalbefolkningen. En del diesel de kommer över är tyvärr fulspetsad med socker. Kallades sånt för civil olydnad i telefonkatalogen..?

De ryska mekaniserade infanteriförbanden hade inte stridsvärdet på topp vid invasionens början. De hade bott i tält i veckor i gegga. Och nu har de för lite mat. Och dåligt med bränsle.

(Helt obekräftade rykten utan någon som helst källhänvisning)

Jag anser att man måste skilja mellan desertering och landsförräderi. Nu är jag emot dödsstraff av princip och anser att inte ens landsförräderi ska bestraffas med dödstraff. Desertering ska absolut inte bestraffas med dödstraff. Det är ingen av oss som vet hur vi skulle reagera när det är skarpt läge. Jag rekommenderar Shot at Dawn en dokumentär som handlar om brittiska desertörer under WWI (finns på youtube). Under Vietnam kriget så tog Sverige emot ett antal amerikanska desertörer som kallats in mot sin vilja och riskerade dödsstraff eftersom de deserterat under krig. Under WWII så sköt de politiska kommissarierna ryska soldater som deserterade/flydde och drev dem mot tyskarna där de blev nedmejade.

I am prepared to die, but there is no cause for which I am prepared to kill

Mahatma Gandhi
Jag håller med, du skrev bättre om det än jag!

Landsförräderi är en sak jag funderar över, typ genocide av egna befolkningen eller liknande oerhört grova brott. Jag förstår ju då de som vill ha dödsstraff mera då. Jag skulle personligen ha lättare för att stå passiv då, skulle inte stå i vägen direkt :grin:

Det sägs att det går dåligt på marken i Ukraina. För den ryska invasionen, framför allt för de som kommer norrifrån. Deras underhållslinjer funkar inte. De tvingas stjäla mat. Tilltvinga sig diesel av lokalbefolkningen. En del diesel de kommer över är tyvärr fulspetsad med socker. Kallades sånt för civil olydnad i telefonkatalogen..?

De ryska mekaniserade infanteriförbanden hade inte stridsvärdet på topp vid invasionens början. De hade bott i tält i veckor i gegga. Och nu har de för lite mat. Och dåligt med bränsle.

Läste något liknande, två fd generaler ska ha diskuterat på CNN och kommit överens om att Ryssland inte har tillräckligt många soldater och för dålig logistik för att uppehålla denna fyrfrontskrig under en längre period.

Jag hade inte tänkt på det som ett fyrfrontskrig men de är ju i främmande land och behöver dela upp sig över flera fronter. Visserligen Ukraina också men de är åtminstone hemma och har troligen stöd av de civila.

De andra fronterna verkar hålla sig ganska bra trots allt. Men den i Kyiv som Ryssland antagligen satsat lite extra på verkar inte gå lika bra. Kanske det blir upp till civilbefolkningen...

Liten tanke - Om Ukraina håller ut och logistiken blir allt värre, kan det verkligen hända att Ryssland backar? Jag har varit pessimistisk och tänkt att det är bara en tidsfråga hittills annars.

Denna natt verkar ha varit/är den natt som Ryssland förväntades att satsa på att ta över Kyiv. Det finns såklart rapporter om strider i Kyiv. Men än så länge verkar det hålla..? Hoppas innerligt att jag vaknar till samma nyheter!

Jag håller med, du skrev bättre om det än jag!

Landsförräderi är en sak jag funderar över, typ genocide av egna befolkningen eller liknande oerhört grova brott. Jag förstår ju då de som vill ha dödsstraff mera då. Jag skulle personligen ha lättare för att stå passiv då, skulle inte stå i vägen direkt :grin:
Direkt tänker jag på makarna Rosenberg som avrättades för espionage på Sing Sing i New York 1953. De hade läckt bland annat planerna för tillverkning av kärnvapen till Sovjet, men en hel del annat också. Allt jag läst och hört tyder på att de var skyldiga, och man kan förstå varför USA såg det som ett så allvarligt brott eftersom man innan dess hade varit ensamma om att ha färdigutvecklad kärnvapenteknik. Men Sovjet och världen bör ha listat ut det själva till sist ändå. Och hittills är USA den enda nation som använt tekniken mot en annan nation.

Skulle vi vilja se vår nation avrätta landsförrädare? Mitt svar är ett självklart nej.

Hoppas uppgifterna stämmer. Gärna lite corona och calici också.
(Allra helst till Putin. För jag antar att soldaterna bara lyder order.)

Direkt tänker jag på makarna Rosenberg som avrättades för espionage på Sing Sing i New York 1953. De hade läckt bland annat planerna för tillverkning av kärnvapen till Sovjet, men en hel del annat också. Allt jag läst och hört tyder på att de var skyldiga, och man kan förstå varför USA såg det som ett så allvarligt brott eftersom man innan dess hade varit ensamma om att ha färdigutvecklad kärnvapenteknik. Men Sovjet och världen bör ha listat ut det själva till sist ändå. Och hittills är USA den enda nation som använt tekniken mot en annan nation.

Skulle vi vilja se vår nation avrätta landsförrädare? Mitt svar är ett självklart nej.

Vilja se? Nej. Men i ett skarpt läge faktiskt göra det? Ja.

Ukrainas förre president på huvudstadens gator, med vapen och några hundra frivilliga.
En kvinna som sjunger nationalsången och gråter, samtidigt som hon städar efter bombningsförödelsen i sitt hem.
En journalist som bor i sin hall tillsammans med sin rädda katt och både jobbar, äter och sover på bara en kvadratmeter eller två.

Några, för mig, viktiga intryck.

Det är lite märkligt att det verkar som att Ryssland underskattat motståndskraften. Tror de i större utsträckning på sin egen propaganda än vad vi kan ana (alltså att ukrainare i gemen skulle välkomna eller vara mer likgiltiga inför Rysslands övertagande)?

Att angripa någon i deras hem, det enda människor har, i deras hemland, ger en extremt mycket högre stridsmoral än att skickas som soldat in ett främmande land för att ta över. I ett sådant krig går det inte att räkna med antal soldater och vapensystem och väga mot varandra i relationen 1:1.

Det är lite märkligt att det verkar som att Ryssland underskattat motståndskraften. Tror de i större utsträckning på sin egen propaganda än vad vi kan ana (alltså att ukrainare i gemen skulle välkomna eller vara mer likgiltiga inför Rysslands övertagande)?

Att angripa någon i deras hem, det enda människor har, i deras hemland, ger en extremt mycket högre stridsmoral än att skickas som soldat in ett främmande land för att ta över. I ett sådant krig går det inte att räkna med antal soldater och vapensystem och väga mot varandra i relationen 1:1.

Kanske, det som ser sig som härskare har underskattat andra folk och nationer förut. Eller så har man räknat med att allt inte kommer gå enligt planen och har reserver och fler taktiker att ta till. Att offra trupper medan andra planer är i verket vore ganska typiskt för denna nation, men vi får se hur det utvecklas. Man ska asolut inte underskatta Ukrainas folks vilja och kämparglöd. På det sättet tycker jag Zelenskyj gör ett mycket bra jobb utåt nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 620
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka