Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det skulle behöva vara oerhört grova förräderier för min del.

Personligen är jag inte för dödsstraff för feghet i strid. Det är fullt naturligt att bli skräckslagen inför möjligheten av ens egen död.

Edit: Jag menar alltså att det inte är alltid som man kan kontrollera sina egna reaktioner, och ibland kan det bli fel (som att man stelnar till etc).

Landsförräderi i krig (idag) är inte feghet i strid (tänk snarast i stil med Quisling).

Jag har noll problem med dödsstraff för landsförräderi... och då är jag emot dödsstraff.

Spännande det här med bilderna från Kremls säkerhetskabinett - de enorma avstånden i rummet mellan Putin och han närmaste män (och kvinna).

Tänker direkt på bilderna på när Macron nyligen besökte Putin, och det där jättestora bordet som det spekulerades om det skulle vara nån sorts maktdemostration.

Visa bifogad fil 86524

Jag tror det är så enkelt som att Putin är vettskrämd för Covid, och har dragit det här med avstånd in absurdum.
Och att hans självisolering - yes, han har under pandemin placerat sig i en bubbla - under två år inte varit nyttigt för hans mentala hälsa.
Det krympte i tvätten?

1645820615704.webp

Spännande det här med bilderna från Kremls säkerhetskabinett - de enorma avstånden i rummet mellan Putin och han närmaste män (och kvinna).

Tänker direkt på bilderna på när Macron nyligen besökte Putin, och det där jättestora bordet som det spekulerades om det skulle vara nån sorts maktdemostration.

Visa bifogad fil 86524

Jag tror det är så enkelt som att Putin är vettskrämd för Covid, och har dragit det här med avstånd in absurdum.
Och att hans självisolering - yes, han har under pandemin placerat sig i en bubbla - under två år inte varit nyttigt för hans mentala hälsa.
Det där dementerades tidigare. Det var en åtgärd för att undvika covid iom att Macron vägrade låta sig coronatestas i Ryssland.

Därav fixade ryssarna fram ett extra långt bord ifall någon av dem skulle ha varit smittad av covid.

Jag ser det inte alls som omöjligt att Ukraina avrättar medborgare som vägrar strida faktiskt.

Ukraina har ju kallat in ALLA män mellan 18 och 64 för att strida mot Ryssland.

Om ett land då ser mellan fingrarna ifall vissa säger "nja det här är inte min grej, jag tänkte dra hem och kolla på tv" — då får man problem med disciplinen och lydnaden. Samtidigt visar ledningen de kvarvarande att om man flyr från fronten så dör man.

I en krigssituation gör man som man är tillsagd, man tänker inte själv.
Nej det är nog inte omöjligt, men jag motsade påståendet att man skulle lyncha och massakera ukrainska vägrare. Det låter ju som att man påstår att grupper av vanliga soldater brutalt mördar dessa vägrare.

Apropå inkallningen, jag har funderat på den delen. Nu har jag turen att vara kvinna så jag kan fatta beslutet själv om jag skulle hamna i den situationen. Men jag tycker inte att det inte är riktigt rätt att tvinga alla män inom en viss ålder att delta i strider.
Jag förstår ju nödvändigheten bakom, men det känns ändå inte riktigt rätt om du förstår vad jag menar?

Apropå dödsstraffet, så tänker jag att man snarare skulle råka ut för fängelse än dödsstraff. Eller kanske arbete i fabriker för vapen eller andra föremål för striderna.
Men jag är ju motståndare till dödsstraff, därav min motvilja. Dock är krig något unikt och man kan ju behöva göra saker som annars inte varit tillåtna.

Nej det är nog inte omöjligt, men jag motsade påståendet att man skulle lyncha och massakera ukrainska vägrare. Det låter ju som att man påstår att grupper av vanliga soldater brutalt mördar dessa vägrare.

Apropå inkallningen, jag har funderat på den delen. Nu har jag turen att vara kvinna så jag kan fatta beslutet själv om jag skulle hamna i den situationen. Men jag tycker inte att det inte är riktigt rätt att tvinga alla män inom en viss ålder att delta i strider.
Jag förstår ju nödvändigheten bakom, men det känns ändå inte riktigt rätt om du förstår vad jag menar?

Apropå dödsstraffet, så tänker jag att man snarare skulle råka ut för fängelse än dödsstraff. Eller kanske arbete i fabriker för vapen eller andra föremål för striderna.
Men jag är ju motståndare till dödsstraff, därav min motvilja. Dock är krig något unikt och man kan ju behöva göra saker som annars inte varit tillåtna.

Även om du inte är i ett stridande förband är du i en ålder där du är skyldig att delta i landets försvar.

Visa bifogad fil 86524

För att vara ärlig så tror jag att han levt mer isolerad än de flesta makthavare i flera års tid då han är en paranoid f.d KGB-agent med god insikt i hur lätt det är att ha ihjäl någon bara man kommer tillräckligt nära.

Vi har totalförsvarsplikt i det här landet, vilket gäller både kvinnor och män. Du och jag kommer alltså inte få välja. Tack o lov.
Varför är det inte rätt? Jag anser faktiskt att man har plikt att försvara sitt land och sin demokrati - det är en del att en del av landet.

Jag är med mot dödsstraff i normalfallet, men landsförräderi i krigstid är något helt annat än "vanliga" brott och under krig så är inte fängelsestraff till så mkt nytta imo.

Men förstår du att ryssarna givetvis spinner till allt de skriver om sina motståndare?!

Jag förstår faktiskt inte vad du menar om inkallningen. Vad tycker du att ett attackerat land ska göra då, förutom att tvinga sina medborgare att ställa upp?

Fängelse är knappast tillräckligt avskräckande för att tvinga folk att lyda. I vissa situationer MÅSTE man kunna lita på att manskapet (no pun intended) verkligen kommer att göra som man säger. Det går inte att föra ett försvarskrig där säg 20 % ev hoppar av för att de inte känner för. Då blir det fullständigt omöjligt att planera strategier som är möjliga att genomföra.

Ska Ukraina ge walk over och låta Ryssland ta över deras land eller?

Även om du inte är i ett stridande förband är du i en ålder där du är skyldig att delta i landets försvar.
Och delta kan ju betyda en massa saker.
Jag är även gravt hörselskadad så jag tror inte att man hade velat ha mig i aktiv stridstjänst ändå (värnplikten sa nej).
Så jag skulle väl få se var jag kan hoppa in och hjälpa till.

jag tycker inte att det inte är riktigt rätt att tvinga alla män inom en viss ålder att delta i strider.

Var har du fått det ifrån, att alla män inom en viss ålder tvingas delta i strider :confused:

Har man inte gjort värnplikten av en eller annan anledning (oftast pga någon form av sjukdom/för "klen" på ett eller annat sätt), så blir man inte inkallad för strid och värnplikten är könsneutral, så den gäller precis lika mycket för kvinnor.

Däremot kan man bli ålagd annat.

Vi har totalförsvarsplikt i det här landet, vilket gäller både kvinnor och män. Du och jag kommer alltså inte få välja. Tack o lov.
Varför är det inte rätt? Jag anser faktiskt att man har plikt att försvara sitt land och sin demokrati - det är en del att en del av landet.

Jag är med mot dödsstraff i normalfallet, men landsförräderi i krigstid är något helt annat än "vanliga" brott och under krig så är inte fängelsestraff till så mkt nytta imo.
Det är mest en känsla hos mig, som uppkommit av att ha fått växa upp i en trygg demokrati där ens rättigheter och frihet varit viktiga. För du har ju rätt, det är del av ens plikt. Tackolov att jag inte behöver bestämma och beordra folk till saker.

Sedan vill jag noga påpeka att jag talade om fängelsestraff/arbete i fråga om feghet i strid. Och att jag skrev att i oerhört grova landsförräderier så kan jag också förstå dödstraff. Det är skillnad på de två.

Ännu angående lämpligt straff för desertörer:

Den som ens kan räkna litegrann på sannolikhet fattar ju direkt att det är tryggare att sitta i fängelse än att vara tvungen att strida vid fronten.

Så om straffet för att desertera vore fängelse skulle garanterat massor välja trygga fängelset istället. Bättre att krypa in där än att riskera att dö.

Militärledningen behöver trupper som slåss, inte män och kvinnor som sitter i fängelse.
En eller två som avrättas i avskräckande syfte — tja, det är smällar man får ta.

(Jag är givetvis också kraftigt mot dödsstraff i normalfallet och vägrar t.ex besöka Kina av denna orsak).

Var har du fått det ifrån, att alla män inom en viss ålder tvingas delta i strider :confused:

Har man inte gjort värnplikten av en eller annan anledning (oftast pga någon form av sjukdom/för "klen" på ett eller annat sätt), så blir man inte inkallad för strid och värnplikten är könsneutral, så den gäller precis lika mycket för kvinnor.
Menade på Ukrainas order om att alla män mellan 18-60, det har tagits upp tidigare i tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 620
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka