Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tom Tucker babblade på Fox om att Putin har åtminstone inte kallat dem rasister (och en massa andra saker som Putin inte gjort mot dem), tydligt antydande på att Putin inte är lika illa som demokraterna/Bidens/Obama O_o

Republikarna är i övrigt skitförvirrade över om de ska vara emot krig eller inte. De kallar Bidens feg och svag samtidigt som de inte vill vara i krig etc.. Samtidigt som deras ledare/nästa kandidat tycker att Putin är ett geni.

(Klippen jag sett kom från Late Night with Seth Meyers <- länk om någon vill se.)

Senast ändrad:
Eurovision är nog viktigt för ryssarna egentligen, dels ville det inte som jag förstod de bli uteslutna ur tävlingen. De menar att de flesta ryska musikerna står utanför politiken - de talades om de på radio så lyssna med halvt öra när jag mockade. Försöker inte varken läsa eller titta så mycket på tv just nu pga av att det bara får mig att må dåligt tyvärr. Det är hemskt allt som pågår men just nu orkar inte min hjärna ta in allt. Tittade större delen av dagen igår.

Eurovision är nog viktigt för ryssarna egentligen, dels ville det inte som jag förstod de bli uteslutna ur tävlingen. De menar att de flesta ryska musikerna står utanför politiken - de talades om de på radio så lyssna med halvt öra när jag mockade. Försöker inte varken läsa eller titta så mycket på tv just nu pga av att det bara får mig att må dåligt tyvärr. Det är hemskt allt som pågår men just nu orkar inte min hjärna ta in allt. Tittade större delen av dagen igår.

Generellt tycker jag att en ska inte blanda samman artister/sportutövare för mycket. Men sedan har vi de där linjerna i sanden och i det här fallet är det helt rätt att sanktionerna innefattar kultur och sport. Det är en markering som kostar i prestige och i vissa fall även i pengar.

Generellt tycker jag att en ska inte blanda samman artister/sportutövare för mycket. Men sedan har vi de där linjerna i sanden och i det här fallet är det helt rätt att sanktionerna innefattar kultur och sport. Det är en markering som kostar i prestige och i vissa fall även i pengar.

Precis. Man ska inte sluta köpa musik från ryska artister eller böcker skrivna av ryska författare(om de inte är Putin-vänliga). Men stora musik- och sportevenemang handlar inte om bara om utövarna utan är också en möjlighet för länderna att visa upp och rentav marknadsföra sig själva. Att det går så långt att ett land blir uteslutet är stort.

Såg just ett klipp på en rysk tennisspelare skrev på en kamera "no war please" efter en vinst i Dubai.
Modigt att våga göra så nu, jag undrar vad som kommer hända, om något :crazy: Som du säger så ligger det ju pengar och prestige i sporten, och då om dessa idrottare säger något..

Såg just ett klipp på en rysk tennisspelare skrev på en kamera "no war please" efter en vinst i Dubai.
Modigt att våga göra så nu, jag undrar vad som kommer hända, om något :crazy: Som du säger så ligger det ju pengar och prestige i sporten, och då om dessa idrottare säger något..

Flera ryska artister och sportutövare har ju uttalat sig emot kriget. Flera av dem befinner sig ju utanför Ryssland och personligen hade jag väl inte åkt tillbaka dit i första taget. Men även sådana som befinner sig inom landet har ju gjort sin röst hörd och det tycker jag är oerhört modigt.

Detta fick mig att rysa.
Talking to a 25-year old girl in the subway shelter in Kyiv. When asked what her plans were for the coming days, she said immediately "make Molotov cocktails."
Jag har undrat lite om hur motståndet ser ut bland civila ukrainarna, jag är glad att detta antyder att de inte ger upp i första taget.

Känner nånstans att det är skönt att mina morföräldrar inte längre lever och behöver se detta som sker just nu. De levde under andra världskriget och fick fly karelen.
Jag känner likadant. Min familj kommer från Norra Karelen, och bodde vid vad som nu är gränsen mellan Finland och Viborg. Man kan sammanfatta det med att de (och vi) levde hela livet med PTSD efter att ha spenderat 5 år i strid. (Både farfar och morfar var 19 år 1939, och ryckte in så fort kriget var ett faktum. Mormor var 17 men ljög om sin ålder för att få tjänstgöra.)
Jag har svårt att tänka mig hur den här typen av bilder skulle ha stressat en åldring med den bakgrunden.

Flera ryska artister och sportutövare har ju uttalat sig emot kriget. Flera av dem befinner sig ju utanför Ryssland och personligen hade jag väl inte åkt tillbaka dit i första taget. Men även sådana som befinner sig inom landet har ju gjort sin röst hörd och det tycker jag är oerhört modigt.
Ja precis! Det är ju inte som att man vet att man kommer ut oskadd om man blir arresterad :crazy:

Detta fick mig att rysa.

Jag har undrat lite om hur motståndet ser ut bland civila ukrainarna, jag är glad att detta antyder att de inte ger upp i första taget.

Stridsmoralen i Ukraina verkar vara extremt god.

Edit: De har slagits mot ryssarna länge... zaporizjakosackerna var på Sveriges sida under Karl XIIs fälttåg i Ryssland (även om jag hoppas det går bättre för dem den här gången :D).

Senast ändrad:
Var ute och gick med barnen idag och kom på mig själv med att lyssna efter flyglarm och titta efter stridsplan. Likaså försöka tänka ut hur vi snabbast skulle ta oss hem om det skulle bli något. Låter helt sjukt när jag skriver det.

Det känns lite som att det här kriget är betydligt mer beroende av befolkningen (I ryssland framförallt) än de flesta andra krig kanske varit.. Det ryska folket verkar inte speciellt peppade på krig trots propaganda och det är nog den vekaste punkten i detta läget. Nog för att ryssarna varit väldigt trogna sitt land men dumma är dom inte heller, dom flesta vet nog att det inte handlar om nån provokation från Ukraina och inser att detta kommer leda till ännu sämre levnadsvillkor för dom själva, dessutom tror jag de flesta ryssar inte är ett dugg sugna på att resten av världen än en gång ser dom som landet man inte kan lita på

Ursäkta min twitterlänk, men kände att detta klipp var starkt.
Hemmet ser så normalt ut tills kameran går ned och visar hålet :crazy: Det ser ut som något från andra världskriget. Det är en sak att läsa om allt detta men en annan att se vad som händer. Det känns mera konkret.
Dessa normala människor som bara försöker leva från dag till dag, och deras hem förstörs :cry:

Det känns lite som att det här kriget är betydligt mer beroende av befolkningen (I ryssland framförallt) än de flesta andra krig kanske varit.. Det ryska folket verkar inte speciellt peppade på krig trots propaganda och det är nog den vekaste punkten i detta läget. Nog för att ryssarna varit väldigt trogna sitt land men dumma är dom inte heller, dom flesta vet nog att det inte handlar om nån provokation från Ukraina och inser att detta kommer leda till ännu sämre levnadsvillkor för dom själva, dessutom tror jag de flesta ryssar inte är ett dugg sugna på att resten av världen än en gång ser dom som landet man inte kan lita på
Tror du att det kommer att betyda något? Jag är lite rädd för att det är alltför många trogna ryssar och/eller att Putin bara kör över dessa. Känns inte riktigt som att Putin är så beroende av vad hans befolkning tycker..? Även om han är mån om att sända ut propaganda, men det är ju klart att det underlättar om folk är i allmänhet stöttande. Eller åtminstone tysta.

Tror du att det kommer att betyda något? Jag är lite rädd för att det är alltför många trogna ryssar och/eller att Putin bara kör över dessa. Känns inte riktigt som att Putin är så beroende av vad hans befolkning tycker..? Även om han är mån om att sända ut propaganda, men det är ju klart att det underlättar om folk är i allmänhet stöttande. Eller åtminstone tysta.

Det betyder inget precis idag, men för hur kriget kommer att sluta betyder det antagligen mycket mer än vad vi kan föreställa oss. Om ens egen befolkning, väl medveten av konsekvenserna protesterar öppet så har man redan förlorat mycket, Putin vet det, ryssarna vet det och dom gör det ändå.

Opinionen i landet gällande invasionen i Afghanistan vände snabbt när liksäckarna började anlända. Jag tror på en liknande situation nu.

Stämmer det att det är en stor andel vanliga värnpliktiga och inte stamanställda som utgör styrkorna i Ukraina så är det också till Ukrainas fördel. Men då blir jag lite rädd för att han håller elittrupperna i reserv... för om/när väst anfaller.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 620
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 557

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka