Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
På tal om NATO. I media framhävde de (namn på folk inom politiken är jag dålig på) de intervjuade igår på svt att Sverige är sååå tajta med dem, att vi kan räkna med deras beskydd (tolkat mellan raderna) om vi skulle bli invarderade. Men det kan vi väl knappast räkna med?! Vi ÄR ju inte med och ska fortfarande inte gå med...

På tal om NATO. I media framhävde de (namn på folk inom politiken är jag dålig på) de intervjuade igår på svt att Sverige är sååå tajta med dem, att vi kan räkna med deras beskydd (tolkat mellan raderna) om vi skulle bli invarderade. Men det kan vi väl knappast räkna med?! Vi ÄR ju inte med och ska fortfarande inte gå med...
Min uppfattning efter diskussion med vänner som tack vare sina arbeten är väldigt insatta är att så länge det inte finns medlemskap kan man glömma allt vad konkret hjälp heter.

Jag är dock dåligt insatt själv.

Min uppfattning efter diskussion med vänner som tack vare sina arbeten är väldigt insatta är att så länge det inte finns medlemskap kan man glömma allt vad konkret hjälp heter.

Jag är dock dåligt insatt själv.

Ja det låter rimligt. För annars hade väl ingen varit med för ens behovet finns.

En annan fråga från en oinsatt. Det pratas mycket om att Finland och Sverige kan ligga i farozonen. Men Norge då? Är inte Ryssland intresserade av dem?

Jag fortsätter att hävda att vår biljett till understöd vid skymningsläge är kombinationen Gotland och de tre NATO-staterna Estland, Lettland och Litauen.

NATO bränner nämligen sin chans att kunna hjälpa de länderna fullt ut vid invasionsförsök av Ryssland, om NATO inte är kompis med de som har Gotland. Så sent som 2018 övade NATO/USA just ett sånt sceniario tillsammans med oss på Gotland.
Och självklart är också Ryssland fullt medvetna om detta.

Så, med en druckens envishet: vi kan precis lika gärna vara med i Fantomenklubben som NATO, pga ovanstående. Det har ungefär samma effekt för just Sverige i den geopolitiska kontext vi befinner oss i just nu.

Ja det låter rimligt. För annars hade väl ingen varit med för ens behovet finns.

En annan fråga från en oinsatt. Det pratas mycket om att Finland och Sverige kan ligga i farozonen. Men Norge då? Är inte Ryssland intresserade av dem?

Jo men de är medlemmar i NATO och vi (dvs Sverige och Finland) ligger (till största delen) mellan dem och Norge.

Ytterligare en chockhöjning eller iaf stor höjning av drivmedel både diesel och bensin. Har kriget något med detta att göra eller är det bara ett lustigt sammanträffande?

Putin har blivit galen O_o okej han var alltid något galen men..

Läste någon teori (obs teori) om att han blivit drabbad av någon covid effekt och därför blivit extremare. Men eh, han var ändå alltid lite sådär.

Jag tror bara han har en helt annan syn på världen än vi som levt/lever i fria länder har. För en gammal rysk KGB agent finns det nog inte någonting farligare än frihet. Hade Ryssland varit fritt hade Putin och allt han värnar om och är trygg i varit ett minne blott. Han själv hade varit totalt irrelevant, och för maktpersonligheter är det ofta mer attraktivt med döden än total obskyritet. Min teori är att han i sitt sinne nu skriver historien om sig själv. Han har väntat i många år nu, visat ett tålamod Hitler inte hade i sig, och funderat på hur hans paragraf i Rysk historia skall se ut. Trots dessa för oss väldigt ihåliga ursäkter tror jag att det finns någon slags internaliserad logik i att NATO och dess vänner = nazister.

Känner nånstans att det är skönt att mina morföräldrar inte längre lever och behöver se detta som sker just nu. De levde under andra världskriget och fick fly karelen.

Idag pratade jag med en person och på hans jobb är det flera som tagit ledigt (inom bygg) för att åka ner och strida då deras familjer bor och lever där. Inte jättestor chans att de kommer tillbaka men ja vad ska de göra :(

Känner nånstans att det är skönt att mina morföräldrar inte längre lever och behöver se detta som sker just nu. De levde under andra världskriget och fick fly karelen.

Idag pratade jag med en person och på hans jobb är det flera som tagit ledigt (inom bygg) för att åka ner och strida då deras familjer bor och lever där. Inte jättestor chans att de kommer tillbaka men ja vad ska de göra :(

Jag tror vi kommer att få se svenskar som åker ner och strider, precis som de gjort med de kurdiska trupperna. Lite som under andra världskriget, "Ukrainas sak är vår" för att parafrasera.

@Asko: Har du några åsikter utöver att du följer Twitter? Det blir en lite märklig diskussion när du främst lägger in vad andra tycker från en inte helt okomplicerad kanal.
Jag tycker att jag skriver en del, jag kommenterar nyheter som jag hittar och sprider dem vidare till andra som jag tänker mig kan vara intresserade här och söker efter mera information. Några av inläggen är från officiella kanaler som politiker, jag uppfattar dem som officiella statements från dessa aktiva politiker.

Jag tycker att denna diskussion handlar även om vad som händer och då får man ju ta med källor på varifrån man fått denna nyhet. Då tar jag helt enkelt med inlägget där jag läst om detta. Om detta inte intresserar dig så behöver du inte läsa mina inlägg om du inte vill.

Alltså, vad säger de på nyheterna förutom att vi fördömer... Att man väljer att inte spela fotboll och bandy i Ryssland. Och nu får de inte vara med i Eurovision. Snälla... Putin skiter väl högaktningfullt i det?!

Jag tror bara han har en helt annan syn på världen än vi som levt/lever i fria länder har. För en gammal rysk KGB agent finns det nog inte någonting farligare än frihet. Hade Ryssland varit fritt hade Putin och allt han värnar om och är trygg i varit ett minne blott. Han själv hade varit totalt irrelevant, och för maktpersonligheter är det ofta mer attraktivt med döden än total obskyritet. Min teori är att han i sitt sinne nu skriver historien om sig själv. Han har väntat i många år nu, visat ett tålamod Hitler inte hade i sig, och funderat på hur hans paragraf i Rysk historia skall se ut. Trots dessa för oss väldigt ihåliga ursäkter tror jag att det finns någon slags internaliserad logik i att NATO och dess vänner = nazister.
Jag har väldigt svårt att se varför han valde just nazister dock. Är det för att de är fascister och därmed på den motsatta politiska skalan mot kommunister?
Jag tänker på att presidenten av Ukraina är ju jude själv så det känns så oerhört långsökt.

Men å andra sidan så är Ukraina inte medlem i Nato..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 620
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 557

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka