Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Usch, det är ganska tydligt vad som är Rysslands planer. "Avsätta" (citat tecken då det är högst troligt inte något som sker fredligt) Ukrainas regering och tillsätta en puppet regering.

Hoppas bara att de kan sätta sig i skydd på något sätt.
Presidentens respons
Han är frustrerad, jag har svårt att tänka mig in i hans situation. Han måste ju frukta för sitt eget, sin familjs och Ukrainas liv och framtid.

Alltså jag vill bara att ALLA länder som kan ska hjälpa dem. Alltså verkligen bara trycka tillbaka Ryssland och hjälpa Ukraina. Fatta vad hjälplösa de måste känna sig. Men Putin hade flippat ut om andra lägger sig i - och då blir det farligt för hela världen.
Jag känner samma sak :cry:

Samtidigt som jag tänker på historien och det har ju visat att det inte är så bra att inte lägga sig i och vänta. Men å andra sidan så vet vi inte vad som hade hänt annars.

Bra, det hoppas jag på!
Är nog bara lite pessimistisk 😅

Problemet är bara att anfaller Ryssland ett NATO-land är det med stor sannolikhet Finland (icke medlem visserligen) och Baltikum som ryker. Då har vi kriget här (Gotland ligger som sagt pyrt till).

Nu tror jag inte det är troligt i närtid, historien är rätt enig när det gäller tvåfrontskrig (just don't do it).

Jag undrar lite vad som skulle hända om Ryssland anföll ett land medlem i Nato. Känns lite som att responsen skulle vara långsam även då.

Anfaller Putin ett Nato-land blir det garanterat svar direkt, något annat är omöjligt.

Det mest oroande scenariot tycker jag är att Putin iscensätter att deras styrkor blir attackerade av Nato-styrkor (nu när Nato förstärker längs gränsen) och ”tvingas svara”. Då är världskriget ett faktum.

På tal om det såg jag en rysk medaljliga, som var räknad på så sätt att Ryssland låg i topp.
De hade sorterat på antal medaljer plus fjärdeplatser, och hux flux var de förbi Norge!
Inte riktigt lika avancerad matematik som när Nordkorea vann Fotbolls-VM, men å andra sidan lovar jag att ni inte visste att fjärdeplatsmedaljen hade grönt snöre!

ryska4platser.webp

Eh... nej. Skulle Ryssland anfalla ett NATO-land finns det helt andra förutsättningar och lagrum/avtal som träder in.
Fast orsaken att inte omvärlden sluter upp och stöttar Ukraina militärt tror jag inte är att man är bakbundna enligt internationell lag och folkrättsliga konventioner. Det är nog mer krasst att man bedömer att Putins respons kan bli oproportionerlig och världsomstörtande. Den riskbedömningen skulle man behöva göra även vid en NATO-reaktion.

Fast orsaken att inte omvärlden sluter upp och stöttar Ukraina militärt tror jag inte är att man är bakbundna enligt internationell lag och folkrättsliga konventioner. Det är nog mer krasst att man bedömer att Putins respons kan bli oproportionerlig och världsomstörtande. Den riskbedömningen skulle man behöva göra även vid en NATO-reaktion.

Det också givetvis. Men skulle resten av NATO tveka att gå in militärt om ett NATO-land blev attackerat faller ju alliansen. Dvs tröskeln för militär intervention är mycket lägre än i fallet med Ukraina.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 620
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 557

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka