Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den information jag följer för tillfället är framförallt Reuters, AP News och liknande som har egna reportrar på plats. Litar icke på något annat.

Jag gör det enkelt för mig och följer bara SR/SVT eftersom jag inte tillhör dem som tror att vår stat bara vill mata oss med någon kraftigt vinklad bild av världen och själv har ännu sämre koll på alternativen 😅

Jag funderade just på det när jag lyssnade på P1 nu ang information från Ukraina att de skjutit ned ryska plan (som Ryssland såklart dementera). Är information från Ukraina lika lite att lita på som den från Ryssland?
Ja utifrån att det är krig och kan ligga strategi bakom. Med flera oberoende källor ökar trovärdigheten, allra helst om de har olika tendens.

Det är aktiviteter på gång på många håll, både truppförflyttningar i "aktiv tjänst" och utökade övningar.

Att berätta vad och hur man ser eller vet något som inte FM själva gått ut med faller inom det där man ska hålla truten om. Media som lägger upp bilder på militära kolonner gör INTE landet en tjänst.
De dom sitter inne på säkra svar om sånt surfar nog inte på buke och om/när de släpper -noga vald- info, så kablas det ut via tv/tidningar så att vi alla får veta.
Det där är inget vi ska berätta om vi sett. Inte i någon form där det kan ses av de som inte vill vårt land väl.
Okej, jag läser inte mycket nyheter så tänkte om jag hade missat det. Men då ska jag inte skriva något mer om sådant.

Jag gör det enkelt för mig och följer bara SR/SVT eftersom jag inte tillhör dem som tror att vår stat bara vill mata oss med någon kraftigt vinklad bild av världen och själv har ännu sämre koll på alternativen 😅
Jag följer SVT mest och kollar på annat någon gång ibland, men räknar lite med att de kan vara så ivriga med att vara först att de missar en del källkritik de med.

Jag följer SVT mest och kollar på annat någon gång ibland, men räknar lite med att de kan vara så ivriga med att vara först att de missar en del källkritik de med.

Ja eller hur. Jag hoppas bara man slipper allt jävla tjafs som efter statsministerns tal ang ordet invasion igår (var det bara igår?!). Alltså snälla, fokusera på lite viktigare saker alla ni som har lite mer inflytande. (Jag fattar såklart ord kan ha sjukt stor betydelse också men hoppas mitt inlägg går att förstå).

Det är aktiviteter på gång på många håll, både truppförflyttningar i "aktiv tjänst" och utökade övningar.

Att berätta vad och hur man ser eller vet något som inte FM själva gått ut med faller inom det där man ska hålla truten om. Media som lägger upp bilder på militära kolonner gör INTE landet en tjänst.

Ja, jag var grovt besviken på SVT nu senast vad gällde Gotland. De filmade och allt, det var helt groteskt att ingen ansvarig drog i handbromsen.

Det är viktigt att vara medveten om att det förekommer desinformation åt alla riktningar just nu. Det kan vara så att Ryssland beskjuter sjukhus, det kan också vara desinformation som sprids. Jag hoppas Aftonbladet granskar uppgifter mycket noga och avstår att publicera om det inte kan verifieras.

Sagt i all välmening. Oavsett vad Ryssland skjuter på är det förjävligt och helt ofattbart.

Jag håller med, i krig kommer alltid desinformation från båda sidor i konflikten. Det behöver inte vara planterat av de styrande heller, för informationsspridning finns det gott om människor på andra ställen som gärna "hjälper till" med att bygga sympatier för den sida man själv står bakom.

Jag tänker att man nog också ska vara försiktig med att bygga upp bilden av ett fantastiskt, välmående, demokratiskt land där Robin Hood är president och glada barn dansar på gatorna med blommor i händerna...ja, tills den hemska vargen kom och förstörde allt.

Ukraina är ett av de europeiska länderna som har mest problem med korruption, och som haft mycket svårt att få bukt med problemen. Det är inte heller såå länge sedan orangea revolutionen, och det finns rätt mycket misstro inbyggt hos folk både mot myndigheter men också mot varandra på sina håll.

Men Ukraina är ett självständigt land och det Putin beordrat är helt oförsvarligt. Vanliga människor tvingas lämna hus och hem och en del av dem kommer att dö pga hans storhetsvansinne. Det räcker för att jag ska fördöma det, jag behöver inte klä på storyn mer än så.

Värt att tänka på är också att den ryska staten har stora propagandamaskiner riktade mot väst. (Trollfabriker). Dessa dyker typiskt upp på olika forum och skriver inlägg som är mer eller mindre välskriven "rysspropaganda".

Vissa är faktiskt väldigt välgjorda och kräver övning för att genomskåda.

Som alltid gäller det att vara lite sunt misstänksam till allt man läser. Och inte skriva sånt som man t.ex inte redan läst i nån stor mediekälla. Skriver SVT/DN/SvD/BBC... något, ja då är det sannolikt safe att dela med sig av själv också. Statshemligheter lär knappast läcka den vägen. ;)

Följer Aftonbladet för uppdatering. Står att enligt uppgift beskjuts sjukhus. Alltså...hur lågt? Jag blir så vansinnigt ledsen och arg.

Det är viktigt att vara medveten om att det förekommer desinformation åt alla riktningar just nu. Det kan vara så att Ryssland beskjuter sjukhus, det kan också vara desinformation som sprids. Jag hoppas Aftonbladet granskar uppgifter mycket noga och avstår att publicera om det inte kan verifieras.

Sagt i all välmening. Oavsett vad Ryssland skjuter på är det förjävligt och helt ofattbart.
Eftersom Ryssland hjälpt till att bomba sjukhus i Syrien nu i flera år är detta inte något jag har svårt att tro. Men håller med om att källkritik är viktigt just nu, Ryssland har varit i krig länge nu om än inte med soldater och skjutvapen.

Eftersom Ryssland hjälpt till att bomba sjukhus i Syrien nu i flera år är detta inte något jag har svårt att tro. Men håller med om att källkritik är viktigt just nu, Ryssland har varit i krig länge nu om än inte med soldater och skjutvapen.

Instämmer verkligen.

Här på Buke kan det tex vara värt att fundera lite över eventuella nya nick som främst är aktiva i trådarna som rör Rysslands invasion av Ukraina, speciellt om de är ryssvänliga. Trots allt finns det en försvarlig del av forumet som diskuterar samhällsfrågor, dvs det lär dyka upp i den ryska bevakningen av sociala medier.

Värt att komma ihåg är även att krig är ingenting ädelt à la Hollywood-filmer där "hjältar" enbart skjuter på fiender.
Krig är fruktansvärt, kvinnor, barn, män våldtas, sjukhus plundras och bränns.
Byar och städer bränns.
Barn dödas. Detta maler ner fiendens försvarsvilja och länder ger hellre upp än fortsätter.

Som en side note har USA vägrat ratificera det internationella avtal som möjliggör att ställa soldater till svars civilt, efter kriget för de handlingar som soldaterna utför mot t.ex civilbefolkning i krig. Och detta långt före Trump.

Värt att komma ihåg är även att krig är ingenting ädelt à la Hollywood-filmer där "hjältar" enbart skjuter på fiender.
Krig är fruktansvärt, kvinnor, barn, män våldtas, sjukhus plundras och bränns.
Byar och städer bränns.
Barn dödas. Detta maler ner fiendens försvarsvilja och länder ger hellre upp än fortsätter.

Som en side note har USA vägrat ratificera det internationella avtal som möjliggör att ställa soldater till svars civilt, efter kriget för de handlingar som soldaterna utför mot t.ex civilbefolkning i krig. Och detta långt före Trump.

Ja. Vi anser ju i gemen idag att de allierade var så mycket ädlare än axelmakterna... men nog begick allierade soldater krigsbrott (bla våldtäkter) under andra världskriget. Men som oftast, segraren skriver historien och på den tiden var det verkligen så.

Sedan kan jag faktiskt ha förståelse för om ett ockuperat land som utsatts för en invasion inte följer krigets regler. Det är fortfarande inte ok men jag kan som sagt förstå varför.

Blir Sverige ockuperat är det vår plikt att med alla tillgängliga medel försvåra för fienden. Det inkluderar olika former av sabotage, dvs något som ofta räknas som terrorbrott.

Ja. Vi anser ju i gemen idag att de allierade var så mycket ädlare än axelmakterna... men nog begick allierade soldater krigsbrott (bla våldtäkter) under andra världskriget. Men som oftast, segraren skriver historien och på den tiden var det verkligen så.

Sedan kan jag faktiskt ha förståelse för om ett ockuperat land som utsatts för en invasion inte följer krigets regler. Det är fortfarande inte ok men jag kan som sagt förstå varför.

Blir Sverige ockuperat är det vår plikt att med alla tillgängliga medel försvåra för fienden. Det inkluderar olika former av sabotage, dvs något som ofta räknas som terrorbrott.
Minns ni informationen om civil olydnad i gamla tiders telefonkatalogen?

Instämmer verkligen.

Här på Buke kan det tex vara värt att fundera lite över eventuella nya nick som främst är aktiva i trådarna som rör Rysslands invasion av Ukraina, speciellt om de är ryssvänliga. Trots allt finns det en försvarlig del av forumet som diskuterar samhällsfrågor, dvs det lär dyka upp i den ryska bevakningen av sociala medier.
Det har tidigare förekommet ryska troll i (för dem) relevanta trådar på detta forum.

Ja, det var just dem jag tänkte på när jag skrev mitt inlägg.

Edit: Och när jag nämnde nya nick menar jag nya under de senaste åren. Det här har varit planerat under flera år.
Yes, de följde en mall då de etablerade sig - så de var ganska lätta att finna när de väl visade sig. Nu har de blivit duktigare på att maskera sig, men det kommer alltid finnas inlägg under en uppbyggnadsperiod som gör att deras bild som "vanlig men upprörd svensk" krackelerar.

Ja i en annan konflikt i ett annat skede.

Ryssland har varit i konflikt länge med Ukraina men i en sådana här storskalig och direkt invasion så är första steget att slå ut militär infrastruktur och destabilisera försvaret. Med det är mycket troligt att utvecklingen går mot att beskjuta civila mål om Ukrainas försvar står starkt emot. Kan man i krig inte destabilisera på ett sätt gör man det på ett annat sätt.

Nej jag vill egentligen inte alls spekulera.

Jag ville bara poängtera vikten av att vara källkritisk. Att demonisera fienden är ett vanligt propagandaknep i krig och det kommer vi se mycket av från båda sidor.
Tack och hej!

Yes, de följde en mall då de etablerade sig - så de var ganska lätta att finna när de väl visade sig. Nu har de blivit duktigare på att maskera sig, men det kommer alltid finnas inlägg under en uppbyggnadsperiod som gör att deras bild som "vanlig men upprörd svensk" krackelerar.

Jag är också rätt övertygad om att det finns svenskar i dessa "trollfabriker". Det finns ju ryssvänliga element här i landet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 620
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 557

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25