Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Putins veckor långa politiska teater såg i alla fall till att ryska olympier fick försöka visa sina styrkor i OS, hade nog ändå varit svårt med relationerna till Kina om han hade sabbat deras evenemang under dess gång. Även om det nog är till Putins förtret att guldmedaljerna blev färre än tänkt.

Från Svts rapportering

”– Jag vet att många av er just nu känner desperation, hjälplöshet och skam över Vladimir Putins attack mot den vänliga nationen Ukraina. Men jag uppmanar er att inte misströsta, sade människorättsaktivisten Marina Litvinovich i ett videouttalande på Facebook och uppmanade ryssarna att protestera i sina städer under torsdagskvällen.

Rysslands myndigheter har snabbt agerat mot de kritiska rösterna. Marina Litvinovich greps utanför sin bostad kort efter att hon publicerade protestuppmaningen.

Rättighetsgruppen OVD-Info som spårar politiska gripanden, rapporterade runt 22.15-tiden på torsdagen att 1 745 personer i 53 ryska städer har gripits efter att ha protesterat mot invasionen, varav minst 957 av dem i Moskva.

Ryska myndigheter utfärdade en varning på torsdagseftermiddagen där de påminde ryssarna om att otillåtna protester är emot lagen.

Putins veckor långa politiska teater såg i alla fall till att ryska olympier fick försöka visa sina styrkor i OS, hade nog ändå varit svårt med relationerna till Kina om han hade sabbat deras evenemang under dess gång. Även om det nog är till Putins förtret att guldmedaljerna blev färre än tänkt.
På tal om det såg jag en rysk medaljliga, som var räknad på så sätt att Ryssland låg i topp.
De hade sorterat på antal medaljer plus fjärdeplatser, och hux flux var de förbi Norge!

Från Svts rapportering

”– Jag vet att många av er just nu känner desperation, hjälplöshet och skam över Vladimir Putins attack mot den vänliga nationen Ukraina. Men jag uppmanar er att inte misströsta, sade människorättsaktivisten Marina Litvinovich i ett videouttalande på Facebook och uppmanade ryssarna att protestera i sina städer under torsdagskvällen.

Rysslands myndigheter har snabbt agerat mot de kritiska rösterna. Marina Litvinovich greps utanför sin bostad kort efter att hon publicerade protestuppmaningen.

Rättighetsgruppen OVD-Info som spårar politiska gripanden, rapporterade runt 22.15-tiden på torsdagen att 1 745 personer i 53 ryska städer har gripits efter att ha protesterat mot invasionen, varav minst 957 av dem i Moskva.

Ryska myndigheter utfärdade en varning på torsdagseftermiddagen där de påminde ryssarna om att otillåtna protester är emot lagen.
Tydligt att de känner att det här är något som inte är helt ok, med tanke på hur hårt och snabbt de kväser protester.

Okej, jag läser inte mycket nyheter så tänkte om jag hade missat det. Men då ska jag inte skriva något mer om sådant.

Om du vill få reda på så mycket som möjligt så kan du följa försvaret i social medier. Försvarsmakten och de olika försvarsgrenarna såklart, och de flesta förband har egna konton där man lägger ut lämplig och korrekt information. Även hemvärnsbataljonerna, som har en mycket större roll i dagens försvar än "vi" som kommer ihåg 80-90-tal tror. Närmsta hemvärnsbataljon är oftast de du kommer se "på hemmaplan". (Och om det är invasionsförsvar man tänker på, även om det är ytterst osannolikt att det skulle vara aktuellt, så ska vi vara väldigt tacksamma för Hv. Människor med extrem lokalkännedom och högsta motivation att försvara sin hembygd har historiskt inte varit lätta att möta på hemmaplan.)

Instagramkontona är ofta riktigt roliga att följa, jag har flera vänner som jobbar som "combat camera" och det är duktiga fotografer som verkligen kan konsten att förmedla hur det känns att stå därute!

Jag jobbar mycket med framförallt Marinen (i helt fredsrelaterade syften, så det får ju ligga på is nu) och upplever att de är väldigt måna om att kommunicera så mycket de kan med "befolkningen". Jag upplever också att den information som kommer från försvarskällor är bättre balanserad än hur media ofta antingen drar iväg i känslomässiga rubriker eller "glömmer bort" det som inte är lika uppseendeväckande.

Från Svts rapportering

Formuleringen "otillåtna protester" är helt fantastisk. Vad ska tillåtna protester protestera emot?!

Har scrollat mitt FB-flöde i tio minuter och ser inte ett ord om Ukraina. Inte från vänner, inte från sidor, inte från företag, organisationer eller myndigheter. Det vore intressant att veta om det beror på att FB inte presenterar Ukraina-relaterade poster i mitt flöde eller på att de jag interagerar med helt enkelt inte är engagerade i ämnet.
Mitt flöde svämmar över av Ukraina.
Så det är nog olika i olika flöden

Ryssland vill uppenbarligen uppehålla Ukrainas militär i hela landet medan andra trupper tagit sig in i Kyiv och "avsätter" regeringen. Så har Ukraina inte så mycket militär i Kyiv. Ukraina skulle kunna dra tillbaka flera soldater till Kyiv men då blir det skittufft att ta tillbaka resten av Ukraina. Jag vet inte vad Ukraina skulle kunna göra bättre ... De behöver hjälp :crazy:
(Samtidigt som den hjälpen skulle kunna medföra en massa problem...)

En sak som inte heller ska glömmas bort är FN:s uppdrag för att tvinga fram fred. (Peacemaking istället för peacekeeping). I Kuwait användes FN-mandatet för att tvinga fram fred.

Läste att säkerhetsrådet sammanträdde idag, men har inte läst något om deras slutsatser ännu.
Lär ju har varit lite kyligt under det sammanträdet. Ryssland är ju permanent medlem.
Är det detta möte?
Jag är själv osäker på vad för möte det handlar om. Men detta var iallafall en respons.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 620
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 557

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka