Ryssland och framtiden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja jag vet inte hur själva ryska folket tar detta. De har ju länge fått falsk information. Propaganda snarare om Rysslands rätt till Ukraina.
Enligt NY Times:

"Pollsters said that most Russians probably supported Mr. Putin’s formal recognition of the Russian-backed territories in eastern Ukraine this week, especially because they had no choice in the matter and because no significant political force inside the country has advocated against it.

War is a different matter altogether, though; in recent days, Russia has not seen any of the jubilation that accompanied the annexation of Crimea in 2014.
Going to war is one of Russians’ greatest fears, according to the Levada Center, an independent pollster."

Lyckas inte klistra in länken nu.
Men artikeln heter:

Many Russians Feel a Deep Unease Over Going to War​

”Strider pågår i Tjernobyl i Ukraina i närheten av kärnkraftsanläggningen, rapporterar AFP med hänvisning till myndigheter.

Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj skriver på Twitter att ryska trupper försöker inta området.

"Våra trupper riskerar sina liv så att tragedin från 1986 inte återupprepas", skriver han.”

Vad kan hända om de får tillgång till kärnkraftsanläggningen?

En gigantisk smutsig bomb är väl det som går att göra. Jag kan inte tänka mig att materialet där går att konvertera till missiler/bomber på ett enkelt sätt. Ett kärnvapen är ju inte något en tillverkar i en handvändning.

Edit: Plus att Ryssland har ju inte direkt någon brist på kärnvapen...

En gigantisk smutsig bomb är väl det som går att göra. Jag kan inte tänka mig att materialet där går att konvertera till missiler/bomber på ett enkelt sätt. Ett kärnvapen är ju inte något en tillverkar i en handvändning.

Edit: Plus att Ryssland har ju inte direkt någon brist på kärnvapen...
Det jobbar ju fortfarande folk på kärnkraverken där, även om de, såvitt jag förstod inte var i aktivt drift längre. (Har ätit lunch i deras matsal)
Det fanns en hel del militärposteringarna runt och inne i zonen.

Jag tänker också att det är bra att inte bli för orolig. Alltså för sin egen skull. Det bästa är att som privatperson i Sverige och andra länder försöka leva som vanligt oavsett hur utvecklingen fortgår.
100%! Får man ångest eller blir väldigt orolig, då får man gå undan ett tag och koppla bort från nyheterna från omvärlden. Det är inte mycket man kan göra som en individ så ta hand om er! ❤️

Jag tänker också att det är bra att inte bli för orolig. Alltså för sin egen skull. Det bästa är att som privatperson i Sverige och andra länder försöka leva som vanligt oavsett hur utvecklingen fortgår.

Ja, och vara försiktig med vilka uppgifter en delar. Samt som alltid vara källkritisk.

Edit: Förnämligt sammanfattat :D:

patches-och-tygmarken-en-svensk-haller-truten-pvc-36009-f1.jpg

(ja, jag inser ironin med webbshoppen som säljer patchen :laugh:)

byf4rgyk6sj81.jpg

Senast ändrad:
En sak som inte heller ska glömmas bort är FN:s uppdrag för att tvinga fram fred. (Peacemaking istället för peacekeeping). I Kuwait användes FN-mandatet för att tvinga fram fred.

Läste att säkerhetsrådet sammanträdde idag, men har inte läst något om deras slutsatser ännu.

En sak som inte heller ska glömmas bort är FN:s uppdrag för att tvinga fram fred. (Peacemaking istället för peacekeeping). I Kuwait användes FN-mandatet för att tvinga fram fred.

Läste att säkerhetsrådet sammanträdde idag, men har inte läst något om deras slutsatser ännu.

Lär ju har varit lite kyligt under det sammanträdet. Ryssland är ju permanent medlem.

Jag började ärligt talat grina under ett inslag på rapport för en stund sedan. En medelålders/äldre man som med tårar i ögonen sa "Fy fan för Putin. Hoppas han skiter på sig" innan han sätter sig i sin bil.

Jag vet ju förstås inte om det ligger någon särskilt grov förolämpning i just det uttrycket eller vem han är men det träffade mig verkligen...inget hat mot ryssar, ingen bön om en lyckad militärisk insats (oavsett vem som har mest rätt i konflikten så innebär allt militärt våld att människor dör i konfliktens namn). "Bara" en liten önskan om illaluktande bruna ränder i Putins byxor. Sånt där som kommer ur en när man är på väg att fly från sitt hem 😢

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle En fundering som jag har haft är vad som blir framtidens arkiv när vi har en så digital värld med snabb teknikutveckling. Kommer sånt...
Svar
0
· Visningar
224
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 620
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 557

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka