rysk björnhund.?

Fibusen

Trådstartare
finns det nån ras som heter så?
snackade med en kompis i dag på praktiken som sat att det fanns en hund som hette så,och att den låg på 120 cm i manken..:confused:

vet inte riktigt om jag kan tro på det...
 
Sv: rysk björnhund.?

Karelsk Björnhund skulle jag tro det rör sig om.

Det är ju en typ av Laika, som stammar från Ryska Karelen och användes till björn tidigare. Nu är det mest till älgjakt de används.

Så din kompis har rätt i att det fins en Rysk Björnhund, även om han fick lite fel i namnet på rasen ;)

Däremot, så är de ju inte 120 cm i mkh :eek:

Idealmankhöjd hos hanhundar är 57 cm och hos tikar 52 cm. Tillåten avvikelse +/- 3 cm. Dvs något mindre än Jämthundar.
 
Senast ändrad:
Sv: rysk björnhund.?

Kan hon ha menat en ovrtjarka tro.
De är inte 120cm i mankhöjd - men förbaskat stora ändå, å ser lite björnlika ut när de har kuperade öron.
 
Sv: rysk björnhund.?

nej, jag tänkte det,att en hund kan ju bara inte vara så stor! det är väll grandisarna eller/och irländska varghundarna som är störst väll?
 
Sv: rysk björnhund.?

Tur att buke finns så man kan fråga såna knasiga saker.
Du har redan fått väldigt bra svar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2
Svar
25
· Visningar
1 149
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 278
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 221
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras I dagens tidning fanns ett intressant uppslag med samtliga förekommande hundraser i Sverige; 441 raser, varav 11 bara finns i ett enda...
15 16 17
Svar
321
· Visningar
18 028
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp