Tänkte mer på BPH som inte är en tävling utan mer ett prov men bra om det är tillåtet.
Ställer krav på hundar som inte kan föda naturligt eller andas, har för liten skalle och utbredd cancer? Eller du räknar bort dessa när det passar? Att det finns raser som är friskare eller brukshundar med högre krav betyder verkligen inte att det gäller alla otaliga raser även om de har massa värdelösa namn i en tavla. Om de inte utvärderas så säger stamtavlan inte ett skit.
Med det sagt är det bättre hundhållning idag i Sverige men det har inget med aveln att göra.
Var säger jag att stamtavla är irrelevant? Stamtavla är dock inte lika viktigt för alla. Känner inte ens nån som har raskatt och det är helt normalt att ha bondkatt. Ingen tycker det är konstigt. Även hört de som en gång haft eller känt nån som har haft en raskatt vid något tillfälle att de var väldigt sjuka. Kanske en slump eller så dras de också med diverse problem kopplat till utställning och låg genetisk variation.
Massa namn säger inte mycket mer än släktskapsgrad. Jag har själv kollat på avelsdata och många raser förutom brukshundar, arbetande hundar och vissa aktiva raser har inte mycket eller inget alls att visa som utvärdering på aveln, förutom utställning vilket jag ger noll för.
Jag är mer intresserad av föräldradjuren och deras syskons resultat än äldre släktingar i stamtavlan då det är omöjligt att vet vilka gener som är kvar då lite går förlorat med varje generation. Statistik över kullar är mer värdefullt.
Att du pratar om att det inte går att få en bra jakthund utan prov är som att påstå att jakthundar är ett nytt fenomen. Jakthundar och vallhundar fanns även förr och var vanligare än idag då färre sysslar med det idag. Tvivlar inte på att de som behöver och använder en hund för ett specifikt ändamål klarar av ta fram det utan SKK:s prover. Snacka om att dumförklara människor. Sen att föda upp hundar idag handlar om att visa upp meriter är inte samma sak för de som främst föder upp endast för att använda själva.