Ja det där är galet, svaret jag fått på det är, eftersom många "seriösa" labradoodleuppfödare importerar föräldrardjur från kennlar bland annat i USA och Skottland för att bredda avelsbasen, att det är deras kontrakt med dessa som förbinder dom att inte låta avla på valparna efter dessa föräldrar utan att det ska vara kontrollerad avel enbart med individer från dessa, just för att de försöker skapa en spårbar avelsbas (säkert inte rätt ord).
Kände dock inte att det var en dealbreaker för mig eller något jag kände för att tjafsa om eftersom jag ändå inte i min vildaste fantasi avla vidare. Jag tror dock inte det är hållbart rättsligt alls.
Jag vill absolut inte sitta och försvara detta eftersom jag inte tror på avelsförbud.
Men jag är inte övertygad om att alla doodles är av ondo och därför tycker jag det är intressant att höra varför/varför inte många här som jag i vanliga fall tycker är kloka, tycker att det är "lika illa" med mer hälsotestade individer (trots att det inte är ett öppet register) som kärleksvalparna på blocket. Jag tycker det är lite ledsamt med alla som drar alla doodles över samma linje.