Skulle lämna tråden (och nu inser jag varför), men är ni på fullaste allvar seriösa eller vill ni bara driva med mig?
Jag citerar mig själv:
Om ni inte fattar vad det står så innebär t.ex. veterinärintyg allt från ögonlysning till HD-röntgen etc. Inte ska jag behöva rabbla alla tänkbara kontroller t.ex. HD, ED, patella etc. Trodde man fattade vad jag menade med ladda upp intyg, testresultat osv.
Sen angående mentaliteten finns det flera sätt att utvärdera den på. Vad jag har förstått avslöjar DNA (Embark) även mentala egenskaper men om ni hade behagat att läsa allt så har jag redan tagit upp BPH och mentalitet.
Nu påstår folk här att även blandrasuppfödare är välkomna att delta på BPH och om så är fallet är det ju bra. Har även ställt frågan till SKK så ska bli intressant att höra vad de säger. Med det sagt är det inget som hindrar folk från att starta upp egna föreningar och utföra egna metoder för utvärdera mentalitet. Som med allt annat krävs bara engagemang och intresse.
Det verkar även som att folk här tror att vi inte bedrev hundavel långt för vare sig BPH, MH och MT fanns. Det är ju löjligt att tro att man inte kan utvärdera sina hundars mentalitet själv som lever med dem 24/7 - om man har intresse och kunskap samt är ärlig.
Det är ändå enklare att använda sig av t.ex. BPH om inte annat för att föra statistik (än att behöva lita på en uppfödares/hundägares ord eller behöva umgås en längre tid med hundarna). Däremot ökar ju helt klart chansen för en bra hund om man t.ex. är intresserad av jakt och ska köpa från en uppfödare som själv sysslar med samma typ av jakt. På samma sätt som t.ex. samer har egna hundar men inte deltar de på BPH eller liknande men de vet nog bäst själva vad de söker hos sina hundar.