RUSS- hingstval 2007

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Elwira
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 106
  • Visningar Visningar 8 393
Sv: RUSS- hingstval 2007

Jag själv skulle aldrig kunna tänka mig att bara prestationsavla. Vad gör man när hästen är 15 år och inte får tävla trav längre. Ska den bara gå där hemma utan att göra något.
Och vem har sagt att bara för att ponny är prestationsavlad på trav så kan den inte göra något annat?! Russ är mycket duktiga och smarta ponnyer, och jag vill påstå att det spelar ingen roll att dom är travavlade, dom kan vara jätteduktiga i många andra grenar ändå! Det handlar nog mer om att utbilda dom, många som har topp-travstammade russ satsar på trav och bryr sig inte om att utbilda inom andra grenar så dom ponnyerna får aldrig chansen att visa vad dom kan. Jag har bara travstammade russ, och jag även om jag inte låtit dom tävla i andra grenar, så är dom duktiga!;)

:bow: :bow: :bow:
Mkt bra inlägg!
det är många gånger människan som bestämmer hästens begränsningar!

Det är ju det som är mycket grejen med russet tycker jag. De ställer snabbt om från trav, galopp, hoppning, körtävling osv, för att inte tala om detta att vara barnhästar. Mitt gamla sto leds in varje kväll av min 3,5 åriga dotter, och hon har än så länge aldrig gjort någonting annat är följa med henne dit hon styr. Trots att havren står och väntar i stallet.
Just detta med temperamentet är ju ett anlag som är svårt att betygsätta som domare/premieringsförrättare eller dyl, men som är absolut det viktigaste när man håller på med små ponnyer.

Det finns flera typer av allroundtävlingar där russet får visa på sin mångsidighet, och det är fantastisk kul att se dem i de olika momenten, hur de klarar av att göra så många olika saker.

Någon som vet om Taktik G har tävlat något eller om hans avkommor gjort det?
Undrar även om Allgunnens Opal G, John Russ, Jakob Dubbe, Kanel, Juventus, Duktig, Nordman, Jesper, Bus-Oskar, Jardin och Birk har prestationsstam.

Vet att Opal har tävlat LB hoppning också, vi hade honom på station ett par år och tävlade i olika grenar och det är en underbar häst!

Det är en mycket bussig häst med stort hjärta. Hoppas hans nya ägare kommer väl överens med honom.

Någon som ska sitt sto betäcka i år? Vilken hingst blir det?

ska betäcka med quito 453,då han står hos en kompis till mig,vet ju inte hur "maddes avkommor blir,hon är ju efter Fridhems jonatan och jag vet ju inte ett dugg om russen så det blir en chansning för mig

Jag ska betäcka våran Mary med Emanuel i år.

Emanuel e snygg, han vill ja oxå betäcka me nån gång. Quito har ja inte sett, får kanske se honom i sommar på generalmönstringen.

Jag ska betäcka med drömprinsen som står här nere i Skåne. Tycker han är ursnygg och ett bra psyke

Ja det är han som tävlar fälttävlan. Tycker hans färg är jättefin.

Finns det nån russhingst på semin?

Det är ju inte vanligt precis med semin i russaveln ännu. Suveräne ponnytravaren Tyson II 536 är den ende russhingsten som tjänstgör via semin, såvitt jag vet. Se ägarnas hemsida, http://www.alstatravcamp.nu/avel.html

Förra året tjänstgjorde ju Micklas 571 via semin i Finland, men i år är han hemma i Sverige igen och betäcker naturligt (så vitt jag vet).

Inte än, men vilken dag som helst nu så ploppar det ut ett litet Helios-föl!

Går och funderar på vilken hingst jag ska betäcka med i år. Om detta fölet verkar bli bra blir det kanske Helios igen, en trevlig hingst, men börjar bli gammal, så man vet ju inte hur länge han kan betäcka.

Någon som har något annat förslag?

Stoet är e. Chip 538, ue Åke 271. Hennes svaga sida är traven, den brukar hon bara få en sjua på, annars brukar hon ligga jämt på 8 på det övriga.

IMG_0821.jpg

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 714
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 472
Senast: Lyxzen
·
Relationer Jag har känt mig väldigt nöjd med mitt liv på sistone och hittat en bra balans med nya vänner i stallet och verkligen knutit an till...
Svar
8
· Visningar
1 245
Tjatter Äntligen är det dags för årets hingstpremiering! Det tisslas och tasslas i stallarna, lukten av pälsglans ligger som tunga moln och ett... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
14 772
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V