RUSS- hingstval 2007

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Elwira
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 106
  • Visningar Visningar 8 393
Sv: RUSS- hingstval 2007

Jag kan tala för mig själv, som med några få undantag använder mig av hingstar utan welsh.
För min egen del, vad gäller min egen uppfödning märk väl
är det ett sätt att göra det som intresserar mig, på samma sätt som en del avlar för travet, andra för att bevara olika färger osv.
Det känns bra att veta att det faktiskt finns russ kvar utan welshinslag. I den totala populationen skulle jag tippa att runt 60-70% av alla russ har mer eller mindre welsh i blodet.

MEN, detta är ingenting som jag funderar över när jag dömer, eller som jag försöker pådyvla andra som avlar. Var och en måste avla efter sina egna idéer, och sina egna intressen.
Ett av mina absoluta favoritston, som jag varit med och tagit fram som BIS vid flera tillfällen, har en ganska stor procent welsh, men det är bland det vackraste jag vet och hon står som modellhäst i mina ögon vad det gäller hur ett rastypiskt russto skall se ut.

Även inom Svenska Russavelsföreningen har man valt att helt och fullt acceptera welshinslaget. Man gör ingen skillnad på russ med eller utan welsh, alla är russ oavsett hur mycket welshblod som finns om man räknar efter. Man valde för ett antal år sedan att publicera i medlemstidningen, vilka hingstar som hade welshinslag, och hur mycket, i rent informationssyfte. Det är ju så att det finns russ som inte har en droppe welsh, eller mycket mycket lite, som ser lite "welshiga" ut, och tvärtom. Med welshiga kan man mena dem som är lite med ridponnybetonade med långa halsar med mycket resning tex.
Jag kan också tillägga, att man i samband med att man presenterade hingstarnas welshinslag på en avelskonferens för några år sedan, framhöll vilka goda egenskaper som welshhingstarna förde med sig till russaveln, inte minst prestationsmässigt.

Vad gäller avelsvärdering av hingstar bryr man sig inte heller, utan alla hingstar är russ, oavsett stammen.
Som sagt, det är en del som intresseras av detta, varav jag är en av dem i mitt egna avelsarbete, men inom Svenska Russavelsföreningen är alla russ och lika mycket värda, oavsett om de har welshinslag eller ej.

Är det så viktigt? Det funderar jag alltid över när jag läser om andra uppfödare som absolut ska ha welshfritt russ. Och varför är det så viktigt?

Eftersom det var mig du citerade svarar även jag. Är det så viktigt? Nja, jag har haft russ både med och utan welshblod.

Och varför? För mig är det mest en smaksak. Om ett russ jag gillar är fri från welshinslag ser jag det dock som ett stort plus!

När vi pratar om welshblod är det viktigt att framhålla att det handlar om två hingstar som tjänstgjorde i svensk russavel 1951-1953 (Revel General) respektive 1957-1968 (Criban Daniel). De ligger alltså (vanligen) åtskilliga generationer tillbaka i stamtavlorna på dagens russin.

Den verkliga faran uppstod egentligen först på 1970-talet, när skånska premieringsgubbar tyckte det var en lysande idé att med hjälp av en russhingst med 43,75% welshblod sätta lite snits på de "simpla" russen...

Jag undrar just vad Jan-Dacke skulle fått för typ-poäng på en utställning eller premiering idag?

Att dra upp det som hänt för över trettio år sedan och kasta smuts på redan bortgågna hingstar hoppas jag vi kan hålla oss ifrån.:devil:

Fråga till er kunniga inom "russhistoria":
Hur svåra var inavelsproblemen, hade man kunnat lösa det utan att ta in welshhingstarna?

Men anledningen till att man använde welshhingstarna var väl också att man ville förädla russen lite? Så även om man hade kunnat lösa det så tog man hellre in lite welshblod för att "snygga till" rasen...

Men frågan är intressant, har jag aldrig funderat över :o
så den vill jag gärna veta svaret på...

Jag vet att Greve C G Wrangel i slutet av 1800-talet förordade inblandning av andra raser, gärna de engelska eller walesiska, då han ansåg att de genom inblandning av engelska och orientaliska fullblodshingstar blivit bättre exteriört. Wrangel ansåg att man skulle förädla russet för att det skulle bli mer attraktivt på den utländska marknaden. En hel del russ såldes utomlands, men de flesta hamnade som gruvponnyer.
När det sedan blev dags att försöka stävja inaveln, har jag hört att det först var tänkt att köpa en dartmoorhingst, men affären gick i stöpet, och Revel General kom till Sverige istället. Han var en ganska grov och "rå" sektion B-hingst.
Att det skulle vara av annan anledning än inavelsproblemet då, kan jag inte komma ihåg att jag har hört eller läst. Att det sedan ofta blev snitsiga och flotta ponnyer, åtminstone när sekt A-hingsten Criban Daniel gjort sitt, blev en "bieffekt", som jag inte tror var den primära. Men det är klart, blev det snygga och uppmärksammade ponnyer, blev det kanske lättare att sälja, och som man vet styr marknaden mycket av förklarliga skäl. Även då när det här var aktuellt.
Welshhingstarna har gjort mycket nytta i rasen, ingen kan säga annat. Som jag skrev tidigare, så har de allra flésta russ en liten gnutta welshblod i sina ådror, men de allra flesta försvinnande lite.
Jag har ingen direkt siffra eller statistik att hänvisa till, men avelsbasen var vid detta tillfälle mycket smal, och man skall även ha i åtanke att den är det idag också. Vi har ju inte stora möjligheter att hämta hem några utländska russhingstar, som inte har svenskfödda russ i främsta leden. Det skulle i så fall vara de gamla nordamerikanska linjerna som exporterades dit på -50-talet, eller de tidiga finska.

Nej, det var bara en tanke. Att de lite ädlare, brittiska ponnyraserna blev populärare som barnhästar och att man då försökte förädla russen lite för att man hellre skulle välja ett russ än någon annan ras, och på så sätt öka russets popularetet=antalet ökar.

Det måste ju ha funnits en anledning till varför man valde just två welsh istället för en grövre ras.

Ett stort problem är ju när ett fåtal hingstar blir väldigt populära och betäcker många ston, speciellt i en liten ras. (med tanke på inavelsfrågan)

Tyvärr finns det inte många kvar som var inblandade i dessa köp av hingstar. Det hade varit intressant att få reda på hur man tänkte, direkt från källan. Det verkar heller inte finnas några protokoll eller beslut, man kan leta fram. Jag vet en del som försökt luska i det , men det verkar svårt. Ligger säkert i något arkiv någonstans.

Dartmoor var ju mindre känd än welsh härhemma, ändå var det den rasen man var ute efter först.
Jag tror man sökte efter en ras i ungefär samma storlek, som var härdig och sund och som levde under naturliga förhållanden, såsom dessa raser gjorde på sina håll.
Jag håller fast vid min tro att man fick de yttre egenskaperna med på köpet. Titta tillbaka på russen, det har varit en liten ädel häst, ingen grov och tung ponny, som många tror. Det kom senare, när man mer aktivt började blanda sig i urvalet av avelsdjur.
Ett bra tips för den som är intresserad av russhistoria, är att läsa förorden till Riksstambok för russ, nr I-II. Där finns en mycket bra och läsvärd historik skriven av en av tidernas största russvetare, Bengt Ljunggren, som gjorde otroligt mycket för russens bevarande under sin tid.

Att dra upp det som hänt för över trettio år sedan och kasta smuts på redan bortgågna hingstar hoppas jag vi kan hålla oss ifrån.:devil:

Det dyker ju upp efterföljare till Wrangel med ojämna mellanrum, som tycker att russet behöver förädlas för att göras mer attraktivt för marknaden. Jag är av annan åsikt, men kanske har jag misstagit mig vad gäller takhöjden i detta forum?

Angående den "smutskastade" hingsten så har hans avkommor ofta hävdat sig utmärkt i olika ridgrenar, och därigenom givit "gubbarna" som avelsgodkände honom rätt; han förbättrade ridbarheten hos russen. Ett färskt exempel är duktige SM-vinnaren i dressyr kat B 2006, James Bond.

James Bond har 12,5% welshinslag - han är faktiskt berättigad till en partbred-stämpel från SWF och skulle i teorin kunna delta i utställningar och welsh-SM som welsh partbred...

När det sedan blev dags att försöka stävja inaveln, har jag hört att det först var tänkt att köpa en dartmoorhingst, men affären gick i stöpet, och Revel General kom till Sverige istället. Han var en ganska grov och "rå" sektion B-hingst.
Att det skulle vara av annan anledning än inavelsproblemet då, kan jag inte komma ihåg att jag har hört eller läst. Att det sedan ofta blev snitsiga och flotta ponnyer, åtminstone när sekt A-hingsten Criban Daniel gjort sitt, blev en "bieffekt", som jag inte tror var den primära. Men det är klart, blev det snygga och uppmärksammade ponnyer, blev det kanske lättare att sälja, och som man vet styr marknaden mycket av förklarliga skäl. Även då när det här var aktuellt.

Det skulle i så fall vara de gamla nordamerikanska linjerna som exporterades dit på -50-talet, eller de tidiga finska.
Var det i tidningen Gotlandsrusset det stod att ägaren till dartmoorhingsten inte ville vaccinera eller veterinärbesiktiga innan exporten och det var därför det köpet gick i stöpet? Hastigt och lustigt var man tvungen att hitta en annan hingst och då blev det Revel General.

Jag tackar så mycket för svaren på min frågor för det har jag undrat över länge. I förlängningen funderar jag hur de diskuterar över Khediven 1, Olle 2 och Sten 85 som också har annat än russ i stamtavlan. Det blir ju lite svårare att undvika!

I senaste Gotlandsrusset står det också att hingstlinjen från Criban Daniel är på utdöende. Är det något att kämpa för att behålla?

Som svar till Equilibrium har jag också funderat över Jan Dacke och förstår inte riktigt tanken bakom när han blev till. Bilden i stamboken säger inte så mycket.

Vi kanske kan göra gemensam sak du å jag ett år, att försöka ragga ner Edgar längre söderut? Jag hänger på, trots kulören....;)
Jag håller egentligen med dig både vad gäller welshinslag (gäller andra russhingstar) och kulör men vad är det egentligen för fel? För min del tycker jag att russ ska vara bruna eller svarta men har en fäbless för tigrerade också. Kan det bero på hur russen såg ut när jag var liten?

Det där med färger, är väl som smaken i övrigt.
Jag är road av färger, och har haft ett tigrerat sto själv, och är mycket förtjust i den färgen av någon anledning. För inte är det att de alltid är så vackra. En del är rent ut sagt fula, bla en av dem som jag själv fött upp. Men de tilltalar mig ändå.
Likaså har jag högt på önskelistan ett skäckigt sto. Det har jag velat ha länge, men det har aldrig blivit av. När jag hittat något som tilltalat mig, har stallet varit fullt.
Med de tigrerade var det främst för att då när jag hade mina, var de väldigt få, det fanns inte särskilt många, och jag kände att jag hade en misson att vara med att försöka bevara dem.
Med skäckarna är det lite annorlunda, eftersom anlaget är recessivt. De dyker ju upp här och där, och ibland när man minst anar det. Är de "prickiga" borta, så är de borta.
Nu finns det många som aktivt avlar på dessa färger, så nu lär de bli mer vanliga än de var förr. Även det att vi har skäckiga hingstar i aveln kommer att ha stor betydelse längre fram vad gäller spridningen av det anlaget.

*kl* nån som vet nått om allgunnens yes betäcker han än, eller är det nån här som har ett skäckruss.

A. Yes betäcker fortfarande såvitt jag vet. Övriga skäckruss är Toppå e. Lon (?) och en eller två till... kolla gotlandsruss hemsidas hingstlista

Det finns tre verksamma russhingstar som är skäck. Allgunnens Yes som är nämnd. Toppå, mkt riktigt e Lon 483 och ren Rungegårdsstam, samt Stig-Helmer 461 e Vagabond-Rebus, som är en duktig travare också.
Alla tre hingstar är rödskäckar.
Sedan finns det ett antal hingstar som lämnat skäckar, bla halvbröderna Jupard 388 och Helios 373. De hade en halvbror som var skäck och godkänd, Söderman 500, men han är numera kastrerad. Dessa tre hingstar var söner till skäckstoet Russi 2298
Eftersom Toppå är e Lon kan vi konstatera att Lon också har skäckanlag. Men med tanke på att de ovan nämnda skäckhingstarna lämnar 100% skäckanlag vidare till sina avkommor, är anlaget säkrat för en tid framöver.
Det finns fler anlagsbärare, men jag hittade inga fler i hjärnarkivet just nu...Jo, Tyson förstås, han har också lämnat skäck!

Jag har försökt hitta statistik på vilka hingstar som har lämnat avkommor som gått under 2 minuter men inte lyckats. Är det någon som vet var det finns?

Gå in på ponnytravet.coms hemsida, under "Nyheter" finns Tvåminuterslistan, aktuell t o m 2006.

Sedan är det bara att räkna :smirk: ...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 714
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 472
Senast: Lyxzen
·
Relationer Jag har känt mig väldigt nöjd med mitt liv på sistone och hittat en bra balans med nya vänner i stallet och verkligen knutit an till...
Svar
8
· Visningar
1 245
Tjatter Äntligen är det dags för årets hingstpremiering! Det tisslas och tasslas i stallarna, lukten av pälsglans ligger som tunga moln och ett... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
14 772
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?