Sv: RUSS- hingstval 2007
Jag kan tala för mig själv, som med några få undantag använder mig av hingstar utan welsh.
För min egen del, vad gäller min egen uppfödning märk väl
är det ett sätt att göra det som intresserar mig, på samma sätt som en del avlar för travet, andra för att bevara olika färger osv.
Det känns bra att veta att det faktiskt finns russ kvar utan welshinslag. I den totala populationen skulle jag tippa att runt 60-70% av alla russ har mer eller mindre welsh i blodet.
MEN, detta är ingenting som jag funderar över när jag dömer, eller som jag försöker pådyvla andra som avlar. Var och en måste avla efter sina egna idéer, och sina egna intressen.
Ett av mina absoluta favoritston, som jag varit med och tagit fram som BIS vid flera tillfällen, har en ganska stor procent welsh, men det är bland det vackraste jag vet och hon står som modellhäst i mina ögon vad det gäller hur ett rastypiskt russto skall se ut.
Även inom Svenska Russavelsföreningen har man valt att helt och fullt acceptera welshinslaget. Man gör ingen skillnad på russ med eller utan welsh, alla är russ oavsett hur mycket welshblod som finns om man räknar efter. Man valde för ett antal år sedan att publicera i medlemstidningen, vilka hingstar som hade welshinslag, och hur mycket, i rent informationssyfte. Det är ju så att det finns russ som inte har en droppe welsh, eller mycket mycket lite, som ser lite "welshiga" ut, och tvärtom. Med welshiga kan man mena dem som är lite med ridponnybetonade med långa halsar med mycket resning tex.
Jag kan också tillägga, att man i samband med att man presenterade hingstarnas welshinslag på en avelskonferens för några år sedan, framhöll vilka goda egenskaper som welshhingstarna förde med sig till russaveln, inte minst prestationsmässigt.
Vad gäller avelsvärdering av hingstar bryr man sig inte heller, utan alla hingstar är russ, oavsett stammen.
Som sagt, det är en del som intresseras av detta, varav jag är en av dem i mitt egna avelsarbete, men inom Svenska Russavelsföreningen är alla russ och lika mycket värda, oavsett om de har welshinslag eller ej.