RUSS- hingstval 2007

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Elwira
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 106
  • Visningar Visningar 8 393
Sv: RUSS- hingstval 2007

Det ser ju ut så, men det är inget som ägaren rapporterat till Svenska Russavelsföreningens licensansvariga mig veterligt. De har ju sagt att de skall sluta med uppfödning så det är väl mycket möjligt att de ser till att placera ut sina hästar.

Jag tycker om typen på Ernst Ronaldo, förutom att han är snabbspringare och med Sveriges genom tiderna bästa russto som morsa. Han ser ut som en riktig ponnyhingst med glimten i ögat. Trevlig kille!
Skall nog sätta mig ner ordentligt och titta igenom våra hingstar. Det är så trist att vara ute för sent, när hingstarna redan är gamla eller begravda. Det har hänt mig förr, och det är så retligt!

Min absoluta favorit bland russhingstar är Engelbrekt 520 :)

Han har allt som jag söker hos en hingst! :banana:

Min absoluta favorit bland russhingstar är Engelbrekt 520 :)

Han har allt som jag söker hos en hingst! :banana:

Ja, Engelbrekt är fin :D

Engelbrekt.jpg

Snygg att se på och dessutom trevlig som både rid- och körhäst och med ett jättefint temprament.

Har en Engelbrektbäbis född i år och väntar en till...

Ronaldo är också en jättefin hingst, och dessutom godkänd utan att ha behövt extrapoäng för sina travmeriter, han var också på förslag när vi pratade föl :d

Ingen som har funderat på Gumino som nu har blivit godkänd?

Ingen som har funderat på Gumino som nu har blivit godkänd?

Gumino är ju en rentravande högpresterande tävlingshäst, men personligen har jag reservationer mot hans typ: alltför tung och kallblodsbetonad för min smak. Brunte som han ju är linjeavlad på är inte min favorit, och jag tycker att Gumman är överskattad... Men Gumino lär ha ett rasande trevligt psyke, och det ska blir spännande att se hur han förärver sig.

Har du möjligtvis härstmaning och föllista på Gumman? Har hon ett föl e. Intrig som heter Nickodemus IV?

Nej, det är inte samma Gumman. Guminos mamma är Gumman 3032, Nickodemus mamma är ett sto e Grus 363 och Russi 2298, som har stamboksnummer 2899. Av en gammal fin stam från Svante Söderman, och halvsyster med bla ovan nämnda Helios 373 och Jupard 388, samt skäckhingsten Söderman 500, som nu mera lever sitt liv som valack.
Nickodemus är/var väl en jätteduktig tävlingsponny? Jag träffade honom i Ösmo för en del år sedan har jag för mig.

Lite utanför tråden, men kan någon tala om för mig vem som matar in mina ( och andras) hästars uppgifter på all breed pedigree?:confused:

Tack för svaren.
Det var min systerdotter som ägde Nickodemus IV tidigare. Dom kvalade in till SM i hoppning jag tror 2 år i rad men eftersom min systerdotter ofta var sjuk under den perioden så orkade hon oftast inte riktigt med att rida flera klasser under ett meeting. Han är en jätteduktig tävlingsponny och det är en annan familj som har honom nu. Han gör utan tvekan bra reklam för russen.

Vet du om söderman har ngn godkänd son?

på allbreed så ser du precis under där man fyller i namnet på hästen man söker en rad med lite olika rubriker.
Andra rubriken heter "maintenance" och under den ligger "add a horse" som du trycker på om du vill lägga till en häst samt "edit information" för att lägga till/ändra information.

Lite utanför tråden, men kan någon tala om för mig vem som matar in mina ( och andras) hästars uppgifter på all breed pedigree?:confused:

Visst är det fascinerande att en amerikansk databas innehåller såpass många gotlandsruss! Precis som Russinet skriver kan vemsomhelst lägga till en häst eller ändra i en befintlig härstamning. Jag har lagt in några russ, bl a Nickodemus ovan. Men jag gissar att det är någon i Finland som lagt in lejonparten av russen, för det står "R" (hingstar) eller "RR" (ston) skrivet framför de svenska stamboksnumren i informationsfältet, och så brukar väl finnarna skriva.

Det är lite smålustigt, ja. Knappt har fölen fötts i stallet,förrän de går att hitta på all breed pedigree, och jag matar inte in några uppgifter själv. Spionage??;)
Det måste vara någon superintresserad med stenkoll, som lägger ner en massa jobb. Heder åt den/dem/er! :bow:

Lånar knapp..
Och helt utanför ämnet men..
Vi har precis införskaffat vårat första russ, undrar nu följande..
Var hittar vi mer info (förutom russföreningens sidor)?
Finns det något russforum?
Var rekommenderar ni "russnybörjare" att söka fakta.
Tacksam för all hjälp.
mvh El

Vad trevligt att ni blivit russägare!
Som aktiv i Svenska Russavelsföreningen ser jag ju gärna er som medlemmar i någon av Svenska Russavelsföreningens lokalföreningar, det finns info på www.gotlandsruss.se
Något annat speciellt russforum än den sidan eller lokalföreningarnas sidor finns inte. Däremot finns det en del information och inbjudningar till div aktiviteter i den tidning man får som medlem.
Hör gärna av dig till den lokalförening som ligger dig närmast, så hoppas jag att du får hjälp den vägen.
Liselotte

Vad jag kan hitta i huvudet, så har Söderman betäckt ett fåtal ston, och jag kan inte komma på att han har någon godkänd hingst efter sig. Han betäckte även en del ston av annan ras än russ i början, så det blev inte många rena russavkommor innan han skars.

Jag gillar ju Tomtebos Enoc G , en snygg och trevlig hingst . Hans mamma är ju ett kanon sto som har lämnat bra avkommor och då jag tycker att man ska kolla mycket på moderlinjen så är han ett bra val.
Har själv en avkomma efter honom som är född -06. som har fått fina vitsord , har även sett ett antal avkommor efter Enoc´s mamma som även de fått super fina vitsord.
mary%20o%20halge1.jpg

Tomtebos Enocs fantastiska avelsframgångar talar för sig själv. Jag ägde hans pappa en gång i tiden, Allgunnens Opal G, en mycket trevlig hingst som nu inte används så mycket i avel. Vi tävlade också lite körning han och jag, och jag kan säga så mycket som att det inte hängde på hästen att vi inte kom längre än vi gjorde:rofl:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 714
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 472
Senast: Lyxzen
·
Relationer Jag har känt mig väldigt nöjd med mitt liv på sistone och hittat en bra balans med nya vänner i stallet och verkligen knutit an till...
Svar
8
· Visningar
1 245
Tjatter Äntligen är det dags för årets hingstpremiering! Det tisslas och tasslas i stallarna, lukten av pälsglans ligger som tunga moln och ett... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
14 772
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?