Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
OfzCZ7v.jpg

Fick äntligen tag på en variegerad fredskalla till helt ok pris. Så idag är jag glad!
 
Verkar helt klart vara fler än jag som haft utmaningar denna vintern. Tråkigt såklart, men då finns det en anledning till att ta en tur till blomsterhandeln och införskaffa lite nya växter 😇.
Det har varit ett problematiskt trips-år, men eftersom jag har växtbelysning har inget dukat under pga uselt vinterljus. Det har ju varit en extremt solfattig vinter på många håll i landet, så försöker man hålla liv i ljuskrävande växter utan belysning har det nog varit tufft.
Tråkigt med trips, har haft problem förut men just i vinter har jag lyckas bli av med dem, peppar peppar.
Det enda som mår riktigt bra här hemma är en Moses stentavlor och två hibiskusar. Har 3 palett-sticklingar kvar av typ 8? En vuxen palett har skrumpnat och en pelargon blev svart och började vissna på mitten O_o elefantörat fortsätter tappa blad av oklar anledning. Resten lever men är absolut inte ”thriving” så att säga.
Vad roligt att du lyckats med hibiskusar och Moses stentavlor. Just hibiskusar (kanske även Moses stentavlor?) är väl rätt förtjusta i sol?
För mig har faktiskt elefantöronen klarat sig ovanligt bra. Hoppas att de håller i resten av säsongen.
Nä, här frodas det som aldrig förr :D

Visst, palettbladen ser ut som sju svåra år men jag hade verkligen inte förväntat mig något annat utan extra ljus. Håller tummarna för att de orkar hålla i lite till, har några lite ovanligare sorter som jag inte vill ska dö.
Härligt att höra. Hur har du lyckats med det? 😄 (förutom palettbladen då)
 
Fått en ny växt men den mådde inte så bra ens när den kom så vi får väl se om sen överlever. Problemet är att jag inte vet vad det är, så osäker på hur jag ska sköta den. Nån som har en aning?
IMG_20210122_115908.jpg
 
Jag har köpt en svindyr hibiscus på tradera... ser fram emot den med barnslig iver! Superfin organge, den ska bo vid akvariet och jag har redan haft ett barskt samtal med kissekatterna om respekt för växter i hemmet.

Paletterna däremot ser väldigt ledsna ut. jag har en växtlampa till dem men alla tre är tunna och skrangliga. Särskilt combat:en är rent anskrämlig. Finns det någon räddning utöver att invänta solens tillbakakomst och världens uppvaknande i vår?
 
Det här ägnar sig mina pelargoner åt :(

Jag slängde ut massor av sticklingar (10 +) för att jag hade för många pelargoner för långt från växthussäsong, och nu hämnas de genom att dö i parti och minut, stam för stam.

I dag har jag fått säga farväl till min sedan frö uppdrivna hängpelargon. Jag har tre blad på en liten tunn kvist och hoppas kunna rota den lilla spillran, men jag hyser inget stort hopp.

IMG_0320.jpg
 
Vad roligt att du lyckats med hibiskusar och Moses stentavlor. Just hibiskusar (kanske även Moses stentavlor?) är väl rätt förtjusta i sol?
För mig har faktiskt elefantöronen klarat sig ovanligt bra. Hoppas att de håller i resten av säsongen.
Det är superroligt! Hibiskus har varit en sån som jag aldrig riktigt klarat men aldrig fattat varför :laugh: jag har turen att ha söderbalkong med dubbla glasdörrar, och ett element på väggen bredvid. Verkar som att hibiskusarna hamnade mitt i sweetspoten mellan tillräckligt ljus och lagom varmt :p har några palettblad och en pelargon upptryckt mot rutan också, vi har inte haft så kallt så det verkar gå bra. Moses stentavlor står typ två meter in i samma rum, ljust men inte i solljus. :) Flyttade elefantörat till ett fönster i norr nyligen och peppar peppar verkar bladen sitta kvar nu 🤞🏻
 
Ge mig lite idéer tack!

Jag har en byrå som står 1,5 m från ett litet söderfönster. Halvt skuggad av ett hörn. Jag vill ha en fin, lättskött växt att ha där. Jag är osäker på hur ljust det blir på sommaren men funderar på gullranka, som alltid. Min favorit! Men finns det nån annan trevlig, fin och lättskött växt som skulle trivas där? Nåt som står upp eller som redan klättrar på något när man köper den. Gärna en som är iaf 50-60 cm hög och lite lagom bredd.

Jag funderar lite på paraplyaralia. De är fina!
 
Ge mig lite idéer tack!

Jag har en byrå som står 1,5 m från ett litet söderfönster. Halvt skuggad av ett hörn. Jag vill ha en fin, lättskött växt att ha där. Jag är osäker på hur ljust det blir på sommaren men funderar på gullranka, som alltid. Min favorit! Men finns det nån annan trevlig, fin och lättskött växt som skulle trivas där? Nåt som står upp eller som redan klättrar på något när man köper den. Gärna en som är iaf 50-60 cm hög och lite lagom bredd.

Jag funderar lite på paraplyaralia. De är fina!

Rätt många hoyor stämmer också in på den beskrivningen. Det går nästan alltid att montera om dem om det är "fel" form när man köper.

Eller för all del de andra epipremnum-arterna. (Själv föredrar jag flera av de silvriga eller mörka pinnatum framför den vanliga gullrankan. Pinnatum bryter ju upp bladen om den får klättra, lite åt Rhaphidophora-hållet.)
 
Rätt många hoyor stämmer också in på den beskrivningen. Det går nästan alltid att montera om dem om det är "fel" form när man köper.

Eller för all del de andra epipremnum-arterna. (Själv föredrar jag flera av de silvriga eller mörka pinnatum framför den vanliga gullrankan. Pinnatum bryter ju upp bladen om den får klättra, lite åt Rhaphidophora-hållet.)

Tack för tipsen! Jag får se vad de har för nåt när jag åker dit för att köpa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 577
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 776
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
515
Senast: Myzan87
·
Fritid Jag har semester från onsdag nästa vecka och 3,5 veckor fram. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på och har inte heller ekonomi till...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 705
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp