Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har det varit en ovanligt sträng vinter för era växter också i år, eller är det bara jag som lyckats ta död på en massa?
 
Har det varit en ovanligt sträng vinter för era växter också i år, eller är det bara jag som lyckats ta död på en massa?

Mina tradescantia håller på att dö. Vissnar successivt. Mina palettblad dog tidigt (trips troligtvis). De som mår bra är de jag haft flera år. Gullranka och nån till som jag inte minns vad den heter. Till och med ampelliljan ser lite ledsen ut...

Nu får gärna våren komma med ljuset!
 
Har det varit en ovanligt sträng vinter för era växter också i år, eller är det bara jag som lyckats ta död på en massa?
Flera rara pelargoner har bara, helt plötsligt, vissnat. Speciellt ledsen blev jag över några doftpelargoner som bara gav upp, utan några tecken på behov av vintervila. Hoppas på att kunna få tag på nya sticklingar i vår.

Sen har jag några andra pelargoner som gjort precis tvärtom. Den värsta väcer ca 2 cm per dag.

Mina callor verkar alla följa samma mönster; nästan dö och sen komma upp på nytt, helt från noll. (Har provat mjuk dusch, vattenbad, byta plats o s v.)
 
Har det varit en ovanligt sträng vinter för era växter också i år, eller är det bara jag som lyckats ta död på en massa?

Det har varit ett problematiskt trips-år, men eftersom jag har växtbelysning har inget dukat under pga uselt vinterljus. Det har ju varit en extremt solfattig vinter på många håll i landet, så försöker man hålla liv i ljuskrävande växter utan belysning har det nog varit tufft.
 
Har det varit en ovanligt sträng vinter för era växter också i år, eller är det bara jag som lyckats ta död på en massa?
Det enda som mår riktigt bra här hemma är en Moses stentavlor och två hibiskusar. Har 3 palett-sticklingar kvar av typ 8? En vuxen palett har skrumpnat och en pelargon blev svart och började vissna på mitten O_o elefantörat fortsätter tappa blad av oklar anledning. Resten lever men är absolut inte ”thriving” så att säga.
 
Flera rara pelargoner har bara, helt plötsligt, vissnat. Speciellt ledsen blev jag över några doftpelargoner som bara gav upp, utan några tecken på behov av vintervila. Hoppas på att kunna få tag på nya sticklingar i vår.

Sen har jag några andra pelargoner som gjort precis tvärtom. Den värsta väcer ca 2 cm per dag.

Mina callor verkar alla följa samma mönster; nästan dö och sen komma upp på nytt, helt från noll. (Har provat mjuk dusch, vattenbad, byta plats o s v.)
Men precis! Har samma problem med pelargonerna, de dör helt oförklarligt.
 
Som vanligt lever och frodas mina gullrankor! Jag borde kanske fylla hemmet med såna... fast jag behöver ju förstås växter även vid mina söderfönster.... hmm... finns det nån tålig och fin växt som trivs i söderfönster? Jag tycker inte om svärmorstunga (har några dessutom)och succulenter trvis inte hos mig. Jag vet inte vad jag gör fel! De dör inte direkt men efter ett tag hos mig ser de ledsna och tråkiga ut.
 
Som vanligt lever och frodas mina gullrankor! Jag borde kanske fylla hemmet med såna... fast jag behöver ju förstås växter även vid mina söderfönster.... hmm... finns det nån tålig och fin växt som trivs i söderfönster? Jag tycker inte om svärmorstunga (har några dessutom)och succulenter trvis inte hos mig. Jag vet inte vad jag gör fel! De dör inte direkt men efter ett tag hos mig ser de ledsna och tråkiga ut.
Paraplyaralia är lättskötta och står gärna i söderfönster. :)
 
Har det varit en ovanligt sträng vinter för era växter också i år, eller är det bara jag som lyckats ta död på en massa?
Nä, här frodas det som aldrig förr :D

Visst, palettbladen ser ut som sju svåra år men jag hade verkligen inte förväntat mig något annat utan extra ljus. Håller tummarna för att de orkar hålla i lite till, har några lite ovanligare sorter som jag inte vill ska dö.
 
Som vanligt lever och frodas mina gullrankor! Jag borde kanske fylla hemmet med såna... fast jag behöver ju förstås växter även vid mina söderfönster.... hmm... finns det nån tålig och fin växt som trivs i söderfönster? Jag tycker inte om svärmorstunga (har några dessutom)och succulenter trvis inte hos mig. Jag vet inte vad jag gör fel! De dör inte direkt men efter ett tag hos mig ser de ledsna och tråkiga ut.

Många dracenor trivs bäst i söderläge, om det kan passa? Fast de riktiga soldyrkarna behöver ju extra ljus på vintern... (Jag kör lågbudget med "vanliga" ikealampor av rätt ljusstyrka, det växer så det knakar...)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag gjorde det ödesdigra misstaget att kolla Instagram med hashtag:en #houseplants ... Inte bra. Jag som annars är TRÄDGÅRDSnörd vill nu slå ut väggar så jag får mer ljusinsläpp så jag kan börja samla på gröna rumsväxter!! Vilka FANTASTISKA växter det finns!!! Jag blir galen av habegär!

Men vårt hus har fönster som samtliga har värmeelement under så det funkar inte. Allt torkar ut. Suck.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag gjorde det ödesdigra misstaget att kolla Instagram med hashtag:en #houseplants ... Inte bra. Jag som annars är TRÄDGÅRDSnörd vill nu slå ut väggar så jag får mer ljusinsläpp så jag kan börja samla på gröna rumsväxter!! Vilka FANTASTISKA växter det finns!!! Jag blir galen av habegär!

Men vårt hus har fönster som samtliga har värmeelement under så det funkar inte. Allt torkar ut. Suck.

Eller så gör du som jag och har snart luftfuktare och växtlampor överallt. Vissa av mina calatheor är rätt stadiga pjäser nu, och det börjar bli ett gäng slingrande hoyor och coola alocasior också. 🤩 (Ormbunkssamlingen och köttätar"samlingen" växer lite långsammare, svårt att få tag på nya arter spontant så jag får nog importera lite framåt våren. 😇)
 
Jag gjorde det ödesdigra misstaget att kolla Instagram med hashtag:en #houseplants ... Inte bra. Jag som annars är TRÄDGÅRDSnörd vill nu slå ut väggar så jag får mer ljusinsläpp så jag kan börja samla på gröna rumsväxter!! Vilka FANTASTISKA växter det finns!!! Jag blir galen av habegär!

Men vårt hus har fönster som samtliga har värmeelement under så det funkar inte. Allt torkar ut. Suck.

Prova att hänga i ampel så kommer de upp från elementet.
 
Jättefin! Men när jag googlar står det att den inte ska stå i direkt sol. Mina söderfönster har defintivt direkt sol, massor av det!
Jag har två stycken i vårt stora söderfönster och har inga växter som mår så bra och växer så snabbt. Beskär flera gånger per år annars hade de varit i takhöjd nu med gigantiskt omfång. Så söderfönster med mycket sol går absolut!
 
Jag gjorde det ödesdigra misstaget att kolla Instagram med hashtag:en #houseplants ... Inte bra. Jag som annars är TRÄDGÅRDSnörd vill nu slå ut väggar så jag får mer ljusinsläpp så jag kan börja samla på gröna rumsväxter!! Vilka FANTASTISKA växter det finns!!! Jag blir galen av habegär!

Men vårt hus har fönster som samtliga har värmeelement under så det funkar inte. Allt torkar ut. Suck.
Jag har dragiga fönster (drar alltså kallt!) och värmeelement under. Går utmärkt för de flesta växter faktiskt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 577
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 776
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
515
Senast: Myzan87
·
Fritid Jag har semester från onsdag nästa vecka och 3,5 veckor fram. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på och har inte heller ekonomi till...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 705
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp