Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har det varit en ovanligt sträng vinter för era växter också i år, eller är det bara jag som lyckats ta död på en massa?
Flera rara pelargoner har bara, helt plötsligt, vissnat. Speciellt ledsen blev jag över några doftpelargoner som bara gav upp, utan några tecken på behov av vintervila. Hoppas på att kunna få tag på nya sticklingar i vår.Har det varit en ovanligt sträng vinter för era växter också i år, eller är det bara jag som lyckats ta död på en massa?
Har det varit en ovanligt sträng vinter för era växter också i år, eller är det bara jag som lyckats ta död på en massa?
Det enda som mår riktigt bra här hemma är en Moses stentavlor och två hibiskusar. Har 3 palett-sticklingar kvar av typ 8? En vuxen palett har skrumpnat och en pelargon blev svart och började vissna på mitten elefantörat fortsätter tappa blad av oklar anledning. Resten lever men är absolut inte ”thriving” så att säga.Har det varit en ovanligt sträng vinter för era växter också i år, eller är det bara jag som lyckats ta död på en massa?
Men precis! Har samma problem med pelargonerna, de dör helt oförklarligt.Flera rara pelargoner har bara, helt plötsligt, vissnat. Speciellt ledsen blev jag över några doftpelargoner som bara gav upp, utan några tecken på behov av vintervila. Hoppas på att kunna få tag på nya sticklingar i vår.
Sen har jag några andra pelargoner som gjort precis tvärtom. Den värsta väcer ca 2 cm per dag.
Mina callor verkar alla följa samma mönster; nästan dö och sen komma upp på nytt, helt från noll. (Har provat mjuk dusch, vattenbad, byta plats o s v.)
Paraplyaralia är lättskötta och står gärna i söderfönster.Som vanligt lever och frodas mina gullrankor! Jag borde kanske fylla hemmet med såna... fast jag behöver ju förstås växter även vid mina söderfönster.... hmm... finns det nån tålig och fin växt som trivs i söderfönster? Jag tycker inte om svärmorstunga (har några dessutom)och succulenter trvis inte hos mig. Jag vet inte vad jag gör fel! De dör inte direkt men efter ett tag hos mig ser de ledsna och tråkiga ut.
Nä, här frodas det som aldrig förrHar det varit en ovanligt sträng vinter för era växter också i år, eller är det bara jag som lyckats ta död på en massa?
Paraplyaralia är lättskötta och står gärna i söderfönster.
Som vanligt lever och frodas mina gullrankor! Jag borde kanske fylla hemmet med såna... fast jag behöver ju förstås växter även vid mina söderfönster.... hmm... finns det nån tålig och fin växt som trivs i söderfönster? Jag tycker inte om svärmorstunga (har några dessutom)och succulenter trvis inte hos mig. Jag vet inte vad jag gör fel! De dör inte direkt men efter ett tag hos mig ser de ledsna och tråkiga ut.
Jag gjorde det ödesdigra misstaget att kolla Instagram med hashtag:en #houseplants ... Inte bra. Jag som annars är TRÄDGÅRDSnörd vill nu slå ut väggar så jag får mer ljusinsläpp så jag kan börja samla på gröna rumsväxter!! Vilka FANTASTISKA växter det finns!!! Jag blir galen av habegär!
Men vårt hus har fönster som samtliga har värmeelement under så det funkar inte. Allt torkar ut. Suck.
Jag gjorde det ödesdigra misstaget att kolla Instagram med hashtag:en #houseplants ... Inte bra. Jag som annars är TRÄDGÅRDSnörd vill nu slå ut väggar så jag får mer ljusinsläpp så jag kan börja samla på gröna rumsväxter!! Vilka FANTASTISKA växter det finns!!! Jag blir galen av habegär!
Men vårt hus har fönster som samtliga har värmeelement under så det funkar inte. Allt torkar ut. Suck.
Jag har två stycken i vårt stora söderfönster och har inga växter som mår så bra och växer så snabbt. Beskär flera gånger per år annars hade de varit i takhöjd nu med gigantiskt omfång. Så söderfönster med mycket sol går absolut!Jättefin! Men när jag googlar står det att den inte ska stå i direkt sol. Mina söderfönster har defintivt direkt sol, massor av det!
Jag har två stycken i vårt stora söderfönster och har inga växter som mår så bra och växer så snabbt. Beskär flera gånger per år annars hade de varit i takhöjd nu med gigantiskt omfång. Så söderfönster med mycket sol går absolut!
Jag har dragiga fönster (drar alltså kallt!) och värmeelement under. Går utmärkt för de flesta växter faktiskt!Jag gjorde det ödesdigra misstaget att kolla Instagram med hashtag:en #houseplants ... Inte bra. Jag som annars är TRÄDGÅRDSnörd vill nu slå ut väggar så jag får mer ljusinsläpp så jag kan börja samla på gröna rumsväxter!! Vilka FANTASTISKA växter det finns!!! Jag blir galen av habegär!
Jag har dragiga fönster (drar alltså kallt!) och värmeelement under. Går utmärkt för de flesta växter faktiskt!
Jag har en som blev lite sur när vi hade -20, det var nog inte många plusgrader för den då, några nya blad blev helt enkelt lite frostskadadeOch jag med! Mina monsteror trivdes jättebra
Jag har en som blev lite sur när vi hade -20, det var nog inte många plusgrader för den då, några nya blad blev helt enkelt lite frostskadade