Semestertips

Jag har semester från onsdag nästa vecka och 3,5 veckor fram. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på och har inte heller ekonomi till något. Alls. Pratade med mamma om barndomens semestrar där vi åkte i väg en månad med husvagn, badade, stod lite här och där (i Danmark där inte allemansrätten finns men ingen brydde sig om att vi stod en natt eller två på en parkering) och gick på saker där det var gratis inträden, nöjesparker osv. Funderade då på att det kanske finns något jag kan göra ändå än att bara sitta hemma i tre veckor.

Bor i Sörmland, har inte bil eller cykel. Vad finns det att göra här när jag har semester som faktiskt inte kostar men som ändå ger lite upplevelse? Vad finns "hemma" man alltid missar för att man har fokus på att göra stora saker och upplevelser?

Jag gillar inte riktigt att bada bland alla andra som ska bada. Fast plaskar gärna i lite vatten när det är varmt ändå, i min ensamhet.

Någon som har semestertips häromkring i mitt landskap? Något hundvänligt? Något lättillgängligt för en sådan som jag? Jag är ju ensam och har mina begränsningar i och med dövblindheten och blindkäpp som följeslagare.

Funderar på att tälta, skulle vara kul, men var? Var kan man tälta i ensamhet utan att behöva gå långa sträckor för att komma dit?

Du kan ta buss från Nyköping till Nynäs slott. Buss 554 enligt hemsidan och stannar 500 meter från slottet. Eventuell ledsagare har fri entre.

https://nynasslott.se/besoksinformation/

Jag har lite dålig koll på hur det är med kommunaltrafik och öppettider.

Men Skärgårdsvåfflan ligger mysigt i Oxelösund vid vattnet. Hundar är välkomna. De har både mat-våfflor och dessertmodeller.
Fins mysiga stränder och natur där ute med.
Vi har nog ätit på lite trevliga restauranger där med till lunch typ.

Nynäs slott med omgivning tycker jag är trevligt. Många intressanta info-texter om slottet och de som levt där i både slott och arbetarbostäderna runt.
Vet inte om man får tälta där också kanske. De har några sommar-hyreshus och har ofta någon lite fräsch lunchbuffé. Vackert med närhet till både sjö och hav. Vissa år mycket fina odlingar i slottsträdgården.

Stendörren är så klart vackert också.

Även jag har hört massor om Gelaton i Björnlunda. Den ska vara magisk.
Och Jarbells butik med ägare är verkligen annorlunda. Vi kallar honom spökmannen IOM att han är rätt gammal, klär sig lite som i gamla filmer med fluga ibland och liksom bara ljudlöst svävar in och plötsligt är bredvid en. Jätterar, kunnig och hjälpsam.
De har verkligen ALLT i den lilla butiken. 😅

Om du inte varit på Öster Malma och inte är mot jakt etc så kan det vara värt ett besök. Det drivs av jägarförbundet och är inrett väldigt annorlunda i jakttema. De serverar vällagad lunchbuffé tex, gjort på vilt etc. Finns mycket info om olika djur, jakt, butik med diverse ätbart och småsaker. De bedriver också viltvård och kan ha diverse sjuka/skadade vilda djur i stora hägn där.
Vackert slott bredvid sjö också. Här finns en del vägar att vandra på. Vet inte ang tälta etc. Går väl att ringa dit och kolla kanske.
Där vet jag att bussen från Nyköping stannar typ 1,5-2 km från iaf.

Till Skärgårdsvåfflan måste gå några km eller ta taxi/färdtjänst sista biten ut. Går ingen buss dit. Men är riktigt mysigt ställe och redigt goda våfflor :love1:

Men skulle kunna tipsa om Lions tåget i Oxelösund, ej åkt själv men den åker mellan olika ställen som bökigt ta sig till om ej har bil eller andra möjligheter.

Till Skärgårdsvåfflan måste gå några km eller ta taxi/färdtjänst sista biten ut. Går ingen buss dit. Men är riktigt mysigt ställe och redigt goda våfflor :love1:

Men skulle kunna tipsa om Lions tåget i Oxelösund, ej åkt själv men den åker mellan olika ställen som bökigt ta sig till om ej har bil eller andra möjligheter.
Ah, vad synd! Det är ju gott och mysigt annars och kul att hund får följa med.

Jag har semester från onsdag nästa vecka och 3,5 veckor fram. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på och har inte heller ekonomi till något. Alls. Pratade med mamma om barndomens semestrar där vi åkte i väg en månad med husvagn, badade, stod lite här och där (i Danmark där inte allemansrätten finns men ingen brydde sig om att vi stod en natt eller två på en parkering) och gick på saker där det var gratis inträden, nöjesparker osv. Funderade då på att det kanske finns något jag kan göra ändå än att bara sitta hemma i tre veckor.

Bor i Sörmland, har inte bil eller cykel. Vad finns det att göra här när jag har semester som faktiskt inte kostar men som ändå ger lite upplevelse? Vad finns "hemma" man alltid missar för att man har fokus på att göra stora saker och upplevelser?

Jag gillar inte riktigt att bada bland alla andra som ska bada. Fast plaskar gärna i lite vatten när det är varmt ändå, i min ensamhet.

Någon som har semestertips häromkring i mitt landskap? Något hundvänligt? Något lättillgängligt för en sådan som jag? Jag är ju ensam och har mina begränsningar i och med dövblindheten och blindkäpp som följeslagare.

Funderar på att tälta, skulle vara kul, men var? Var kan man tälta i ensamhet utan att behöva gå långa sträckor för att komma dit?
Oxelösund ligger ju nära Nyköping och Femörefortet finns ju där och det är fin miljö runtomkring det. Hittade något som dom kallar turist taxi där det bara kostar 40:- så kör dom dig till olika populära utflyktsställen runt Oxelösund.
https://www.visitoxelosund.se/turisttaxi/

Jag jobbar till 11 på dagarna, men hör av dig om du vill ut på nån tur. Vi kan nog knöla in din hund i skuffen, jag står för bil och bensin, så kan vi antingen åka till nåt mysigt ställe och fika med medhavd fikakorg, eller besöka nåt mysigt ställe för fika. Är ingen kvällsmänniska, så gärna en tur på dagen 😁 eller så kan jag köra ut dig till nån tältplats och hämta dig dagen efter.

Jag jobbar till 11 på dagarna, men hör av dig om du vill ut på nån tur. Vi kan nog knöla in din hund i skuffen, jag står för bil och bensin, så kan vi antingen åka till nåt mysigt ställe och fika med medhavd fikakorg, eller besöka nåt mysigt ställe för fika. Är ingen kvällsmänniska, så gärna en tur på dagen 😁 eller så kan jag köra ut dig till nån tältplats och hämta dig dagen efter.
Kan säkert hänga på om vill ha mer sällskap, om jag inte jobbar.

Stendörrens naturreservat ska vara jättevackert, är nära och har delvis tillgånglighetsanpassade leder. Går inte att campa överallt dock.

Sörmlands godaste gelato finns i Björnlunda. Buss 525 från Nkpg stannar där. Att handla lunch på Jarbells varuhus (världens bästa lanthandels-Ica) är en happening (skruv, tapeter, de bryter målarfärg, säljer allt och lite till) och sedan promenera upp till hembygdsgården där miljön är jättefin är mysigt. Från hembygdsgården går eriksgatan som är en preppad promenadväg som jag tror man kan gå ganska långt. Åtminstone halvvägs till Nyköping om man skulle vilja. Naturen är vacker där hur som helst, men närmaste badsjö är en bit bort. Jag vet inte om det är bäst som dagsutflykt eller om det är trevligt att slå upp tältet uppe vid hembygdsgården. Beroende på hur långt du vill gå så skulle det funka att sova dels vid hembygdsgården och sedan vid kvarnsjön (härlig badsjö) som ligger 6 km därifrån. Hälften eriksgatan hälften grusväg med sparsam biltrafik. Men jag har ingen aning hur långt du vill röra dig. Går också att ta bussen en liten bit och ”bara” gå tre km till sjön om det är för lång promenad. Vid kvarnsjön skulle det lätt gå att vara flera dagar. Finns ett kulturcafé som har helgöppet på sommaren där vid Mälbykvarn. Vet inte om det är den typ av utflykt du tänker?
Tack för fina tips!
Stendörren har jag varit vid och håller med om att det är jättefint, tänker ofta på att jag vill dit igen, underbart med alla broarna och så! Har läst att man inte får tälta inom området, vet inte hur långt ut man får röra sig för att tälta dock.
Eriksgatan lät ju intressant faktiskt.

Vet inte hur mycket hunden och jag klarar i värmen, om det är varmt, så det får jag fundera på så att det finns ställen att slä läger på ganska tätt så att man kanske kan vila när det är som varmast. Han har reagerat annorlunda här på värmen än när vi bodde i Skåne, tror att det är för att skiftningen i vädret är lite mer plötsligt och stor här än i Skåne.

Jag har lite dålig koll på hur det är med kommunaltrafik och öppettider.

Men Skärgårdsvåfflan ligger mysigt i Oxelösund vid vattnet. Hundar är välkomna. De har både mat-våfflor och dessertmodeller.
Fins mysiga stränder och natur där ute med.
Vi har nog ätit på lite trevliga restauranger där med till lunch typ.

Nynäs slott med omgivning tycker jag är trevligt. Många intressanta info-texter om slottet och de som levt där i både slott och arbetarbostäderna runt.
Vet inte om man får tälta där också kanske. De har några sommar-hyreshus och har ofta någon lite fräsch lunchbuffé. Vackert med närhet till både sjö och hav. Vissa år mycket fina odlingar i slottsträdgården.

Stendörren är så klart vackert också.

Även jag har hört massor om Gelaton i Björnlunda. Den ska vara magisk.
Och Jarbells butik med ägare är verkligen annorlunda. Vi kallar honom spökmannen IOM att han är rätt gammal, klär sig lite som i gamla filmer med fluga ibland och liksom bara ljudlöst svävar in och plötsligt är bredvid en. Jätterar, kunnig och hjälpsam.
De har verkligen ALLT i den lilla butiken. 😅

Om du inte varit på Öster Malma och inte är mot jakt etc så kan det vara värt ett besök. Det drivs av jägarförbundet och är inrett väldigt annorlunda i jakttema. De serverar vällagad lunchbuffé tex, gjort på vilt etc. Finns mycket info om olika djur, jakt, butik med diverse ätbart och småsaker. De bedriver också viltvård och kan ha diverse sjuka/skadade vilda djur i stora hägn där.
Vackert slott bredvid sjö också. Här finns en del vägar att vandra på. Vet inte ang tälta etc. Går väl att ringa dit och kolla kanske.
Där vet jag att bussen från Nyköping stannar typ 1,5-2 km från iaf.
Tack för tips!
Tänkte Oxelösund skulle få ett besök. Har ju bott där i två år, flyttade dit för tio år sedan med barnen ju. Det har byggts nytt och förändrats lite här och var så jag är nyfiken på hur det ser ut nu i en stad där man alltid klagar på att allting är som det alltid varit :D Gillar Oxelösund, men har inte varit vid Skärgårdsvåfflan eftersom jag inte hittar dit osv. Har varit på Femörefortet och även på Femöre vid vattnet där, ett av mina favoritställen på jorden. Älskar det! Hällde min Enyas aska ut i vattnet där så den platsen bor i mitt hjärta. Tror det är 12 år sedan så det är preskriberat eller så. :D

Gelaton får nog ett besök eftersom det rekommenderas, tror det nämnts tidigare? alltså förut här på buke? Tycker mig känna igen det nu när jag ser det!

Kanske är lite sent att ordna för denna sommaren. Men går ju att byta bostad med nån. Kanske låna ett torp en vecka o den personen uppskattar stadsliv en vecka om det är så du bor tex.
Är med i en grupp på FB om torp och stugor osv till uthyrning och priserna är rätt höga, annars hade det varit trevligt med en vecka i en stuga långt från ingenstans. :) Byte har jag inte tänkt på, kanske kan fungera till nästa år!

Vilket fint erbjudande av dig! Jag hör av mig! Är det något speciellt du vill besöka kan vi ju göra det också, om du nu inte varit runt på alla menar jag :D Eller om det är någon speciell du vill åka till på nytt! allt är ju nytt för mig!

Vilket fint erbjudande av dig! Jag hör av mig! Är det något speciellt du vill besöka kan vi ju göra det också, om du nu inte varit runt på alla menar jag :D Eller om det är någon speciell du vill åka till på nytt! allt är ju nytt för mig!
Nej, jag har inget speciellt önskemål, men bara det är inom rimligt avstånd, vi kanske inte behöver besöka Kebnekajse 🤣 Så du kan komma med förslag 👍Men vill du till skärgårdsvåfflan en dag så kan vi åka dit 👍 jag kan köra ut dig till skogen en annan dag om du vill tälta. Men, då får du bli kvar där tills jag slutat dagen efter, eller ja fler dar funkar med, men kan inte hämta om du måste hem och jag jobbar 😁

Nej, jag har inget speciellt önskemål, men bara det är inom rimligt avstånd, vi kanske inte behöver besöka Kebnekajse 🤣 Så du kan komma med förslag 👍Men vill du till skärgårdsvåfflan en dag så kan vi åka dit 👍 jag kan köra ut dig till skogen en annan dag om du vill tälta. Men, då får du bli kvar där tills jag slutat dagen efter, eller ja fler dar funkar med, men kan inte hämta om du måste hem och jag jobbar 😁
Hänger gärna på skärgårdsvåfflan 😋😋

Finns mycket fina ställen längs sörmlandsleden :) yttereneby och brandalsund är två fina naturreservat man får tälta i också. Yttereneby är lite mer gång men brandalssund är bara parkera/ta sig till parkeringen och gå in:)

Rimligt avstånd låter ju utmärkt med tanke på att jag inte riktigt känner för att gå vilse allt för långt hemifrån ändå :D Kebnekajse är kanske då att ta i :D Men jag ska fundera på det och se hur jag lägger upp det!

Det jag allra först ska göra när jag får semester är att ta en glass i hamnen och sitta i hammocken där, såg att de har en någonstans där. Coolt ju!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 148
Senast: Rie
·
Kropp & Själ Nu kommer ny tråd i annat ämne. Jag är sjukskriven för vad som står på intyget stress och ångest, bor tilsammans med sambo och 2 barn 11...
Svar
6
· Visningar
1 140
Senast: Vallmo
·
Övr. Barn Min son, 10 år, har tappat ganska mycket i vikt, han har tappat 5 kg på några månader (sen i somras), varav 1½ kg bara senaste tre...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 893
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är hemma igen. Det var igår jag landade innanför hemmets dörr. Jag har haft fantastiska dagar, även om det varit något för varmt...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XVI
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈