Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har du gett honom näringsdryck? Han måste ju få i sig tillräckligt med näring och energi, i värsta fall är det kanske dropp som behövs. Om jag varit dig så hade jag ringt barnakuten, allt för att få komma dit så snabbt det bara går.
Han är alltså inte sjuk sådär att man tänker att han måste ha dropp nu (som när riktigt små barn har magsjuka och kan behöva dropp för att inte bli uttorkade)? I så fall verkar ju akuten helt fel, när utredning ändå är påbörjad.
Jag uppfattade inte vad pojken själv säger, förutom att han inte orkar saker och ting?
Vem är det som tror att han skulle kunna vara med på allt bara han ville? Du eller han? Det är en ton i vad du skriver som jag inte blir klok på, med formuleringar som "han skyller på" och liknande? Den känslan hos dig som jag läser in i det, hjälper nog inte pojken.
Jag får tankar i riktning av ätstörning av något slag. Men det går ju inte att ställa diagnoser över nätet, jag är inte heller läkare. Men det kan ju vara en tråd att nysta i med en läkare?
Går det att prata med honom om det är något som skulle gå lättare att äta än det han brukar bli serverad? Jag tänker på drycker, tex. Näringsdrycker kan vara rätt äckliga, men smoothies av olika slag, kanske? Om du gör dem på sådant han säger att han vill ha - om han vill ha något?
Låter lite som vår dotter som tappade 10 kg på korttid och vägde som minst 43 kg till 170,cm innan vi fick en diagnos. Hypotyreos.
Viktminskning, blåmärken och en trötthet som var förlamande gjorde att dom misstänkte leukemi så lättnaden var stor när allt kunde korrigeras med medicin. Hon äter Levaxin och kommer få äta det resten av livet.
Men det tog från augusti till april med provtagningar innan det var klart vad som var fel.
Hoppas du får den hjälp han behöver och på barnmottagningen brukar dom vara toppen.
Han är inte akut sjuk på så sätt som små barn med magsjuka.
Han tror själv att han skulle kunna vara med på allt möjligt om han verkligen vill, och om inte "det här och det här hade hänt". Han har mängder med ursäkter/förklaringar för varför det inte fungerade den här gången. Med det menar jag inte att jag inte tror honom, däremot så är hans förklaringar såna att han i normala fall inte ens skulle ha ryckt på axlarna över det inträffade. Varken jag eller andra vuxna i hans närhet uppfattar det som att han borde vara så påverkad av vad det nu än är som orsakar så att han inte kan vara med. Vi uppfattar det som att han inte orkar, och är man orkeslös blir det mycket lättare att känna sig nedslagen och omotiverad av olika saker, att man gör illa sig t.ex. T.ex så kan han ha slagit i foten lite lätt eller något, men då kan han inte vara med den gången alls efter det, även om man tydligt ser att det där är något som gör ont en liten stund, sen går det över (eller borde göra). Med skyller på menar jag att han kan formulera sig "om jag bara inte hade slagit mig där, så hade jag kunnat vara med". Han inser inte själv hur sliten han är, han tror att han alltid har en annan logisk förklaring till varför det inte fungerar för honom. Vi vuxna runt omkring honom ser ju något annat. Han tycker t.ex att en aktivitet är jobbig, men inser inte att han är den enda som tycker den är jobbig (efter 5 min), övriga kan hålla på en timme till. Jag är ledsen om du läser in något i mitt inlägg som inte finns där. Jag vet ärligt talat inte vad du läser in, för det blir jag inte heller klok på. Jag är genuint orolig över min son som inte verkar må bra.
Han vill ha mat, och tar åt sig som han brukar. Tyvärr blir han ju mätt "för fort" och orkar inte äta upp samma portion som vanligt. Han äter, men andra saker än tidigare. Även om han själv får välja mat, så orkar han inte så mycket. Jag uppfattar honom inte som ovillig att äta, men kanske lite mer kräsen än tidigare, och har ändrat smakuppfattning. Det som tidigare var gott är nu äckligt, men det finns fortfarande gott om saker som han gillar. Problemet är snarare som jag upplever det att det han petar i sig inte är av tillräcklig mängd, med hans mått mätt. Alternativt att han inte kan tillgodogöra sig den mat han petar i sig.
Då måste jag genast nyfiket fråga vilken mask du tänker på då.Min första tanke var mask?
Då måste jag genast nyfiket fråga vilken mask du tänker på då.
Binnikemask (bandmask) kan ge aptitlöshet och avmagring iofs, men var skulle han fått den ifrån?Bantarmask förstås.
(Jaaaa dåligt skämt i allvarlig tråd).
Uppdatering: Ska till barnmottagningen idag. Tack och lov fick jag en tid bara tre dagar efter remissen. Läget har försämrats en hel del under veckan tycker jag, och efter att ha kräkts omotiverat två gånger på ett dygn så börjar det kännas lite mer akut att få i sonen lite näring. Detta gjorde honom helt matt, han hade ju inga resurser innan. Han börjar får svårt att klara av skolan, tre gånger den här veckan har han varit hemma. Börjar bli ordentligt ledsen över att vara ensam på raster och sånt (han drar sig ju undan kompisar) och är väldigt håglös. Har pratat med skolan om att koppla in kurator till honom, för att mota den här begynnande depressionen som såklart kommer som ett brev på posten av att vara orkeslös vecka efter vecka. Det börjar bli en väldigt negativ spiral av passivitet. Känner att vi måste mota både det fysiska och psykiska nu.