Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oh, så kul! Har gjort sticklingar av palettblad, är det samma princip, dvs att dom grenar sig för man klipper av? :)

Ja, men jag upplever att man behöver flera sticklingar i samma kruka för att få sån fin fyllighet som i din planta som är köpt. Mina har blommat med små söta lila blommor nu i höst/vinter.
 
Har tagit ett par skott på pappas ampellilja och satt dom i vatten. Men det händer inget. Dom har stått ett bra tag nu och det har inte ens börjat bli nått som liknar rötter. Tycker det står överallt att dom är lättrotade.

Jag rotar ampellilja lite överallt. Mitt favoritsätt är i en glasskål med kokosfiber (sånt man har till orkidéer eller till ödlor typ). Man bara blöter upp fibrerna och trycker ner galet många sticklingar. Ställ ljust och vattna typ varannan vecka (oftare om det står varmt). Resultat: Överdrivet mycket ampellilja.
 
:arghh:
IMG_20210113_111548.jpg
 
Ja, men jag upplever att man behöver flera sticklingar i samma kruka för att få sån fin fyllighet som i din planta som är köpt. Mina har blommat med små söta lila blommor nu i höst/vinter.

Låter jätte fint. Funderade på att dela den men då gör jag nog inte det, satsar på att ta en del sticklingar ist, tack så mkt ☺️
 
DSC_3751.JPG
Vad kan dessa svarta prickar bero på?Aldrig sett förut. Är både på ovan Och undersidan på flera blad.

Nu är Hibiskusen iallafall nyduschad och såpasprejad och satt i karantän.

Även såpat och duschat grannarna. Var någon som såg hängig ut, så får se om den blir bättre.

Jag kan ha missat vattna lite den senaste tiden så får se om det blir bättre...
 
@Avalbane Ser ut som att fläckarna blir torra och bruna sedan, tripsskador?

Eller så har jag trips på hjärnan eftersom jag fått det. På två växter. I januari. Har inte köpt något nytt på månader. Sen har vaxrankan, ärtor på tråd, mina pelargoner och en fikus dukat under i vinter. Så växterna är på minus nu kan man säga.
 
@Avalbane Ser ut som att fläckarna blir torra och bruna sedan, tripsskador?

Eller så har jag trips på hjärnan eftersom jag fått det. På två växter. I januari. Har inte köpt något nytt på månader. Sen har vaxrankan, ärtor på tråd, mina pelargoner och en fikus dukat under i vinter. Så växterna är på minus nu kan man säga.

DSC_3752.JPG
Såhär ser ett annat blad ut med bruna fläckar.

Sökte lite på trips och stod att det kan bli av varm och torr luft. Denna står i varmaste fönstret bakom tvn så skulle kunna stämma.
Jag får avvakta och se hur det utvecklar sig. Är en av favirurblommorna så hoppas den blir bättre.
 
Jag är jättedålig på växter men har skaffat mig två gamla doftrankor, de har stått rätt mörkt innan. Hos mig står de i ett fönster med växtlampor på 3500 + 2500 lumen. Men de växer knappt ngt, vad är det som fattas? Inte tillräckligt med ljus? Näring? Behöver de planteras om?
 
@Avalbane Du kan ju prova spraya den ett par gånger i veckan om det är den torra luften!

Och @Scandi jag hade inte oroat mig om jag vore du! Mina som har växtlampa växer inte heller direkt på vintern, de vill ha sommar för det, men de försämras inte heller. Till våren börjar jag tillsätta lite näring och då händer det grejer!
 
Här hemma händer det inte mycket på växtfronten under vintern. Jag fick några pelargonsticklingar av en kompis i höstas, men de har dött nästan allihop! De enda som överlevt är de tre som står under växtlampa, och två som fick bo i norrfönster. Trodde de senare skulle tvärdö, så där hamnade liksom de jag tyckte minst om. Mina efterlängtade Picotee pink som stod i söder dog däremot :arghh:

Bild på min mangoplanta och gul cliviastickling, de ser glada ut trots vintermörkret!
IMG_20210116_143030.jpg
 
Jag har fått hem Neemoljan jag beställde och har behandlat några växter med neemvatten. De hade nog vissna blad och visst hittade jag några trips (tror jag iaf, små små vita streck) där. Inte många. Men de fick sig en dusch. Övriga växter ser välmående ut så de har jag inte duschat med neemvatten, än iaf. Tack vem det nu var som tipsade mig om att ställa dem nånstans där man kan städa lätt, det luktade lite speciellt! Jag ställde dem i badkaret så fick de stå där och torka upp också. Lätt att spola av och rengöra.
 
Jag vill ha en växt i spaljén mellan rummen här
16108664515532869198100253298613.jpg


Det är en plastväxt där nu. Finns det något klättrande som kan bo så långt in i rummet? Det är fönster på motsatt sida också.
 
Jag vill ha en växt i spaljén mellan rummen här
Visa bifogad fil 63452

Det är en plastväxt där nu. Finns det något klättrande som kan bo så långt in i rummet? Det är fönster på motsatt sida också.

Jag tjatar på med min Gullranka. Tålig, trivs bra en bit in i rummet och är mycket fin! Växer snabbt gör den också!

Den har luftrötter som fäster (tror jag) i väggar och sånt. Så kolla upp det innan så den inte förstör något. Jag vet inget mer om det då jag låter min klättra på pinnar jag jag satt ner i krukan. Den andra jag har hänger än så länge.
 
Jag tjatar på med min Gullranka. Tålig, trivs bra en bit in i rummet och är mycket fin! Växer snabbt gör den också!

Perfekt, det var gullranka jag ville ha :D Bra att den är snabbväxande, så kan jag med gott samvete köpa en lite mindre planta istället för de på mosstock. Stocken gör sig inte så bra för tror jag.
Nu har jag någon vecka på mig att hitta Den Perfekta Plantan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 577
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 776
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
515
Senast: Myzan87
·
Fritid Jag har semester från onsdag nästa vecka och 3,5 veckor fram. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på och har inte heller ekonomi till...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 705
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp